Jump to content

Inverter, hva er DET?

Marwin

Recommended Posts

...I min verden er ikke servomotor noe entydig elektroteknisk begrep. Det sier mer om funksjonen motoren har. Motoren selv kan være både AC og DC, og begge disse brukes som servomotorer i diverse sammenhenger.

Mulig jeg de siste årene har gravd meg FOR mye ned i elektrobegreper... :blush: Mener å erindre at "servo" også ble bruket som et begrep i den tiden jeg drev med modelfly... Styremaskin? Lineære bevegelser?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Styremaskin? Lineære bevegelser?
Skal en finne et annet og dekkende ord for servo ville vel "Kraftforsterker" være noenlunde dekkende. Ved servostyring i bil og på modellfly så setter du styreenheten (ratt/stikke) i den posisjon du vil og så sørger servoen for å bruke de kreftene som er nødvendig for at hjul/flaps kommer i samsvarende posisjon som kontrollorganet (ratt/stikke).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 11 måneder senere...

Når det gjelder Invertere er mye riktig skrevet her og det er ikke til å forundres over at Marvin har rett i det han skriver. Han har jo vært trikker :smiley:

Men jeg kan ikke være enig i konsekvensene av å bruke en generator eller en inverter som gir mindre enn perfekt sinusform, som hevdes i denne og andre tråder. (Jeg holder frekvensen utenfor her, for variasjon av frekvens kan ha stor betydning. Og jeg tenker ikke bare på turtall)

Ta for eksempel en vanlig PC kjøpt hvorsomhelst. En ting er sikkert. Den har ensærdeles velkonstruert spenningskonverter. Det er utrolig hva den er villig til å jobbe med og beskytte resten av elektronikken fra. Resten av PC'en er nemlig full av elektronikk som ikke en gang tåler å bli tatt på. Min påstand er at en vanlig pc og en lapp topp kan trygt kjøres på vekselspenning med firkantede pulser. Firkantpuls er et "worst case" scenario og alt annet er bedre for pc'en en det. Jeg vil bare anbefale at man sjekker at vifta i spenningskonverteren virker og at hullene ikke er fulle av støv.

TV en er også rimlig trygg.

Der jeg tror man må være forsiktig med, når det gjelder tilnærmet sinus ( altså ikke 4kantpuls), i lystbåtsammenheng er ... hmm jeg kommer ikke på noe i farta.

Vedrørende det som er skrevet om servomotoren som kan stå stille med fullt moment.

Dette kan kalles en "elektrisk aksel" og var bla. annet brukt i overføring av kurs informasjon fra en Gyro i maritim sammenheng. I stedet for å ha en mekanisk forbindelse mellom gyro kompasset og kompassrosene benyttes en elektrisk aksel. Denne består av en "servomotor" i hver ende og en kabel i mellom. Alt den trenger for å virke er vekselspenning. Og makanisk forbindelse mellom gyroen og servoen i den ene enden og servoen og kompassrosen i den andre. Det ligger i dens natur at i blandt må servomotoren stå stille med fullt dreiemoment.

Det finnes også hydrauliske aksler f.eks hydraulisk styring. Man snurrer på et ratt og roret flytter seg linjært med dette.

• 11 måneder senere...

Jeg er i markedet for å kjøpe en god inverter til min båt. Fant ingen tråder som besvarte mine spørsmål, så derfor løfter jeg denne.

Spørsmålet er hva jeg bør velge når jeg trenger strøm til PC, TV og tidvis mer effektkrevende redskap som f.eks støvsuger (~1,5kW, maks 2kW). Jeg er opptatt av å kjøpe noe av god kvalitet, men forøvrig vet jeg ikke helt hvilke kriterier jeg bør legge til grunn. Jeg lurer f.eks på om det kan ha andre ulemper enn høy pris å kjøpe en som er overdimensjonert for bruken (har sett flere som angrer på å ha kjøpt for liten)?.

Seatronic har f.eks denne til 2500,- men det er jo umulig å finne ut navn og spesifikasjoner på den. Har også funnet alternativer fra Sterling, Xantrex og andre.

Noen som har gode råd?

