Jump to content

Vakuum ventil volvo penta D2-55, finnes det en bedre løsning?


Seiljåtten

Recommended Posts

Volvo motoren min har en vakuum ventil på kjølevannet, og den spytter ut litt vann stadig vekk. Finnes det ingen annen bedre løsning? Hva har yanmar? Må jeg ned på yanmar butikken og handle en yanmar del til volvoen min, slik at jeg slipper å tømme den lille vannbeholderen jeg har plassert under slangen hele tiden? Noen som har et godt forslag? (temmelig sikker på at jeg får et godt forslag, det er det kjekke med motorspørsmål og båtplassen) :yesnod:

Redigert av christabelle (see edit history)
Link to post

Hva med å lede vannet ut skutesiden? Det gjør i hvert fall jeg. Da slipper jeg vakumventilen (som kan svikte) og har bare en tynn slange fra toppen av svanehalsen og ut gjennom skutesiden. Dette er en løsning anbefalt av Yanmar.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
ehh, hvilket formål har denne ventilen? er det ike ekspansjonstank på disse motorene?

Hei.

 

Løsningen med svanehals og overløp/ventil på toppen av denne er for sjøvannsystemet for å hindre at sjøvann trenger inn i sylindrene via eksosventilene pga. hevertvirkning når toppen av motoren ligger under vannlinjen. Unipower laget i sin tid en nyttig beskrivelse av hvordan løse dette problemet. Du finner artikkelen i pdf-format her. Jeg har valgt løsningen på siste side etter å ha opplevd problemet med derpå reparasjon (nye stempelforinger, stempelringer, ventiler lagerforinger osv. osv. . . .) til kr.50000,-

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har byttet et slikt rep. sett, men det løste ikke problemet.

 

Lars H, jeg klarte ikke å få åpnet den siden din. Tror jeg velger det første forslaget, lede den tynne slangen ut av båten. Det kan jeg enkelt gjøre ved å koble på en slange som leder vannet bort til vasken på toalettet(2 meter ekstra). Det blir litt lavere enn svanehalsen, så vannet renner greit over dit. Vil da velge en noe kraftigere slange enn den tynne volvo saken.

Link to post
ikke ferskvannskjølt altså..
Jo, ferskvannskjølte motoror har også et sjøvannsystem.
Lars H, jeg klarte ikke å få åpnet den siden din.
Forsøk å høyreklikke og velg Lagre som/Save as.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har fortsått det slik at dette ikke bare er et D2 problem men et Volvo Problem i allefall på småmaskinene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
du skriver jo sjøvann inn via eksosventilene pga hevert system.. det er da ikke sjøvann i toppen. inn og ut av varmeveksler men den er jo adskilt fra ferskvannskretsen.. er jeg helt på jordet her??
Via eksosanlegget og hevertvirkning kan dette fylles opp med vann, og vannet kan dermed gå bakveien (der eksosen går ut) og inn i sylindrene via de eksosventilene som er åpne. Mer om dette i artikkelen fra Unipower her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har av og til litt brunt vann under motoren, og har liksom ikke helt funnet ut hvor dette kan komme ifra :nonod:

Men nå ser jeg muligens lyset :eek:

Har noen et bilde av denne pokkers ventilen som kan ha lurt meg i mange år. :lol:

 

Nå har jeg Yanmar 4JH3E maskin, men denne har vel også en slik ventil en plass. :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 6 år senere...

Plukker opp gammel tråd jeg også, finner ikke nyere tråd på temaet. Ny båt for meg i sommer, med VolvoPenta MD2030 fra 2003. Med orginal vakuumventil og plastflaske jeg måtte huske å tømme. Nå etter ferien har jeg satt inn Vetus i stedet. Den fungerer bra med å slippe luft INN når vannpumpen stopper (vakuumventil på trykkside, mellom pumpa og varmeveksler). Men... Ved start av motor igjen sitter jeg da med en rørlengde på en meter (50 cm opp og 50 cm ned) full av luft ( etter hensikten) men denne lufta vil jo ikke gå nedover, gjennom varmeveksler og ut med eksosen... Så nå har jeg minimal gjennomstrømning etter start. For å teste, koplet jeg en midlertidig slange direkte fra vannpumpe til varmeneksler, og da var det full sprut i eksosen. Men dette Vetusbendet er en effektiv luftlås... Hva gjør man..., finner lufta veien ut før eksosen blir altfor varm..., har ikke tatt prøvetur ennå... Noen idéer...?

Link to post

En vakuumventil kan monteres enten på eksosalbuen eller mellom impeller og varmeveksler.

 

bilde

Jeg lagede en vakuumventil når jeg innstallerte motor i bostrømmen før jeg gjorde det sugde motoren vann inn sylindrene når den ble stengt av og ble kald. Jeg kjøpte kjølevannslange samme dimmensjon som den på eksosbendet og dro slangen 40cm over varmeveksleren hvor jeg koblet dette i et t stykke i messing med en liten slange som går skute siden. Kostet meg mindre enn 200kr og ut ifra det jeg har lest er det en bedre løsning da du hele tiden har kontroll på at systemet virker da det renner litt vann ut på siden ved pådrag.

 

Det viktige er at den monteres minimum 40cm over vannlinjen. Om den monteres på eksosalbuen eller etter impeller har ikke så mye å si, men ble anbefalt og ha på albuen så derfor monterte jeg den der.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...