abba2000 Startet 3.September.2007 Link til dette innlegget Startet 3.September.2007 Hei. "Volvo penta TD 70 E" Noen som har hørt om denne motoren? Har søkt på nettet, men finner ikke noen motor som heter akkurat dette. Den skal være på ca. 210 Hk har jeg fått opplyst. Noen som vet hvor jeg kan finne service-manual eller annen info? Denne motoren står visst i min nye "brukt-båt" av typen Master 820 fra 1982. Takker for all hjelp. fiha Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 Rett betegnelse er volvo td70e Denne er brukt i lastebil/buss og som lysmotor(stasjonærmotor). Tamd 70e er marinemotoren,den yter ca 300hk etter 70e kom 71 serien som bruker den samme blokka,men den har oljekjøling av stemplene ca 350-60 hk. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 http://www.drevia.se/datadiesel.htm her finner du det meste Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 3.September.2007 Link til dette innlegget Svart 3.September.2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16446 her er også endel Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Rett betegnelse er volvo td70e Denne er brukt i lastebil/buss og som lysmotor(stasjonærmotor).Tamd 70e er marinemotoren,den yter ca 300hk etter 70e kom 71 serien som bruker den samme blokka,men den har oljekjøling av stemplene ca 350-60 hk. Betyr det at min motor ikke er en marine-motor? fiha Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 http://www.drevia.se/datadiesel.htm her finner du det meste Finner ingenting om dt70e her...? Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Din motor er mest sansynlig en marinisert lastebil eller buss motor. den neste i rekken er td 70f som yter ca 236hk den har som tamd 71 oljekjøling av stemplene (samme motor) Alle volvo penta har en M i betegnelsen (m står for marine) Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 4.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Hvilken betydning har det i praksis? Er det en dårligere løsning? Har fått opplyst av selgeren at motortypen heter : Volvo Penta TD70 E. Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 (redigert) Enten har selger opplyst feil "navn" på motoren eller så er den hjemme marinisert. En hjemme marinisert vil alltid ha en lavere salgsverdi en en orginal marine motor. Fra linken Will la ut finner du at TAMD70E ble produsert fra 1983 til 1987 og ble levert med alt fra 209 til 300 HK. TAMD70E 1983 1987 4 6 104,77 130 6,73 15 209-300 1600-2500 Du er sikker på at det ikke er en slik du har. Hva med å legge ut et bilde? Redigert 4.September.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
simarli Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 TD70E er en motor som er brukt i litt halvstore volvo lastebiler og busser,det er en slitesterk motor,forskjellen på en marineutgave er at denne er orginalmarinisert,såvidt jeg husker er det litt forskjell på stempel,(tror marineutgaven har en annen type stempel og en ring ekstra.)Td 70 E er ellers en god og slitesterk motor,men den er tungbygd og veier en del ,en motor jeg godt kunne tenke meg å ha i båt. hilsen simarli Sitér dette innlegget Link to post
Stranna Svart 4.September.2007 Link til dette innlegget Svart 4.September.2007 Hei, ta deg en titt ned i motorrommet. Legg gjerne ut et bilde på Baatplassen. Står det Volvo Penta på motoren eller kjøleanlegget er det en motor bygget for båt. Dersom du ikke finner Volvo Penta merker er det sannsynligvis en marinisert lastebilmotor. Dersom turboen din ikke er vannkjølt vil jeg anta at motoren er marinisert. Du vil da se at mariniseringsdeler kan virke hjemmelaget. Jeg har selv en marinisert TD 70 f. TD 70 motorene er noe av det mest driftssikre Volvo har laget, de må skytes før de stopper Men, dersom motoren er hjemmemarinisert er det viktig at det er skikkelig gjort, ellers risikerer du at du ikke oppnår oppgitt effekt pga mottrykk i eksos osv. Fordelen med hjemmemarinisering er at de er billigere å fikse, du går til nærmeste mekaniske verksted og får sveist opp igjen ødelagt del. Ulempen er at du ikke kan gå til Volvo Penta for å kjøpe SVINDYRE originaldeler den dagen noe ryker på en 20-30 år gammel motor. Som sagt, ta deg en titt i motorrommet, så oppdager du fort om motoren er marinisert eller original marinemotor. Jeg mener at motorbetegnelsen er preget inn på venstre side av motoren, foran, rett under topp pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 5.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Takker for så mye god tilbakemelding. Kjekt med et forum som har medlemmer med peiling. Det er nok sikkert en volvo td70e som står i båten. Har ikke overtatt den enda, så jeg sliter litt med bilde. I følge selgeren skal motoren være god. Den skal visstnok være "redusert" eller "plombert" til ca. 210 Hk. Der er visstnok mulighet til å justere den opp en del hester, hvis det er ønskelig. Noen som vet noe om dette? Hvor mange hetster er orginalt på denne motoren? Takker for svar. Hilsen fiha. Sitér dette innlegget Link to post
will Svart 5.September.2007 Link til dette innlegget Svart 5.September.2007 Som lastebil/ss motor er den på 210 hk Som marinemotor er den 209-300 hk alt etter turtall(1600omdr tilsvarer 209hk) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 På følgende link kan du finne manualer til Volvo, også noen av TD70 motorene. Bla. TD70B. Volvo manualer Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
abba2000 Svart 8.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 PÅ min motor DT70E: Hvilket turtall bør jeg kjøre på (Marsjfart)? Hvilket turtall bør den ha på tomgang. Føler at motoren "slår" litt når den går på tomgang. Må evt. justers litt opp?? Er det gale å kjøre motoren på max? - Det går jo fint å kjøre en bil på 2500 o/min. Jeg har lite peiling, og håper at noen kan svare. Er det noen som har en manual på denne motoren? Hilsen fiha. Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Har søkt litt på nettet og finner manualer til tilsvarende motorer, men ikke til VOLVO DT70E. Noen som har en manual liggende, eller noen som vet hvor jeg kan finne den på nettet? Håper på positivt svar. PS ! - Ingen som kunne svare meg på turtall (se forrige melding) ?? Hilsen Fiha. Sitér dette innlegget Link to post
abba2000 Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2007 Noen som har peiling på vinter-konservering av denne motortypen? Takker for svar. Hilsen fiha Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Guldhaug Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Jeg har en Master 820 mod.1985 med en Volvo TD70 B motor. Jeg overhalte motoren før jeg satte den inn i båten. Satt inn nye lavkomp.stempler ,en TD100 diselpumpe + en stor ladeluftskjøler. Dette krevde en stor oljekjøler for å holde oljetempen nede. Dette har gått utrulig bra, båten har toppfart på 24 knop og marsfart på 20. Jeg står på vannski etter båten og har 7 personer med. Denne motoern er råsterk, jeg antar at jeg har tatt ut ca. 250 hk. Den gar stått i båten i 18 år uten noen problemer. Gammel lastebilmotor kan jeg anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Er det gale å kjøre motoren på max? - Det går jo fint å kjøre en bil på 2500 o/min. Men går det fint å kjøre bilmotoren på max i time etter time?? Det som anbefales for båtmotorer er i alle fall å legge seg 2-300 omdreininger under max, det har motoren best av over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
simarli Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Hei! Meget bra og slitesterk motor! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.