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg vet ihvertfall at mine to invertere som avgir modifisert sinus, men tilstrekkelig strømstyrke, ikke blir akseptert av min TV. Så jeg bruker 12 V (TVen har inngang for både lysnett-spenning og 12 V). Men laptop går greit; den har jo egen strømforsyningsenhet som klarer inverterens strøm og gjør den om til snill og hyggelig 19 V for PCen. Og allverdens småladere takler modifisert sinus helt ok.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg bruker Nordic Power ren sinus 300W til TV og Laptop. Har hatt en slik i 5 år og den fungerer fint.

Har tidligere hatt en 600W Msacot mod sinus inverter som jeg solgte. Mistenkte den for å knekke hovedkortet i min gamle laptop, men mange bruker jo mod sinus til latopèr uten problemer. Uansett - jeg velger ren sinus inverter igjen, aldri mod sinus. M.h.t. aggregat gjør jeg det samme.

fant en nyttig test av invertere i MBM. Et par av de testede kommer godt ut selv med modifisert sinus (Sterling og Sinergex), mens alle med ren sinus klarte oppgavene med glans (men spesielt billig var de jo ikke). Min TV går på 220V og det er vel en viss fare for at levetiden på denne forkortes selv om jeg får den til å funke med modifisert sinus?

Framtia på AIS

Sitat hentet fra en test i Båtmagasinet

Alle elektrisk utstyr som inneholder elektronikk, eksempelvis TV, TV-spill, mikrobølgeovn og PC, krever ren sinus for å fungere skikkelig og ikke få forkortet sin levetid. Modifisert sinus gir likestrøm i noen perioder. Dette kan skade følsomme produkter, og halvere deres levetid.

Ser at flere innlegg på BP hevder at en laptop takler modifisert sinus, men er det en reell fare for å halvere levetiden på f.eks en LCD-TV hvis jeg velger f.eks denne fra Power Master?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Ser at flere innlegg på BP hevder at en laptop takler modifisert sinus

men det er fordi det er strømforsyningsenheten (adapteret, kaller noen det) som må takle mod sinus. Laptopen går jo på likestrøm.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Om inverteren kun skal benyttes til TV, laptop, mobilladere og andre ting som ikke trekker mer enn 150 watt, så finnes det kun en utgave i salg som har egen godkjenning for bruk i Norden. Resten av disse er av ymse kvalitet, kun CE-merket, og har svært høy feilrate. Så om produktet skal være billig og bra kan jeg anbefale en som har

varenummer INV-12-150E (søk på Google/treff i Norge) Ser den ligger mello 350,- og 400,- der ute !

denne har jo modifisert sinus etter hva jeg forstår, så det er lite aktuelt for meg. Jeg vurderer nå heller å kjøpe en mindre 3-600W med ren sinus for å ha til TV/PC, og så heller kjøpe en større 1500W med modifisert sinus til annet mindre følsomt utstyr. Det blir totalt sett en del rimeligere virker det som.

Blue_Dragon, hva kostet din Mastervolt 2kw forresten?

Framtia på AIS

trekker mer enn 150 watt, så finnes det kun en utgave i salg som har egen godkjenning for bruk i Norden. Resten av disse er av ymse kvalitet, kun CE-merket, og har svært høy feilrate.

Enig i at det finnes mye søppel på markedet, men det du sier er kanskje en smule for allminnelig... :saint:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Krever?

Jeg krever også mye, men om det blir gjort er en annen sake.

Nei, nå uten tull, hva ha det med kvalitet å gjøre?

Og vil du si at denne 150W iverteren som du pekter på er dobbelt isolert mot resten av verden?

Eller forstår kanskje ikke jeg hva du mener?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Noen som har erfaring med Victron Phoenix invertere?. Jeg kan få kjøpt en 12V/750W utgave for ca 3600 ved å handle i England (den har en veiledende pris på 5500 kr her på berget).

12/750 har peak power på 1400W og garantert dekke de fleste av mine behov. Kanskje er det tilstrekkelig å velge varianten på 12/350W, som har peak power på 750W, den koster under halvparten.

Framtia på AIS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...