Kjelli Startet 4.September.2007 Del på Facebook Startet 4.September.2007 Har 2 store zinker under båten, og skal snart ta båten opp og skifte de. Vil skifte boltene til disse og er usikker på om jeg skal bruke blankt stål, galv eller rustfritt. Det er 2 stk 10mm bolter som går igjennom skråget på hver zink, og har hørt at Princess og Fairline bruker blankt stål. Vet noen andre mer om dette, hva som bør brukes? Blir ikke bolter, men gjengestag som skal benyttes. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Alle mine anoder er festet med A4 syrefaste bolter Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
REM Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Du kan vel godt bruke standard galvanisert bolt her. Sinken vil vel uansett forhindre at bolten ruster. Sjøl bruker jeg syrefast på mine 2x3,5 kg sinker. (Har en hel eske liggende med bolter og muttre som passer.) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
OPTIMAL Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Mine 2 stk 7,5 kg sinker var festet med galvanserte bolter. De rustet kraftig og en knakk av da jeg skulle skifte sink. De var da ca 3 år fra nytt. Har nå skiftet til til syrefaste bolter. Helt fine etter 2 sesonger. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Korrosjonsing. Hulda sier: Det kommer an på hva du skal beskytte med anodene. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2007 De er tilkoblet alt av metall i båten, alle vanngjennomføringer (som er i syrefast eller rustfritt), motorer, girkasser, dieseltanker og vanntanker i AL, septiktank i syre eller rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Duverden, har du noen informasjon hvorfor produsenten av båten har koplet sammen f.eks. septiktanken i rustfritt til vanntanken i aluminium? Jeg antar at slike elementer ikke kan dele elektrolytt (f.eks. at de ligger lavt og kan 'dele samme bunnvannet' i båten. Rustfri skrue/mutter kan brukes. Hvis anoden virker slik den skal, skulle du også kunne bruke skrue/mutter i vanlig sort stål. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 De grunnleggende prinsippene for katodisk beskyttelse er ganske klare, for de er en del av naturlovene. Vi må bare lære oss disse lovene og bruke dem til fordel i enhver sammenheng. Ofte når deler innvendig i båten er spenningsutjevnet, er dette fordi et system krever det som for eksempel krav om beskyttelsesjord av kaplsling som inneholder elektrisk utstyr etc. Ofte er årsakene til korrosjon en følge av en uheldig sammensetning av utstyr. Typisk installasjon av lynavleder, radiosendere uten egen RF jord, feil oppbygging av skjermet utstyr, instrumentjord etc. Problemet er at når utstyr installeres nytt er det i orden, men utvikler feil som ikke oppdages fordi utstyret fremdeles virker med enkelte feil. Det kan være en radar som er montert med galvanisk galvanisk skille. Det oppstår kanskje en feil i utstyret som kan polariserer båten via en skjermet enhet. I øyeblikket oppstår ingen problemer, men når feil nr. 2 kommer ved at en ”elektriker” finner ut at han trenger strøm til noe fra radiobatteriene, så produseres neste fil og båten begynner å spise anoder. I båtproduksjon er det ofte slik at kunnskapen om systemene er for liten, og endringene gjøres fordi man får et råd av noen som kanskje kan enda mindre. I noen tilfeller kan en slik utjevningsforbindelse virke positivt overraskende nok, men kan få store konsekvenser senere, for det egentlige problemet ble aldri løst. Korrosjon i fritidsbåt kommer som et resultat av mange små feil som til sammen gjør båten sårbar. For å komme til saken, så er ofte disse uheldige sammenkoblingene som Hulda er inne på, et forsøk på å løse et problem uten å ha kunnskapene i orden. I denne tråden blir det diskutert hvilke materiale skruene til anodene skal være laget i???? Det beste alternativet ligger jo i navnet på legeringen. Kanskje det er behov for en tråd som omhandler det vi kaller common knowledge and work practice? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Eller så kan også spesielt interesserte ta seg en tur til http://www.standard.no/imaker.exe?id=535 og titte på M-503. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 6.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2007 Rustfri skrue/mutter kan brukes. Hvis anoden virker slik den skal, skulle du også kunne bruke skrue/mutter i vanlig sort stål. Her er det jo viktig med god kontakt mellom bolt og zink. Vil der være forskjell på dette neste gang? Ser for meg at det er lettere å få god kontakt mellom rustfritt og zink, at blank bolt ikke er så god der? Noen erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Her er det jo viktig med god kontakt mellom bolt og zink. Vil der være forskjell på dette neste gang? Ser for meg at det er lettere å få god kontakt mellom rustfritt og zink, at blank bolt ikke er så god der? Noen erfaringer her? Dette blir veldig teoretisk. Bruk rustfritt, puss anodejernet (der hullet er) med sandpapir før montasje for god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.