Astor Startet 4.September.2007 Del på Facebook Startet 4.September.2007 Jeg er på jakt etter teksten til en sang som har følgende refreng: Du kommer aldri lenger enn til Drøbak".... En herlig sang hvor noen tørstferdige karer med snekke har som mål å runde opp til Stavanger, men som dere skjønner, de kommer aldri lenger enn til Drøbak... Vi skal ha vår høstrunde og samtidig markere Baatplassen 5 år, i Horten til helgen og hva hadde vel vært mer naturlig enn å synge noen koslige viser. Etterlyser altså tekst til denne sangen som vissnok står i en sangbok fra Vindfagerbukta båtforening i Drøbak. Andre sanger med samme hyggelige tilsnitt mottas også. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tola Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Her er den: VI KOMMER ALDRI LENGER ENN TIL DRØBAK Tekst: Gunnar Kaspersen/ Egen melodi En mye brukt ”kjenningsvise” for Drøbak. Sånn var det – og sånn er det. Gunnar Kaspersen har signert mange kjente viser, f. eks. ”Når kastanjene blomstrer i Bygdø Allè”. Vi har ei snekke med påhenger på som ingen motorbåt i kongeriket klarer slå. Ja hu er så å si kjerringa mi og jeg har bedre styring jeg på mi enn du på di. I ferien så drar’a på langfart med meg. på draftet har vi merka kursen før vi drar i vei. Tøff tøff si’r motor’n og putrer av sted på eventyr langs hele kysten – det er bare det: Vi kommer aldri lenger enn til Drøbak, der rekker skjebnen handa ut og sier stopp! Det skjer bestandig sånne ting i Drøbak at jeg og snekka shaker hands og ankrer opp. Kurs for Tvedestrand har vi hatt mange ganger, og har tenkt å runde kysten til Stavanger – men kommer aldri lenger enn til Drøbak; det er som sundet der er korka med en propp. I sommer starta vi for Kristiansand. Jeg rusa påhengsmotor’n da vi kom til Drøbaks strand. ”Vi skal forbi!” sa’n Kalle, men stopp: I samme øyeblikk så jeg han sperra aua opp. For inne på sandstranda sto der en fe i sånt kostyme som hu Eva frista’n Adam med. Hu sto og smilte og vrikka på seg, og da hu blunka snudde’n Kallemann og sa til meg: ”Vi kommer aldri lenger enn til Drøbak!” Og dermed jumpa’n Casanova rett i land. Han ville prøve på å innta Drøbak, men det var festning, gett, som klarte (å) holde stand! Fjorten daer strevde’n for å gjøre løkke og da sa’n: ”Jeg avanserer jo et støkke, men kommer aldri lenger enn til Drøbak!” Og jeg som hadde tenkt meg helt til Jomfruland! Tola Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Andre sanger med samme hyggelige tilsnitt mottas også. Her er en fra 1939 utgaven av Skumsprøit, sangboka til sjøspeiderne. Mangt å lære for unge og gamle båtfolk. Mel. Skorsteinsfeieren. 1. Hvis du skal bli en seiler god, tralalalalalalala, for vikeplikt husk regler to, tralalalalalalala, med gunstigst vind du vike får, å, å, å, og styrbords halser alltid står, å, å, å. 2. For styrbords halser ligger man, med vinden inn fra styrbord, san. Og ligger du på babord baug, er vinden inn fra styrbord au. 3. På barken master tre der er, med én foruten, to med rær. Og røilseil, bramseil, mersseil, fokk, mesan og storseil kjennes nok. 4. Et skibs lanterner er på sjø, på styrbord grønn, på babord rød. Fra dampers topp der lyser hvitt, og hvitt der vises akter titt. 5. Men hvis du ser i natten svart, to topplanterner lyse klart, forsiktig du da alltid vær; en slepedamper jo det er. 6. En logg du óg bør ha ombord, med logglass, flyndre, knop og snor. I bidevind, i lens, i slør, du prøve kan hvad fart du gjør. 7. For hver en time slås to glass, og lær å kjenne ditt kompass, ja hver en strek på dette lær, de toogtredve som der er! Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Skipper Worse Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Eneste jeg kan hjelpe med er "Gamle Grønne Prammen" av Prima Vera ..... Og så drar i ned til Drammen Ned til Drøbak og til Moss... Drøbak er i alle fall nevnt! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
