Seiljåtten Startet 3.September.2007 Del på Facebook Startet 3.September.2007 (redigert) Volvo motoren min har en vakuum ventil på kjølevannet, og den spytter ut litt vann stadig vekk. Finnes det ingen annen bedre løsning? Hva har yanmar? Må jeg ned på yanmar butikken og handle en yanmar del til volvoen min, slik at jeg slipper å tømme den lille vannbeholderen jeg har plassert under slangen hele tiden? Noen som har et godt forslag? (temmelig sikker på at jeg får et godt forslag, det er det kjekke med motorspørsmål og båtplassen) Redigert 3.September.2007 av christabelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Har Yanmar motor og har akkurat byttet til en Vetus vakumventil. Yanmar folkene mente den originale ikke var veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Hva med å lede vannet ut skutesiden? Det gjør i hvert fall jeg. Da slipper jeg vakumventilen (som kan svikte) og har bare en tynn slange fra toppen av svanehalsen og ut gjennom skutesiden. Dette er en løsning anbefalt av Yanmar. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 3.September.2007 Del på Facebook Svart 3.September.2007 Har en sånn volvo ventil som det aldri har kommet en dråpe fra. Siden alle snakker om at de "skal" lekke lurer jeg på om min da kanskje ikke virker etter hensikten og bør byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 4.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2007 Lede vannet ut, ja det var en god ide, har jo toalettet rett ved siden av denne ventilen, kan kanskje lage et lite T stykke inn på utslagsvasken. Da kan jeg jo glemme hele ventilen, og slipper å glemme å tømme beholderen, med det resultat at jeg må skylle med ferskvann under motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Bytt til vetus ventil den er mye bedere en orginal volvo eller du kan lede vannet ned i en kanne med et lite hull i til slangen, dette gjorde jeg på gammlebåten og fungerte helt greit da er det bare og tømme en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 ehh, hvilket formål har denne ventilen? er det ike ekspansjonstank på disse motorene? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bavaria 40 Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Du kan også åpne ventilen og rengjøre den, eller kjøpe byttesett (koster ikke mye) ofte er det saltavleiringer som gjør at den ikke tetter skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 ehh, hvilket formål har denne ventilen? er det ike ekspansjonstank på disse motorene? Hei. Løsningen med svanehals og overløp/ventil på toppen av denne er for sjøvannsystemet for å hindre at sjøvann trenger inn i sylindrene via eksosventilene pga. hevertvirkning når toppen av motoren ligger under vannlinjen. Unipower laget i sin tid en nyttig beskrivelse av hvordan løse dette problemet. Du finner artikkelen i pdf-format her. Jeg har valgt løsningen på siste side etter å ha opplevd problemet med derpå reparasjon (nye stempelforinger, stempelringer, ventiler lagerforinger osv. osv. . . .) til kr.50000,- Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 ikke ferskvannskjølt altså.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Seiljåtten Svart 4.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2007 Jeg har byttet et slikt rep. sett, men det løste ikke problemet. Lars H, jeg klarte ikke å få åpnet den siden din. Tror jeg velger det første forslaget, lede den tynne slangen ut av båten. Det kan jeg enkelt gjøre ved å koble på en slange som leder vannet bort til vasken på toalettet(2 meter ekstra). Det blir litt lavere enn svanehalsen, så vannet renner greit over dit. Vil da velge en noe kraftigere slange enn den tynne volvo saken. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 ikke ferskvannskjølt altså..Jo, ferskvannskjølte motoror har også et sjøvannsystem.Lars H, jeg klarte ikke å få åpnet den siden din.Forsøk å høyreklikke og velg Lagre som/Save as. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 du skriver jo sjøvann inn via eksosventilene pga hevert system.. det er da ikke sjøvann i toppen. inn og ut av varmeveksler men den er jo adskilt fra ferskvannskretsen.. er jeg helt på jordet her?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
