Jump to content

Volvo penta TD 70 E, noen som kjenner denne?


abba2000

Recommended Posts

Hei.

 

"Volvo penta TD 70 E" Noen som har hørt om denne motoren?

Har søkt på nettet, men finner ikke noen motor som heter akkurat dette.

Den skal være på ca. 210 Hk har jeg fått opplyst.

Noen som vet hvor jeg kan finne service-manual eller annen info?

 

Denne motoren står visst i min nye "brukt-båt" av typen Master 820 fra 1982.

 

Takker for all hjelp.

 

fiha

Link to post

Enten har selger opplyst feil "navn" på motoren eller så er den hjemme marinisert. En hjemme marinisert vil alltid ha en lavere salgsverdi en en orginal marine motor.

 

Fra linken Will la ut finner du at TAMD70E ble produsert fra 1983 til 1987 og ble levert med alt fra 209 til 300 HK.

 

TAMD70E 1983 1987 4 6 104,77 130 6,73 15 209-300 1600-2500

 

 

Du er sikker på at det ikke er en slik du har. Hva med å legge ut et bilde?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

TD70E er en motor som er brukt i litt halvstore volvo lastebiler og busser,det er en slitesterk motor,forskjellen på en marineutgave er at denne er orginalmarinisert,såvidt jeg husker er det litt forskjell på stempel,(tror marineutgaven har en annen type stempel og en ring ekstra.)Td 70 E er ellers en god og slitesterk motor,men den er tungbygd og veier en del ,en motor jeg godt kunne tenke meg å ha i båt.

 

hilsen simarli

Link to post

Hei,

 

ta deg en titt ned i motorrommet. Legg gjerne ut et bilde på Baatplassen. Står det Volvo Penta på motoren eller kjøleanlegget er det en motor bygget for båt. Dersom du ikke finner Volvo Penta merker er det sannsynligvis en marinisert lastebilmotor. Dersom turboen din ikke er vannkjølt vil jeg anta at motoren er marinisert. Du vil da se at mariniseringsdeler kan virke hjemmelaget.

 

Jeg har selv en marinisert TD 70 f. TD 70 motorene er noe av det mest driftssikre Volvo har laget, de må skytes før de stopper :yesnod:

 

Men, dersom motoren er hjemmemarinisert er det viktig at det er skikkelig gjort, ellers risikerer du at du ikke oppnår oppgitt effekt pga mottrykk i eksos osv. Fordelen med hjemmemarinisering er at de er billigere å fikse, du går til nærmeste mekaniske verksted og får sveist opp igjen ødelagt del. Ulempen er at du ikke kan gå til Volvo Penta for å kjøpe SVINDYRE originaldeler den dagen noe ryker på en 20-30 år gammel motor.

 

Som sagt, ta deg en titt i motorrommet, så oppdager du fort om motoren er marinisert eller original marinemotor. Jeg mener at motorbetegnelsen er preget inn på venstre side av motoren, foran, rett under topp pakningen.

Link to post

Takker for så mye god tilbakemelding.

Kjekt med et forum som har medlemmer med peiling.

 

Det er nok sikkert en volvo td70e som står i båten.

Har ikke overtatt den enda, så jeg sliter litt med bilde.

 

I følge selgeren skal motoren være god.

Den skal visstnok være "redusert" eller "plombert" til ca. 210 Hk.

Der er visstnok mulighet til å justere den opp en del hester, hvis det er ønskelig.

 

Noen som vet noe om dette?

Hvor mange hetster er orginalt på denne motoren?

 

Takker for svar.

 

Hilsen fiha.

Link to post
  • 1 måned senere...

PÅ min motor DT70E:

Hvilket turtall bør jeg kjøre på (Marsjfart)?

Hvilket turtall bør den ha på tomgang. Føler at motoren "slår" litt når den går på tomgang. Må evt. justers litt opp??

Er det gale å kjøre motoren på max? - Det går jo fint å kjøre en bil på 2500 o/min.

Jeg har lite peiling, og håper at noen kan svare.

 

Er det noen som har en manual på denne motoren?

 

Hilsen fiha.

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg har en Master 820 mod.1985 med en Volvo TD70 B motor. Jeg overhalte motoren før jeg

satte den inn i båten. Satt inn nye lavkomp.stempler ,en TD100 diselpumpe + en stor

ladeluftskjøler. Dette krevde en stor oljekjøler for å holde oljetempen nede.

Dette har gått utrulig bra, båten har toppfart på 24 knop og marsfart på 20. Jeg står på vannski

etter båten og har 7 personer med. Denne motoern er råsterk, jeg antar at jeg har tatt

ut ca. 250 hk. Den gar stått i båten i 18 år uten noen problemer.

Gammel lastebilmotor kan jeg anbefale.

Link to post
Er det gale å kjøre motoren på max? - Det går jo fint å kjøre en bil på 2500 o/min.

 

Men går det fint å kjøre bilmotoren på max i time etter time?? Det som anbefales for båtmotorer er i alle fall å legge seg 2-300 omdreininger under max, det har motoren best av over tid.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...