Jump to content

Scand Nordic - Motorbytte.

nordic27

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte å innhente eventuelle tips her på forumet ang. motorbytte.

Saken er: Har en Scand Nordic med BMW D190 (165hk). Motoren er totalhavarert.

Jeg skal kjøpe motor, enten brukt, eller ny.

Har noen erfaring med motorstørrelse på denne type båt?

Synes egentlig 165hk var litt lite :confused:

Syntes du 165 hk var lite så er det bare å kjøpe noe større nå da ? Utvalget er stort. Rundt 200-220 hk burde vel holde for de fleste. Volvo,Yanmar og Steyr burde vel ha noen passende jerngenoaer for deg. Bruktmotor kan du jo være heldig å finne men i en så kurant båt som din så hadde jeg sett på fabrikk ny motor om økonomien tillater det.Du må jo beholde båten i noen år for at regnestykket skal gå sånn nogenlunde opp men gleden ved en ny og drifts sikker motor må ikke undervurderes. Selv gav jeg opp å finne brukbar brukt motor og handlet ny motor. Det angrer jeg ikke på. Men smaken er som baken...

Bestem deg for hvilket fartsområde du ønsker og så hør med leverandørene hva de kan tilby for å tilfredsstille ønskene dine. De har mye kunnskap , og merkelig nok så råder de deg ikke alltid i retning av det dyreste valget alltid. i så måte har jeg hyggelig erfaring med den lokale VP pusheren men andre er sikkert like greie. Målet bør ikke være å selge deg det dyreste de har men å selge deg noe du blir fornøyd med.

jeg ville kjøpt brukt ,hvis du er såpass nevenyttig at du kan ta evnt problemer senere selv.. masse flotte motorer på 200 + hk til 50- 100 lapper. selv kjøpte jeg en 200 hk til 23000 , og er superfornøyd med den. alt avhenger etter mitt syn hva du kan gjøre selv og ikke.. ikke noe vits å betale moms og hk avgift til staten for en motor du kan få meget pent brukt for halvparten.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Heisann :yesnod: I den båten din som er populær ville jeg godt for en stor brukt motor av kjent merke. Minimum 220 hk da vil du oppnå et fartsområde på ca 25 +/- o g marsje på rundt 18-20 tallet.

Jeg ville sett nærmere på Yanmar 4LH serien som er 4 sylindret med mye hk lite vekt (ca 420 kilo) og den største yter 222 ahk. Dette er en motor med små mål som vil gjøre at du får hyggelig plass i motorommet .Evt volvo/steyr. En nyere motor fra 2000 og oppover vil øke verdien og gjør båten lettsolgt den dagen du skal selge.

En kamerat av meg bytter til nevnte motor i disse dager og han hadde også bmw 165 hk i tidligere. I hans båt som er en polar explorer 27 så fikk han 10 cm ekstra på vær side pluss nesten 50cm i framkant av motor :yesnod: noe som gjør at service er en ny verden.

Når du jakter på motor så kikk over til våre svenske naboer (www.blocket.se) der hender det at en kan finne motorer til hyggelig pris. Nevner at i våres så gikk det en yanmar 222hk 2001 mod med 340 gangtimer for 75000 nkr.

Lykke til. :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...