Hydrox Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Dette begynner jo å komme seg... Tror det enkleste er å sette opp en bardun på hver side strammet opp med strekkfisker. Strekkfisker kjøper du hos Lerøy mat, eller du finner dem inne den lille røde som du låner av jobben din.. Hvis ingen av de to alternativene funker så vil jeg anbefale deg en tur innom Faanessen. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Tror egentlig ikke skjær-kreftene på bolten vil ta knekken på denne om rørene holder det de skal. Du kan vurdere å sette inn to bolter ved siden av hverandre om boltestyrken er største bekymring. Jeg tror jeg ville tatt to flattstålbiter og laget en forsterkning i bøyen nede tilsvarende den du har under lyskasterfoten. Lag disse slik at de fester i det vertikale røret midt mellom nedre bøyg og lyskasterplatået og går på ustiden av det ytre røret i festet. Da kan du legge inn en lengre bolt og dermed fordele kreftene over hele boltelengden og øke stivheten betraktelig. Dette trenger ikke se dumt ut heller. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Frøken Fryd Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Takk for innspillet ja, jeg ser hva du mener med å avlaste bolten, jeg tror den svakeste delen her blir røret som kommer ut fra radar pedestallen og da hjelper vel ikke denne løsningen. To bolter er det ikke plass til. Men tanken er god og det er slik brain-storming jeg ønsker Det siste bildet viser boltene som holder radar boksen sammen, fire stykker hvor av to er i bakkant på hver sin side av kakeboksen. Kansje jeg kan benytte meg av de for å stive av? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Ta heller å gå inn under kakeboksen med to metallbeslag og fest disse i de fire boltene som holder kakeboksen hhv to på hver side. Bruk f.eks vinkelprofiler og fest den horisontale delen under kakeboksen med den vertikale delen vendt innover. Rett ved akterkan av kakeboksen kappes resten av den horisontale delen av vinkelen bort slik at profilene fortsetter som to vertikale "flattstål". Disse bøyes inn til den nye masten og festes med gjennomgående bolt. Dermed kan fremdeles masten demonteres i det denne trekkes bakover under demontering og dermed ut av dette festet. Stivheten med denne løsningen vil bli god både sideveis og i øvrige retninger. Profilene behøver ikke være av tykke materialer i og med styrken blir hovedsaklig bestemt av høyden på profilen. Veldig enkelt å lage i aluminium om du ønsker/våger å blande materialer rundt radaren. (antar det er jordet sokkel?) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Frøken Fryd Svart 27.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Ja det er ikke dumt det nei, tror ikke jeg vil blande inn aluminium her da. Tror jeg skal feste den som den er nå får å se hvordan det kan støttes opp. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 27.November.2007 Link til dette innlegget Svart 27.November.2007 Blir jo enda bedre med rustfritt, men litt vanskeligere å bearbeide. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Slik ser det foreløpig ut, har satt inn to øyebolter, en øverst og en nederst. Kan brukes til vimpel og så trekker jeg en vaier ned til hver side for å stive opp sideveis. Må ha en eller annen form for hurtigfester nede da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.