Stephan Startet 4.September.2007 Del på Facebook Startet 4.September.2007 CO selger to stormlykter for lampeolje og glødestrømpe. Noen som har erfaring med disse lyktene? Stephan Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 (redigert) Petromax lignende? De lyser godt ihvertfall, men suser en del. Mine lekker litt da jeg ikke har pakket dem om enda. Ville heller kjøpt fjøslykter, jeg kjøpte 2 slike på Forsvarsbrukt Direktelink til fjøs/flaggermus lampe her Redigert 4.September.2007 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Henter denne opp igjen. Har tenkt å sette en parafinlampe til båten på ønskelisten til jul. Så langt har jeg pekt ut en fra http://www.rk-smia.no, nemlig denne: http://www.rk-smia.no/produkter/taklamper/...14-messing.html. Stelton sine er for store/dominerende for båten etter min smak samt jo i en helt annen prisklasse. Vet også at det finnes en mindre original-Petromax, men fant ingen importør så langt. (RK-smia importerer ikke lenger, selv om det fortsatt står på nettet et sted.) Igår oppdaget jeg Clas Ohlson sin http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,P...x?artnr=34-7024. Passe størrelse, passe pris - men hva med kvaliteten? Glemte å teste det i butikken med en magnet... ruster den? Står ikke noe relevant om materialet i katalogen (eller var det på emballasen?), bare "metall". Noen som har erfaring med denne? Er denne type lampe i et hele tatt noe for salongbelysningen? (Jeg vil ha forholdsvis mye lys, ikke nødvendigvis koselys.) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 (redigert) Har brukt sånne lamper i flere år , virker helt greit, men trenger litt skruing :etterstramming av muttere og slikt . Fine og ha under bordet om høsten ,varmer bra på bena. (Ps PÅ land da!) Bernt Redigert 29.November.2009 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg tror jeg går for RK-smia sin. Mens jeg surfer rundt og tenker så kom jeg over en sak som jeg hadde glemt: stormlykten trenger vel forvarming? Jeg kan godt leve med litt susing, trykk-pumping og sånt. Men grensen går ved stadig håndtering av løs rødsprit nede i salongen på en lampe som fritt svinger under taket. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg kan godt leve med litt susing, trykk-pumping og sånt. Men grensen går ved stadig håndtering av løs rødsprit nede i salongen på en lampe som fritt svinger under taket. Eg vil tru du skal leita lenge og grundig etter ei lykt som er forvarma med sprit, i våre dagar. Det viser tydelig at den petromaxlykta på bildet litt lenger opp har ei hurtigfyring til forvarming. Magne Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Ok, det skal jeg undersøke nærmere. Jeg så bare på denne forsvarssiden som det linkes til lenger oppe, at de hadde spesielle beholdere til rødsprit til forvarming av Petromax-lampene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg for min del ville ikke engang ha vurdert en Petromax til bruk inne i båten! Lyset blir ubehagelig sterkt, det bråker som fy og du må pumpe den opp med jevne mellomrom. En vanlig parafinlampe har behageligere lys og brenner i ro og fred til tanken er tom. Mye greiere... Så forresten ikke dum ut den fra RK-smia. En sånn hadde passet fint over bordet hos oss... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Det var slike erfaringer jeg var ute etter. Fikk egentlig også litt inntrykk at Petromax-liknende lykt er mer som arbeidsverktøy å regne enn til hjemme-/båtinstallasjoner. Har null erfaring med slike selv. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 En slik lampe er som en bygglampe i effekt ca 350w, blir lyst inne i båten da , pg den varmer sikkert like mye. Jeg brukte min som varmovn i den gamle trebåten når det var reinevær ,varmt og lyst :-) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Det var slike erfaringer jeg var ute etter. Fikk egentlig også litt inntrykk at Petromax-liknende lykt er mer som arbeidsverktøy å regne enn til hjemme-/båtinstallasjoner. Har null erfaring med slike selv. Ja det vel det, mye brukt i "gamle" dager, den suste irriterende og nettet som blir nærmest aske var i alle fall da svært ømtålig. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Skjønner - et fullstendig annet brukssegment. Som å bruke slik på nattbordet. Lært noe idag også - case closed for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg tror jeg går for RK-smia sin. Undersøk litt rundt ang. pris. Mener å ha sett tilsvarende til +/- 1000,- kr, men husker ikke hvor. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
fredriksen Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Jeg er helt enig med index. Jeg har selv en Petromax som jeg (ikke fruen!) bruker på hytta. Den gir et skarpt lys, noe mellom en 75 og 100 watts lyspære, så det er overhodet ikke noe "koselys". I tillegg så støyer den, den "suser" slik at man virkeleig nyter stillheten etter at den er avstengt. Jeg ville overhodet ikke tenke på å benytte den i båten! Bruk en vanlig linjebrenner (parafinlampe) som fir et mykt lys for å se nok til å spise og og LED-lys til å lese. Det er i alle fall min erfaring. Forøvrig må jeg også si at når jeg skal lese en bok om kvelden, da bruker jeg en leselampe med G4 20W halogenpære i. Den gir et behageligere leselys enn LED. (Kjøpte den på hyttebutikken: Sunwind til ca 100 kr med flesibel arm og kun pæra i enden..). Spanderer litt strøm på viktige gjøremål; slik som å lese båtblad :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Ville heller kjøpt fjøslykter, .................Direktelink til fjøs/flaggermus lampe her Europris har liknende lykter til ca. en femtilapp, Er det mye bedre kvalitet siden disse som du henviser til koster ca. 260,- ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Kosta ikke så mye for drøye 2 år siden Aner ikke noe om kvaliteten på Europris sine Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Biltema har fått petromax koppi og! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 (redigert) Jeg endte opp med gruvelykt, da jeg syntes fjøslyktene var i mye mas å pakke bort/oppbevare. De lekker nesten uansett. Gruvelykta er fin, men må stå på bordet for å gi lys+at det liten parafin/lampeolje beholder. Redigert 29.November.2009 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Har også prøvd med et gruvelykt, men syntes det var ikke nok lys. Har forøvrig en liten samling av ulike oljelamper hjemme: Bare ingen til å henge i taket. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 (redigert) Jula har også noen lykter som ser ok ut. Parafinlykter, noen som har sjekket kvaliteten på disse ? Prisen er vel såpass grei at man kan kjøpe en og prøve. Bruker denne til lys på land som fungerer utmerket.Gasslykt Redigert 29.November.2009 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Mener å ha sett tilsvarende til +/- 1000,- kr, men husker ikke hvor. Sikkert ikke på Hyttebutikken Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 29.November.2009 Del på Facebook Svart 29.November.2009 Nei har ikke budgetoverskudd til slike plasser. Mulig det var her? http://batbua.no/index.php?page=shop.produ...rt&Itemid=1 Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.