Jump to content

Data i båt - utvendig antenne

SRA

Recommended Posts

Knabber dere andre sitt Wlan eller bruker dere mobil eller noe slikt? :smiley:
Mange/noen gjestehavner tilbyr gratis WLAN. Å "knabbe" andres åpne usikrede nett fungerer også der det finnes. Men la oss ikke ta diskusjon om det etiske/lovlige om det her. Det finnes det mange lange tråder om allerede. Selv har jeg kjøpt modem fra http://ice.no og har stort sett dekning overalt der jeg ferdes, Oslofjorden og den Svenske vestkysten.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ingenting :-)

Bedre enn denne blir det ikke uten at man bruker profft utstyr med svære antenner osv i begge ender. Husk at vi har 2 sider når det gjelder wlan. Det hjelper ikke om du har himmla gode antenner/masse effekt osv, sålenge andre siden ikke har tilsvarende. Signal/støy forhold blir ikke bedre på andre siden når man har passert grensen hvor ditt uttstyr er begrensningen. See?

Utstyret trenger ikke å bli så dyrt heller hvis man skal lage punkt-til-punkt koblinger. Jeg har brukt Trondhjems erter,kjøtt og flesk blikkbokser bygget om til antenner og klarte fint 1,5 Mb over nesten 900 meter :-) det krever dog at du har kontroll på begge sider..

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 2 uker senere...
Nå har jeg funnet ut at på min mobil kan gå på internett :lol: På mobilen bruker jeg Opera Mini og det fungerer greit. Så nå kan jeg også surfe på Baatplassen når jeg er på en eller annen øy med mobildekning :smiley:

Får da minne om at vi har en spesialutgave av baatplassen som er tilpasset små skjermer og redusert overføringskapasitet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16620

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...