Jump to content

Noen som har erfaring med nye CMD 2,0 QSD diesel motor?


JonnyBoy

Recommended Posts

Etter at nåværende motor fikk nådestøtet tidligere i sommer, vurderer jeg sterkt å sette inn ny motor i båten.

Er lei av å skru på gamle motorer, og har derfor ikke lyst til å sette inn en 10-15 år gammel brukt motor som jeg ikke kjenner tilstanden på.

 

Skulle gjerne hatt rundt 200hk, men syns det blir for dyrt med ny motor i denne størrelsen (fått pris på komplett Steyr 236 m/Bravo3 til ca 300.000).

Jeg må derfor vurdere en billigere løsning, og vil som sagt unngå gamle, brukte motorer. Bensinmotorer er heller ikke aktuellt.

CMD 2,0 150hk koster ca 175-180.000 med Alpha-drev, men jeg er litt redd for at dette blir for svak motor og at jeg ikke vil bli fornøyd med resultatet.

 

Båten veier ca 2000 kg med den gamle BMW motoren på 150hk, og gjør da ca 23-23knop på marsj og 27 på topp. Ikke noen racer akkurat, men helt grei til mitt bruk.

Dersom jeg setter inn en firesylindret CMD får jeg samme effekt, bedre dreiemomentskurve og "tjener" i tillegg ca 150kg. Jeg håper derfor det bør være mulig å opprettholde samme fart som før.

Kanskje jeg kan håpe på 30 knops toppfart med denne motoren???

 

I tillegg vil en ny motor gi meg følgende fordeler:

- Bedre driftssikkerhet og garanti

- Mindre støy

- Mindre drivstofforbruk

- Høyere salgsverdi på båten

 

Jeg setter stor pris på alle innspill rundt mine betraktninger, og håper spesielt det er noen som har erfaring med den nye QSD-serien som vil dele sine erfaringer.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Vart du skræmt no, 650CC? It could happen to you too.......

 

Rekner med det er varmskjæring, men har ikke tatt ut eller demontert motoren enda.

Var utpå en tur, alt virket normalt sett bort fra at oljetemperaturen var 5gr høyere enn normalt.

Plutselig var det full stopp, motoren tverrstoppet og sto kubb fast. Fikk ingen forvarsel, ingen røyk, ingen lyder, no nothing...

I tillegg ble all kjølevæsken dumpet i bunnpannen (pumpet ut over 20 liter med olje/vann!).

Etterfyllte ca 6 liter kjølevæske og det rant gjennom på ca 30 sekunder, så det er god klaring et eller annet sted.

Konklusjon: jeg vil bytte motor!

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Heh, dere med Steyr motor er jo like fanatiske som Bavaria eiere. :lol: (Vær så snill alle sammen, ikke ta den diskusjonen i min tråd)

Fra spøk til alvor, vet at Steyr er en god motor men prisen blir litt i høyeste laget.

 

Jeg har dessverre ikke Mercruiser drev, men et BMW-drev fra 1986. Tror ikke levetiden på det blir så lang dersom jeg setter det på en ny og sterk dieselmotor.

Dessuten er BMW drevet omtrent like strømlinjeformet som en skoeske, og veier gud-hjelpe-meg like mye som en koreansk småbil!

 

Skal jeg først ta jobben med å bytte motor, så bytter jeg alt!

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hva med denne ??

250 HK Mercruiser

 

Joda310

 

Den motoren har jeg tenkt litt på, men er redd for to ting: vekt og lengde.

 

Alt i alt blir motor/drev kombinasjonen kanskje ikke så mye tyngre enn den jeg har i dag? Vil tro Merc.drevet er en del lettere enn stålklumpen til BMW (noen som vet vekten på Bravo1?)

 

Lengen blir et lite problem. Motoren jeg har i dag står helt i skottet.

Skal jeg inn med en sekser, må jeg enten bygge en kasse inn i båten, eller flytte hele sittegruppen fremover.

Det er allerede trangt nok som det er i dag, så jeg vil unngå å lage det enda trangere.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Vart du skræmt no, 650CC? It could happen to you too.......

 

Huff... Både hendelsesforløp, symptomer og etterdønninger tyder nok på at du like gjerne kan finne ny motor, ja... Kondolerer, jeg kjenner følelsen fra forrige båt. :cryin:

 

Finner etterhvert ut at det er mindre og mindre slektskap mellom BMW D530 og Mercruiser D3.0L... :wink:

 

I tillegg til alt det andre vi prata om tidligere, ble dysene levert til overhaling i forrige uke, og de var hvertfall av en helt annen type enn det som står i manualen jeg kjøpte for BMW-motoren. Helt annet trykk og helt annet serienummer, det så jeg sjøl. Helt annet forstøvningsmønster, og dermed helt annen motorkarakteristikk sa verkstedet.