HP-260 Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 (redigert) Alan Jackson - Drive, begynner med så synge om en Johnson 75 og en trebåt også en bil osv. Eneste jeg kommer på som har noe med båt å gjøre, Andre typiske sommersanger: Postgirobygget - Idyll Postgirobygget - En solskinnsdag Postgirobygget - Sommer og sol(Langesundsangen) Postgirobygget - Tidløs Blue Lagoon - Isle of Paradise Jan Erik Larsen(autofil) - Sommer`n er her igjen De sommersangene jeg kommer på i farten. Redigert 5.September.2007 av Lars_Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har en artig en som heter "jeburstan te Bjærne" Eller "ront elva" men hvordan får jeg lagt den inn her? Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Her er den! http://agderposten.no/apps/pbcs.dll/articl...=73283583820528 Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 DeLillos Maritim lykke Tekst: Per Lillo-Stenberg, musikk: Lars Lillo-Stenberg Hva gjør det om båten er markspist og trang Og at den nesten ikke kan flyte en gang Og at den nå plasker rundt i mudder og tang Så lenge du sitter her Hva gjør det om Jørgen i lystbåten sin Farer forbi som en rastløs delfin Og at motoren vår nå har gått tom for bensin Så lenge du sitter her For jeg har jo deg Og du har jo meg Så kan vi da ha det Bedre enn bra Hva gjør det om havet så langt fra er blått Og at været er regntungt og dystert og grått Og at alt her ombord er ufyselig vått Så lenge du sitter her Hva gjør det om prammen tilslutt går på grunn Ved et helvetes jævelig grønngrumset sund Hvor det stinker fra kloakkens gjørmete bunn Så lenge du sitter her For jeg har jo deg Og du har jo meg Så kan vi da ha det Bedre enn bra Den går slik Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
submiss Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Ser at Postgirobygget er nevnt over her. Kom til å tenke på den ene sangen deres, en sang som ender trist, men båtrelatert er den absolutt: "Venner for livet Fortøyd ved kaien sitter Vidar i sin båt Og venter på sin vennegjeng De er litt forsinket men hva gjør vel det Det er nok ikke lett å finne frem Det er nok ikke lett å finne frem Han har invitert for det meste folk han kjenner En baker og en vegarbeider En ungdommelig prest og en dyktig lege Vidar er svært stolt av sine venner Vidar er svært stolt av sine venner Han gleder seg til å komme ut på fjorden Ta en pils med sine venner under solen Fortelle små historier fra livet Han har en god en han har øvd seg på å si det Bare de kan komme Slik at de kan dra Vidar lurer på hvor de blir av Vidar lurer på hvor de blir av Kanskje baker'n har en kake i ovnen Og noe er i veien med vegarbeider'n Kanskje presten måtte bistå en begravelse Og legen sliter med en dårlig helse Legen sliter med en dårlig helse Vidar ser på klokken: To timer nå Og ennå ingen vennegjeng De sa de skulle komme - alle som en Tenker Vidar når han kaster fortøyningen Vidar han kaster fortøyningen Nok til mange blir for mye for en Vidar begynner å bli ør av all pilsen Jeg får vel prøve å kose meg når jeg først er her Tenker Vidar og går med stor fart på et skjær Det er legen som stiller diagnosen Og presten bistår i begravelsen Baker'n baker kake Og vegarbeider'n er for alle aller mest i veien Veiarbeider'n er mest i veien Slike venner er det fint å ha De glimrer med sitt fravær avtalte kvelder Men stiller opp når det virkelig gjelder Når det gjelder venner for livet" Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