baatsman Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Vakuum-ventil, gjelder det alle D2-55. Har noen en skisse. Er det noe vi bør være varsomme på. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Jeg har fortsått det slik at dette ikke bare er et D2 problem men et Volvo Problem i allefall på småmaskinene.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 du skriver jo sjøvann inn via eksosventilene pga hevert system.. det er da ikke sjøvann i toppen. inn og ut av varmeveksler men den er jo adskilt fra ferskvannskretsen.. er jeg helt på jordet her??Via eksosanlegget og hevertvirkning kan dette fylles opp med vann, og vannet kan dermed gå bakveien (der eksosen går ut) og inn i sylindrene via de eksosventilene som er åpne. Mer om dette i artikkelen fra Unipower her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 (redigert) Har av og til litt brunt vann under motoren, og har liksom ikke helt funnet ut hvor dette kan komme ifra Men nå ser jeg muligens lyset Har noen et bilde av denne pokkers ventilen som kan ha lurt meg i mange år. Nå har jeg Yanmar 4JH3E maskin, men denne har vel også en slik ventil en plass. Redigert 4.September.2007 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 ahaaaaaaaaa ..lars h.. gikk opp et lys for meg . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sebaldus Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ser både Vetus og Martec reklamerer med at de har nye og bedre vakumventiler enn standardgreiene fra Volvo. Ser også at Drevia selger den fra Martec. Noen som vet om noen i kongerike som forhandler disse? Gjerne nettsjappe... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Bumper dette spørsmålet til Sebaldus Sitér dette innlegget Link to post
crew Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Plukker opp en gammel tråd. Er Vetus vakumventilen fortsatt andre "overlegen" ? Jeg har en Volvo MD 2020 med original vakumventil som bare irriterer. Har forsøkt med ny Volvo ventil , men får den ikke tett. Ser at Maritime har en antihevert. Noen erfaringer med denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.August.2016 Del på Facebook Svart 8.August.2016 Plukker opp gammel tråd jeg også, finner ikke nyere tråd på temaet. Ny båt for meg i sommer, med VolvoPenta MD2030 fra 2003. Med orginal vakuumventil og plastflaske jeg måtte huske å tømme. Nå etter ferien har jeg satt inn Vetus i stedet. Den fungerer bra med å slippe luft INN når vannpumpen stopper (vakuumventil på trykkside, mellom pumpa og varmeveksler). Men... Ved start av motor igjen sitter jeg da med en rørlengde på en meter (50 cm opp og 50 cm ned) full av luft ( etter hensikten) men denne lufta vil jo ikke gå nedover, gjennom varmeveksler og ut med eksosen... Så nå har jeg minimal gjennomstrømning etter start. For å teste, koplet jeg en midlertidig slange direkte fra vannpumpe til varmeneksler, og da var det full sprut i eksosen. Men dette Vetusbendet er en effektiv luftlås... Hva gjør man..., finner lufta veien ut før eksosen blir altfor varm..., har ikke tatt prøvetur ennå... Noen idéer...? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Har en tidlig D2-55. Noen som kan forklare meg hvor denne ventilen sitter? Evt ett bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ser nå at min motor ikke er utstyrt med vacuum ventil. Sitér dette innlegget Link to post
Capitan Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 En vakuumventil kan monteres enten på eksosalbuen eller mellom impeller og varmeveksler. Jeg lagede en vakuumventil når jeg innstallerte motor i bostrømmen før jeg gjorde det sugde motoren vann inn sylindrene når den ble stengt av og ble kald. Jeg kjøpte kjølevannslange samme dimmensjon som den på eksosbendet og dro slangen 40cm over varmeveksleren hvor jeg koblet dette i et t stykke i messing med en liten slange som går skute siden. Kostet meg mindre enn 200kr og ut ifra det jeg har lest er det en bedre løsning da du hele tiden har kontroll på at systemet virker da det renner litt vann ut på siden ved pådrag. Det viktige er at den monteres minimum 40cm over vannlinjen. Om den monteres på eksosalbuen eller etter impeller har ikke så mye å si, men ble anbefalt og ha på albuen så derfor monterte jeg den der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.