 

Og da begynner det etterhvert å være såpass lite "tysk presisjon" igjen i motoren min at jeg sover fortsatt godt om natta, jeg. :yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Etter at nåværende motor fikk nådestøtet tidligere i sommer, vurderer jeg sterkt å sette inn ny motor i båten.

Dersom jeg setter inn en firesylindret CMD får jeg samme effekt, bedre dreiemomentskurve og "tjener" i tillegg ca 150kg. Jeg håper derfor det bør være mulig å opprettholde samme fart som før.

Kanskje jeg kan håpe på 30 knops toppfart med denne motoren???

 

Har du sjekket hvilken HK de to ulike motorene oppgis med? Jeg antar at CMD 2,0 er opgitt med 150 Ahk, dvs si 150 HK ut på propellen, mens BMW'en sansynligvis er 150 HK på veiva som tilsvarer ca 130 Ahk. Dette ville jeg sjekket det er mulig at den nye motoren er ca 20 HK større en den du hadde.

 

Uansett vil nok en ny CMD 2,0 gi bedre fart og akselerasjon enn den gamle BMW'en.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei SF,

CMD oppgir effekten på følgende måte: Crankshaft mhp = 150@4000rpm.

Dette er likt både for motorer med gir og drev, så da blir det vel ingen "gratis" hester i forhold til den gamle motoren?

 

 

Jeg er litt bekymret for slitasje og levetid dersom jeg setter inn en såpass lett og hurtigløpende motor.

Må nok trolig ligge på minst 3500rpm for å opprettholde akseptabel marsjfart, og det er litt mye syns jeg.

(Jeg er "old school" når det gjelder dieselmotorer. En "god motor" skal helst være stor, tung og saktegående)

 

Dilemmaet mitt er at jeg ønsker ny motor, og ikke har budsjett til den motoren jeg har lyst på. Da må det gjøres noen kompromisser, og i mitt tilfelle blir det størrelsen på motoren.

Men det gikk jo tålelig greit med den gamle motoren, så jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bedre med en ny og lettere motor med samme effekt???

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

I så fall er kanskje FNM's største motoralternativ noe for deg?

 

De blir ganske gunstige iom at de kan klasses inn som 90hk, også settes tilbake etterpå.

 

:wink:

 

Edit: Og det kan jo være verdt noen ekstra lapper for å få Bravo i stedet for Alpha.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei JonnyBoy,

i min båt hadde jeg en "tung" Perkins 6-354. Etter å ha vurdert forskjellige alternativer så landet jeg på en Yanmar 4BY180. Denne har 174 AHK. Dette var et velykket valg både mht forbruk vekt og ikke minst støy. At forhandleren i Stavanger er helt håpløs er en annen sak. Forhåpentligvis så vil jeg ikke trenge så mye hjelp fra dem... Det jeg vil frem til er at å bytte fra tung saktegående til lett hurtiggående viste seg å være et godt valg

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt bekymret for slitasje og levetid dersom jeg setter inn en såpass lett og hurtigløpende motor.

Må nok trolig ligge på minst 3500rpm for å opprettholde akseptabel marsjfart, og det er litt mye syns jeg.

(Jeg er "old school" når det gjelder dieselmotorer. En "god motor" skal helst være stor, tung og saktegående)

Dette med turtallet skal du ikke bekymre deg for, de nye maskinen er bedre avballansert for å kunne kjøres på høyere turtall. Min motor makser på 4450 ( Steyr 256 med ideell propell) og låter pent i hele turtallsregistert. Personlig lker jeg meg veldig godt rundt 3400, da sutler jeg av gårde i ca 25 knop og motoren er over hodet ikke sjenerende. En Volvo 41 maskin har marsj rundt 3600 til 3700, høres fæl ut i forhold. Kjører en del med en slik maskin siden vi har en slik i MOB båten på supplybåten jeg jobber på.

 

Ser at FNM er nevnt, det er også flotte maskiner. En kompis av meg har en FNM på 225 hester i en Windy 23FC, motoren er en kruttønne og går billig. Windyen hans går 35 garanterte knop på fullt og han marsjer 30 knop på 3800 rpm, 28 knop på 3600. Snakker kun om knop målt med GPS.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...