Jump to content

Montering av vaskemaskin

Seiler

Recommended Posts

Hei,

har kjøpt en vaskemaskin som jeg skal montere ombord (front loader), men er litt i tvil om hvordan jeg skal gjøre dette.

Tenkte kanskje jeg skulle montere den på motor labber, men de jeg fikk tak i hadde ikke samme gjenger som maskinen.

Snakket med en som mente at jeg skulle montere vinkler rett på skottet og skru maskinen direkte på disse, uten noe form for gummiføtter.

Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg har to resonementer: 1) Vaskemaskinen vi har i huset vibrerer så mye at jeg aldri ville tatt sjansen på å montere den i en båt uten motorlabber. 2) Det er vel sterke grunner for at motoren i båten er montert på labber, bl.a. for å hindre uønsket overføring av kraft fra motor til skrog. Konklusjon: monter motorlabber under vaskemaskinen.

Guest Avmønstret#

Satt opp ny vaskemaskin på badet, med sånne gummilabber man får på Elkjøp (betong/flisegulv). Maskinen bråka, rista og heiv noe veldig på seg. Logisk nok da den jo stod på et bevegelig og ustabilt underlag.

Fjerna labbene og maskinen ble stille og rolig.

Hvis underlaget er stabilt og tåler belastningen ville jeg unngått labber. Maskinen/trommel skal jo være dempet ifht. selve kabinettet. Hvis man gir kabinettet rom for å bevege seg så blir det mer bevegelse.

De fleste vaskemaskiner har innmaten opphengt - derfor oppfører de seg rolig. Plaserer en kabinettet på gummiføtter vil maskinen komme i ubalanse. Noen som finner en løsning på dette problemet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hei

Eg monterte ein Candy vaskemaskin i båten i 2004. Me har budd to år i båten. Først med eit barn, seinare med to.

Med andre ord så har maskinen vore mykje brukt.

Maskinen vår står under ei køya, og det er tilgang til fronten via eit stort "hol" i fronten av køya. Det er kanskje rettare å seia at det går ein bjelke foran øvre kant av maskinen. Eg monterte ein U-bolt på kvar sida av maskinen, og tredde ei lastestropp gjennom desse. Stroppa går bak maskinen. For at ikkje kontrollpanelet skulle bli klemt mot bjelken så stempa eg av med eit par korkbetar på kvar side. Nederst i front la eg eit par treklossar med same tjukknad. Dette fungerer godt.

Me merkar det når maskinen sentrifugerar, og det klirrar litt i masta. Dette har ikkje vore noko problem.

Samanlikningar med vaskemaskinar i hus er ikkje heilt relevant. Dette fordi det er mykje demping i sjøen.

Det viktigaste er at maskinen ikkje kjem fykande når båten krengar.

Ask

Hei

Skal ein kjøpa vaskemaskin og ikkje har generator, så er det viktig at den kan gå på 10 amp sikringar.

Har ein plass ville eg kjøpt ein maskin med toppmating. Dei minste av desse er 40 cm breie. Dvs. litt breiare enn den nevnt ovanfor. Ellers har dei same format. Årsaken er at maskinar med frontmating har eit motlodd av betong. Det har ikkje toppmata maskinar. Desse er difor lettare.

Ask

jawik skrev:
De fleste vaskemaskiner har innmaten opphengt - derfor oppfører de seg rolig. Plaserer en kabinettet på gummiføtter vil maskinen komme i ubalanse. Noen som finner en løsning på dette problemet.

I bruks-/monteringsanvisningen til de fleste vaskemaskiner står det også at de skal vatres opp i begge plan, nettopp for å hindre ubalanse i maskinen.

Pinkvin skrev:
Satt opp ny vaskemaskin på badet, med sånne gummilabber man får på Elkjøp (betong/flisegulv). Maskinen bråka, rista og heiv noe veldig på seg. Logisk nok da den jo stod på et bevegelig og ustabilt underlag.

Fjerna labbene og maskinen ble stille og rolig.

Hvis underlaget er stabilt og tåler belastningen ville jeg unngått labber. Maskinen/trommel skal jo være dempet ifht. selve kabinettet. Hvis man gir kabinettet rom for å bevege seg så blir det mer bevegelse.

Vaskemaskinen til foreldrene mine startet, men stoppet omtrent med en gang..

Helt ny maskin.

Reparatør kom for å fikse, han plukket av gummiføttene, og vips så var maskinen i orden..

Elkjøp har visst kjøpt inn så mange slike gummiføtter at de er nødt til å selge med ca hver maskin for å ha håp om å bli kvitt de noen gang..

Anonym skrev:
Elkjøp har visst kjøpt inn så mange slike gummiføtter at de er nødt til å selge med ca hver maskin for å ha håp om å bli kvitt de noen gang..

Verden vil bedras...

Tilleggs info (engelsk) til de som er interessert i hva andre anvender ombord når det gjelder å få tøyet rent.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Seiler skrev:
Kjøpte denne i juli

Candy vaskemaskin AQUAMATIC1000 Slim liten vaskemaskin, dybde 44 cm, bredde 51 cm, og høyde 69,5 cm

Betalte under 2500,- hos Elkjøp.

Hei, en slik ønsker jeg meg også... men på elkjøp står den til over 4000!! ?

Hvor fikk du den prisen, og er det lenge siden?

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Seiler skrev:
Kjøpte denne i juli

Candy vaskemaskin AQUAMATIC1000 Slim liten vaskemaskin, dybde 44 cm, bredde 51 cm, og høyde 69,5 cm

Betalte under 2500,- hos Elkjøp.

Da har Du fått den billig kr.4395 på elkjøp nå men den kommer sikkert lavere når skolene er kommet seg godt i gang.

Er det problemer og kjøre denne på 10 AMP sikring??

Bruker den mye vann på en 60 grader vask? finner ikke noe om vannforbruk på elkjøp sine sider.

Geirh skrev:
Da har Du fått den billig kr.4395 på elkjøp nå men den kommer sikkert lavere når skolene er kommet seg godt i gang.

Er det problemer og kjøre denne på 10 AMP sikring??

Bruker den mye vann på en 60 grader vask? finner ikke noe om vannforbruk på elkjøp sine sider.

Har denne maskinen den går greit på 10 A, og bruker ca 20 liter vann mye mindre enn alle andre, den har også et hurtigprogram på 30 min.

KDB skrev:
bruker ca 20 liter vann

Tenker vi sier 42 liter vann jeg. Dette iflg spekken. Har hatt samme maskinen selv, og var veldig fornøyd med den. Satte den først på myke labber, men da ristet den som bare ..... Etter å ha vatret den opp på badet bak ble allting meget bedre.

Har en Candy i min Princess 40. Den står bak i båten (ganska långt från sovutrymmen) fastspänd med en bagagerem och utan gummifötter. Hörs knappast utom lite vid centrifugering. Lite skumvatten pumpar den ut vid dom första sköljningarna vilket gör att man nog undviker att köra den i naturhamnar, men annars fungerar den bra. Bäst är klart att köra den till sjöss. Det går nog åt c:a 40 l vatten per tvätt.

Värt att fundera över är hur man skall torka tvätten. Inte så kul att köra om kring med en flytande 'torkställning'. I min båt har jag en torktumlare bredvid tvättmaskinen, men det är ju inte all tvätt som kan torktumlas. Så jag har även spänt tvättlinor i motorrummet (även bra för daglig tork av handdukar) och i bakre lastutrymmet. Där bak kan jag ställa ner en elvärmefläkt efter 'stortvätt'

Redigert av ebonita (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...