prin435 Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Øystein Sunde Peiling på seiling Jeg sa jeg har peiling på seiling I pessimistjolle var jeg propell Jeg har peiling på tauverk og kveiling Jeg har alltid knytt mine skolisser selv Så jeg ringte til venner på Skarnes Og inviterte på seiltur og kos Jeg gikk i butikken og kjøpte dagens fangst Som var fire kilo reker gatelangs Og Mack-øl og egg og ansjos For jeg er en skogsmatros Med selger'n trygt på kaia Var jeg klar for Biscaya Med ropert og veibok fra NAF Jeg så et skilt der det stod Lysaker Så jeg skyndte meg å sette spinnaker Og den åpnet seg opp med et blaff Ombord i båten var det helt på hekta Og selger'n stod på land og fekta Og fra marinaen kom det folk ut som ville se Jeg hadde grønn stær i vindøyet Og var ganske mørkebrun i undertøyet Men reva jeg seil for det? Nei, båtfaen skulle tvinges i kne Men så gikk det ikke bedre enn at båten ville inn på land Igjen hjem til sin herre og mester Vi kappa spinnaker'n og kasta dreggen Og dundra rett i marinaveggen Og velta både uterestaurant og gjester Det hele så ut som en åpningsseremoni I vinter-OL eller VM på ski Med hundre-og-femti mennesker tulla inn i tau og seilduk Og selger'n stod og spydde edder og galle Helt til han ble kjørt på sekketralle Rett hjem til Lystbåt Invest En båtselgers liv er en pest Og rattet tok han med på styremøte Før han gikk og hengte seg i frakkeskjøtet Så vi kunne stramme liket i le Og gjett om vi hadde peiling på det Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
ivar Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) Her er en sang som er veldig populær i lystige lag hos oss...: Boknakaran - Hortensia http://www.agane.com/boknakaran/Boknakaran...d/Hortensia.mp3 Og så den med "2 pilsnere i en snor" - perfekt for dovne sommerdager Redigert 7.September.2007 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boggabogg Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Her er en sang som er veldig populær i lystige lag hos oss...: Boknakaran - Hortensia Når giroen fra Redningsselskapet kommer i hus pleier gubben å stemme i med Malvin Skulbrus Stakkars, stakkars feskarmann som slit og streve førr kaka. Han har ikkje mykkje av vett og forstand, men dreg no si lina så godt som han kan. - Også støtte han Redningssaka! Ellers burde dere som befinner dere nærmere de faktisk farvann kunne synge "Ro, ro, ro din båt" med større innlevelse enn oss nord for polarsirkelen... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) er båtsang : Ei klingerbygde snekka med ein 4hestars Rap. . . Med fin sabb rytme i bakgrunnen Redigert 7.September.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 SISTEREIS-MANNEN (Tekst: Lillebjørn Nilsen. Musikk: Irsk trad.) D G D Hm Jeg gikk meg en tur langs med brygga en kveld D G D A7 for å kjenne salt sjøluft og føle meg vel G D da traff jeg en sjøulk som satt der og sang: Em Hm A7 å, ta meg med ut gutter - ennå en gang D A7 D LA MEG SYNGE MIN SHANTY DER UTE! G D A7 ALDRI MER VIL JEG SETTES PÅ LAND G D FARVEL MINE VENNER - HILS ALLE JEG KJENNER A7 D OG SI JEG FIKK HYRE SOM SISTEREIS-MANN En sistereis-mann det er han som drar ut dit stor-stormen raser og heiser hver klut så vinden kan ruske i rigg og i rær mens han stolt styrer skuta mot vakrere vær Så styrer han dit horisonten er klar og vinden er steady og god der han drar mot kyster i sør der hvor palmene gror der hvor vinter og kulde er glemt langt i nord Der ankrer du opp i den smuleste havn i hver kneipe finns venner som kjenner ditt navn og jenter som smiler fordi du er mann du får en i hver arm straks du kommer i land Gi meg ikke en harpe eller glorie på snei nei vinden i riggen kan synge for meg og sistereis-valsen den tar vi i kor for et trekkspell til trøst finns vel alltids ombord? Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
