Jump to content

Hjelp til kjøp av ny båt.Karnic 2260 vs Ryds 23wa

los

Recommended Posts

Familien har vokst ut av gamlebåten og det ser ut til at det blir ny båt til våren.

I den forbindelse er det mye jeg som førstegangs båtkjøper lurer på.Disse to båtene jeg nevner er sånn ganske like,med Ryds,en litt over i pris. De ligger veil. på Kr.500,000+ med 190 hk.diesel.

Ryds er et mer anerkjent merke enn Karic,hvertfall i Norge.

Jeg liker forsåvidt plassutnyttelsen i Karnic,en og båten ellers, bedre enn Ryds,en.På den annen side synes jeg Ryds virker som mer kvalitet.

Karnic fikk nytt skrog i 2006.Ikke store forandringene,men dog.

Båten skal brukes til dagsturer med mulighet for en overnatting eller to,samt fiske.

1: Er annenhåndsverdien noe man bør sette ekstra høyt i forbindelse med båtkjøp?

2: Er nytt skrog en viktig faktor i annenhåndsmarkedet?.(om jeg finner på å kjøpe brukt isteden for nytt)

3: Betyr fargen på skroget noe i annenhåndsmarkedet?(hvitt eller blått )

4: Hvor mye kan en forvente å få i avslag på ny båt.?(fra veiledende)

Jeg er veldig usikker på disse tingene,og ville blitt glad om noen ville gi meg noen gode råd :confused:

Dere som har en av nevnte båter vil jeg gjerne høre erfaringer fra.

Takker for alle svar :smiley:

Har akkurat ( i kveld) vært sammen med en venn som har hatt en Karnic 2250 i to sesonger. Han er fornøyd med sjøegenskaper, men en del småtull som trekker ned. Han har bestemt seg for å selge sin båt. Kabinen er for liten til å være noe særlig for overnatting så han mener at en Bowrider-type er vel så greit å kjøpe. En vurdering jeg forøvrig deler fullt ut. Småtull som bensinmåler som ikke virker, bilgepumpe som gikk i stykker, ferskvannspumpe virker ikke osv.

Ikke noe store greier i og for seg, men mye småtull som irriterer i en kort og hektisk brukssesong.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg hadde en Karnic som 1. båt i to år. Dette var riktignok med en Mercruiser diesel på 115 hk, noe jeg følte var alt for lite til denne båten. Max fart var ca. 33 knop, marsjfart på 25 knop.

Skroget var glimrende og oppførte seg eksemplarisk under alle forhold. Var ute også i temmelig ruskete vær. Lite slamring og taklet fint sjø fra alle kanter.

Det var som nevnt at noen andre en del småtull, tankmåler som ikke funket (førte til at jeg gikk dieseltom midtfjords) og batteriet var ikke festet overhodet - noe som førte til stopp og påfølgende problemer med elektronikken. Disse tingene ble imidlertid fikset på uten store vidreverdigheter.

Alt i alt en båt jeg ikke har noen problemer med å anbefale. Ble imidlertid raskt for liten da ungene ble større...

Nemo saltat sobrius

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...