Jump to content

Rustfri bøyle på targaen

Frøken Fryd

Recommended Posts

Tror egentlig ikke skjær-kreftene på bolten vil ta knekken på denne om rørene holder det de skal. Du kan vurdere å sette inn to bolter ved siden av hverandre om boltestyrken er største bekymring.

Jeg tror jeg ville tatt to flattstålbiter og laget en forsterkning i bøyen nede tilsvarende den du har under lyskasterfoten. Lag disse slik at de fester i det vertikale røret midt mellom nedre bøyg og lyskasterplatået og går på ustiden av det ytre røret i festet. Da kan du legge inn en lengre bolt og dermed fordele kreftene over hele boltelengden og øke stivheten betraktelig. Dette trenger ikke se dumt ut heller.

Oso

Takk for innspillet ja, jeg ser hva du mener med å avlaste bolten, jeg tror den svakeste delen her blir røret som kommer ut fra radar pedestallen og da hjelper vel ikke denne løsningen. To bolter er det ikke plass til. Men tanken er god og det er slik brain-storming jeg ønsker :yesnod:

Det siste bildet viser boltene som holder radar boksen sammen, fire stykker hvor av to er i bakkant på hver sin side av kakeboksen. Kansje jeg kan benytte meg av de for å stive av?

Ta heller å gå inn under kakeboksen med to metallbeslag og fest disse i de fire boltene som holder kakeboksen hhv to på hver side. Bruk f.eks vinkelprofiler og fest den horisontale delen under kakeboksen med den vertikale delen vendt innover.

Rett ved akterkan av kakeboksen kappes resten av den horisontale delen av vinkelen bort slik at profilene fortsetter som to vertikale "flattstål". Disse bøyes inn til den nye masten og festes med gjennomgående bolt. Dermed kan fremdeles masten demonteres i det denne trekkes bakover under demontering og dermed ut av dette festet. Stivheten med denne løsningen vil bli god både sideveis og i øvrige retninger. Profilene behøver ikke være av tykke materialer i og med styrken blir hovedsaklig bestemt av høyden på profilen.

Veldig enkelt å lage i aluminium om du ønsker/våger å blande materialer rundt radaren. (antar det er jordet sokkel?)

Oso

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...