LarsLarsere Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 SISTEREIS-MANNEN(Tekst: Lillebjørn Nilsen. Musikk: Irsk trad.) Helt knall låt. Jeg nynner alltid på den når jeg er på fjorden! Skulle til å foreslå den selv,men jeg var for sein ;) Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Powder finger (neil young) C F C Look out, Ma, there's a white boat comin' up the river F C With a big red beacon and a flag and a man on the rail F I think you'd better call John 'cause it don't look like they're here to Em F deliver the mail Em7 Fmaj7 And it's less than a mile away Em7 Fmaj7 I hope they didn't come to stay Em7 Fmaj7 G It's got numbers on the side and a gun and it's makin' big waves Daddy's gone and my brother's out huntin' in the mountains Big John's been drinkin' since the river took Emmy Lou So the powers that be left me here to do the thinkin' And I just turned twenty-two I was wonderin' what to do And the closer they got, the more those feelin's grew Daddy's rifle in my hand felt reassurin He told me "Red means run, son, and numbers add up to nothin'" When the first shot hit the dock I saw it comin' Raised my rifle to my eye Never stopped to wonder why Then I saw black and my face splashed in the sky Shelter me from the powder and the finger Cover me with the one that pulled the trigger Just think of me as one you never figured Would fade away so young With so much left undone Remember me to my love, I know I'll miss her Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
M/S Bastard Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 er båtsang : Ei klingerbygde snekka med ein 4hestars Rap. . . Med fin sabb rytme i bakgrunnen Den er fin Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Enig, hvem har laget tekst og melodi? Er teksten tilgjengelig på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Reinell Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 også har vi den som heter "attenhundre hester" da... Hørte på radion i våres, men ikke klart å finne den på nett noe sted... Ihvertfall ikke på de sidene jeg bruker når jeg handler musikk.......... Sitér dette innlegget ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi. De som finner skrivefeil, kan beholde dem. Link to post
Kjell E Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Roald, jeg tror det er Han Innante (Torolf Nordbø) som har laget den, var i alle fall han som framførte den. Men er ikke kar om å finne teksten noe sted. Mistenker det er spor 5 på denne CD-en. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
adanedehl Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 SOMMERØYA (Inger Hagerup) Hav og himmel kinn mot kinn, motortøff og sønnavind. Måkereir og terneskrik, hvite hus i hver en vik. Sjøsprøyt over glatte skjær, ingen lekser ingen klær, men vet du hva det beste er? Jo, hele øya full av svarte, søte, store bjørnebær Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Boknakaran - Hortensia Ein 60 Union Noen som har teksten på denne? Jeg og sleipner93 er blitt tilhengere av denne sangen Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
NC Justina Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 - og her kommer en liten nøtt til "to pilsnere i en snor": Hvor seiler de? Når seiler de? Hva siktes det til med Laurentius? Her er det bare å leite.... Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 8.September.2008 Del på Facebook Svart 8.September.2008 Har funnet en sang som jeg tror folk her inne vil like og den kommer fra det nye albumet til Øystein Sunde. Artist: Øystein Sunde Album: Meget i Sløyd Tittel: "Han hadde båt" lite sitat fra teksten: "han gikk i tyve knops dorgefart" ;) han lurer også inn "han hadde båt, en diger princess på 50 fot.." Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.November.2008 Del på Facebook Svart 4.November.2008 Vazelina Bilopphøggers - Tel våren ska je sjøsetta båt Skikkelig godlåt som kan gi oss trebåt mennesker abstinenser! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.