Jump to content

7 fots syken kom og tok oss

Xlnt

Recommended Posts

Da dette er en italiensk båt så er det ikke behov for CE.

Det stemmer om båten alt er CE merket da, det er et krav at båten er CE merket ved import om båten er produsert etter 16 juni 1998 uansett hvor den kommer i fra... Er den eldre så faller kravet om dette kravet om merking bort ved europeiske båter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg fikk et spørsmål på min hjemmeside om hvilke båter som skal CE merkes.

Her er det som står i teksten.

Fritidsbåter med en skroglengde mellom 2,5 og 24 meter skal være CE-merket før de kan tas i bruk første gang i EØS-området. Dette gjelder også for båter som importeres fra land utenfor EØS-området.

Unntak 1 er fritidsbåter tatt i bruk innenfor EØS-området før 16 juni 1998

Unntak 2 er konkuransebåter som er merket som sådan av produsent

Unntak 3 er historiske båter fra før 1950 eller kopi av slike båter.

Unntak 4 er sevbygde båter for egen bruk som kommer inn under 5 års regelen.

Unntak 1 er fritidsbåter tatt i bruk innenfor EØS-området før 16 juni 1998

Det er riktig dette, men det gir også rom for tilbakeimport av europeiske båter bygget før denne datoen... om en f.eks importerer en Askeladden, Princess eller noe annet som er bygget i EU/EØS området så slipper denne også CE merking om den er bygget før denne datoen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei alle sammen

Den er fra 1997 så derfor untatt CE reglen, men for alt jeg vet så kan det godt hende at den allerede er CE merket da mange begynte med det i 1994.

Selger har oppgitt farten til 30 knop og det sitter 2 KAD 43 i den som visstnok skal ha gått 400 timer men de ser ikke spesielt vedlikeholdt ut så jeg må nok regne med litt kostnader i utbedringer. Men fikk den jo endel billigere enn en som er fiks ferdig og da.

Akkurat nå driver jeg å forhandler med et fraktfirma som heter http://www.usacintl.com/ og tror nok at jeg kommer til å bruke de da de tilbyr komplett frakt med alt fra der båten ligger nå og til Gøteborg, og de ligger ca 2000 dollar rimligere enn konkurrentene.

Er det noen som vet om det er vanskelig å få sjøsatt båten i Gøteborg for jeg har planer om å kjøre den hjem selv?

Bilde av interiøret, søramerikansk kirsebær

1590535_3.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Gratulerer med super båt.

Har selv en 2004 Cranchi Smeraldo 37, samme båt med større badeplattform. Vi er svært fornøyd etter ca. 8000Nm og over 200 overnattingsdøgn. Tror du kan regne noe høyere toppfart - vi får 36 knop med 2 x KAD300. Jeg har montert mye av ekstrautstyret selv, så hvis du har noen spørsmål så er det bare å sende en IM.

Lykke til.

PS:Tror det finnes 6-8stk i Norge.

Gratulerer, klassisk og flott design. Av ren nyskjerrighet, du skriver at båten er betalt, hvordan sikrer du deg? Jeg har selv nettopp signert kontrakt og tok ingen sjanser så jeg har ordnet med bankgaranti for betalt beløp selv om det koster noen kroner... Dette blir dog litt annerledes da båten ikke er lagd pt

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Av ren nyskjerrighet, du skriver at båten er betalt, hvordan sikrer du deg? Jeg har selv nettopp signert kontrakt og tok ingen sjanser så jeg har ordnet med bankgaranti for betalt beløp selv om det koster noen kroner...

Jeg har handlet hos en båtmegler/stort firma så jeg tror nok alt er i orden med det økonomiske aspektet. Hadde også en båtbesikter der bort som gikk igjennom det meste så jeg vet sånn ca hva jeg har kjøpt.

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Er du sikker på at det er KAD43 og ikke KAD42 i den?

Har sett at disse båtene kommer med både 42 og 43 men utifra dokumenter som ligger i båten og annonsen fra megler så sitter det KAD43P i denne. Kan jo ikke annet en anta at selger snakker sant.

ja dette blir mine første grønne motorer så det blir spennende å lære seg ting og tang om disse. Det vil nok komme endel spørsmål fra meg etterhvert som jeg får gått til verks nede motorrommet.

1590535_9.jpg

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Du har sikkert regnet masse på det, sånn ca. hvor mye sparer du på dette?

Det tror jeg skal forbli en liten familiehemlighet, dessuten er vel det veldig vanskelig å si før man eventuelt selger skuta igjen. :yesnod:

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...