K. Hauge Startet 6.September.2007 Link til dette innlegget Startet 6.September.2007 Hei! Jeg kunne godt tenke meg at noen kunne dele sine erfaringer med denne båten. - Sjøegenskaper (Har hørt diverse dårlig:S) - Erfaringer med motorstørrelser og installasjoner? - Er denne båten veritas-godkjent? - Generell kvalitet? Andre erfaringer? Mvh Konrad Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.September.2007 Link til dette innlegget Svart 6.September.2007 Har ingen kjennskal til båten, men synes den er stor og høg for størrelsen. Liker ikke dei smal dollbordene. Virker for å vere vanskelig å komme seg fram på dekk... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Ligger en sånn i havna hos oss, mener han kaller den Atlantic 900. Han har en ca 220 Iveco, noe som virker å være i minste laget. Syns også den virker noe trang til å være en 30 foter. sjøegenskaper: Den har temmelig skarpt forskip , noe som funker utmerket i motsjø men mindre bra i unnasjø, da er den straks mer uregjerlig. Forresten også en Norline 26 i havna, den oppfører seg motsatt. Slår endel i krapp motsjø, men går som på skinner med sjøen på sida eller bakfra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MVH Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Har en Norline 29 i dag med 200 hk dp2 drev. Marsher på 23 knp. Har vært opptil 5 personer på ferie i denne og det fungerer greit. Ok i sjøen, jeg er svært fornøyd. Forøvrig ligger info om Norline 29 på BP erfaringsdatabase. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Kjenner en som hadde en slik i fjor. Den var veldig smal og trang i forhold til mange andre båter i denne størrelsen. Sammenlign f.eks. med Viksund 800 Futura som er 2 fot mindre men som er mye bredere og romslig. Hvis du ser Saga'en (Nordline) rett forfra så får du et inntrykk av hvor smal den er - skroget smalner veldig inn fra fenderlista og ned til sjøflaten. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Rart, alle mener noe om båter de ikke har eller har prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 MVH - hvis det var mitt innlegg du siktet til så kan jeg opplyse om at dette var eierens egne betraktninger noe jeg også kunne bifalle etter å ha vært med en tur. Vedkommende har nå solgt båten mye på bakgrunn av dette. Båtene har jo forsåvidt et fint utseende og er vel noe rimeligere enn en del andre 29-30 fotere? Sitér dette innlegget Link to post
the boss Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 båten er god i sjøen, klapper ikke i det hele tatt, den er veldig god på unnasjø også. Den er for å si det sånn god i sjøen. Båten er litt smal men hvis den har vert bredere har den klappet mer. båten er god og jeg skjønner ikke hvorfor det står så mye negativt om den Sitér dette innlegget Link to post
VikMar Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei sjøfolk. Svigerfaren min har en Saga 9000 fra 1989. Denne båten er han veldig fornøyd med. Båten blir mye brukt i grov sjø på Helgeland. Han har lang erfaring med flere båtmerker. Riktig bruk av trimflaps er viktig ved unnasjø. Noe smal i bauen tar unna sjø i mot, og forhindrer mye sprut på vinduer. Denne båten har brede dollbord. For å beskrive det enkelt; hele lengden på skuffene i kjøkkenet felles inn i dollbord. Sitér dette innlegget Link to post
LTKH Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Har selv en Norline 26 som jeg er MEGET fornøyd med. (det er en STOR 26 foter) (29 etter dagens målestokk). Mener og ha hørt at Norline 29 er basert på skroget til gamle Bonanza 28? Det skroget har ihvertfall hatt noen utfordringer. Tror ingen Norline noen gang ble veritas godkjent, ved stor lekkasje tror jeg at de for går til bunns!(ev baug opp en stund) (høyt skott i front.) Kan ikke si noen spesielt om Norline 29 utover det jeg har hørt. 26 foteren med aksling bør ha kraftig motor for å få skikkelig dreis på fart, har selv en gammel TAMD41A motor i og klarer vel 24 knop alene og med halve tanker. Med samboer, 3 unger, dykkerutstyr til flere, øl, vin osv osv osv... vaker vi rundt 19 knop på marsj. Stoler på båten og den oppfører seg relativt fint i sjøen, jeg opplever den som litt "ukjuren" ved gange på skrått med sjøen, men slik er det vel med alle båter nesten. Driver veldig lett av, så baugpropell ble fort montert av meg. Det fleste er nok selvbygde. Ser at det ligger en flott Atlantic utgave på Finn.no nå den ser virkelig velholdt ut! Enig med Njord, enorm plass om en bare utnytter det riktig med litt luker her og der. (bak/under kjøkkeninnredning kan en jo få plass til "alt" om en bare legger inn en fin gulv luke i kjøkke gulvet. Eneste forskjellen på 26/29 foteren er 3 fot som er brukt på en ekstra vaskekum og litt lengre sofa... egentlig tullete. Ekstra plassen burdte vært lagt i akterdekket, det er for lite til 4 stoler. 26 foteren er en perfekt 2 voksne båt! (Men og fin til famile på 5 som vi er nå) 29 foteren er nok det samme... jeg synest 26 foteren er litt finere design messig.(av alle rare ting!) Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 har en Bonanza 28 fra 1986. Enig med Njord i det han skriver og kan videre opplyse at Bonanza fra før 1986 skal en holde seg borte fra. nytt skrog kom da i 1986 som også finnes på Norline 29 og Saga 9000. Bredere akterskip og alt under vannlinjen ser anderledes ut. Utgaven av Bonanza fra 19080 - 1985 var vanskelig i sjøen, spesielt med høy sjø rett inn akter. har ikke prøvd den uten baugpropell, men kan ikke si det frister uten. jeg har en Ford på 240hk og den er kraftig nok så det golder. Trimplan er en nødvendighet. jeg marsjer i 19 knop med kjerring og under ombord. Alene og med halvfulle tanker gjør jeg 25 på maks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.