Jump to content

Båt m/ FB til ca 1,2 mill?

Alfa Romeo

Recommended Posts

Min erfaring er at 310 og 330/340 er to forskjellige båter både i romslighet og egenskaper til fordel for sistnevnte. Den økte bredde og lengde samt skrogutforming har mye å si. Forøvrig er min i markedet for salg og er svært velholdt og i god stand. Jeg har hatt den fra den var ny og levert fabrikkbygget av Viksund mars 2001. Ligger på Finn og vist til lengre opp i denne tråden.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Da var muntlig avtale om salg av Nimbusen inngått (skal skrive kontrakt på torsdag). Samme pris som jeg ga i februar etter et par uker på Finn.no. Har imidlertid påkostet en del så jeg går klart i minus, men det hadde nok vært betraktelig dyrere å leie - og skal man ha større båt må man jo blø litt. Jeg lar kjøper holde tilbake 50.000 kr. til båten er inspisert under vannlinja. Det er uansett mitt ansvar dersom noe skulle være galt så det synes jeg er fair. Nå skal jeg snart titte på et par FB-båter i nærområdet til priser mellom 1,3 og 1,6 mill. Skal bli godt å være kjøper - håper jeg.

Vil ha FB og litt større sengeplass en på Nimbusen (grei minus dobbelseng i AC, men for liten stikkabin). Akkurat nå er det et par FB-båter som skal sjekkes ut (Rivierea 925) av nyere varianter med Yanmar og aksling (f.o.m. 2000), samt en større Nimbus Trawler som egentlig sprenger budsjettet (i tillegg til at den har 2 x VP KAMD 42, som jeg er blitt litt skeptisk til, men du verden for en båt!).

Myser også etter andre Trawlere, men enten blir de for store, eller de blir for gamle med for mye vedlikeholdsarbeid på de jeg har sett i mitt prisleie (helst mindre enn 1,4 mill). Jeg er ingen motormekaniker og er foreløpig på sett-bort-alt-nivået akkurat der (er ikke tingen der man bruker prøve-og-feile tilnærmingen). Har jobbet litt med det elektriske og med sparkel og gelcoat så det kan jeg få til selv. Det gikk en nydelig Trawler i løpet av en uke på Finn.no til ca. 1,1 for en måneds tid siden, hadde min vært solgt da, hadde jeg nok slått til. Dukker det opp Viksund 340/350 eller en Skilsø 33 FB med aksling vil de også kunne være relevante (Barracuda, Flem, Sun, etc. har jeg ikke helt sansen for, selv om de muligens gir relativt mer båt for pengene).

Akkurat nå er det et par FB-båter som skal sjekkes ut (Rivierea 925) av nyere varianter med Yanmar og aksling (f.o.m. 2000),

I 2002 kom Rivieraen med den store plattformen bak. Denne er bygget som en forlengelse av skroget og er meget praktisk både på ut- og innsiden. På akselvarianten har denne plattformen integrerte trimflaps under, integrert nedsenket vinsj og gjennomgående ankermontasje. I tillegg er det standard påhengsmotorfeste + fenderbøyler i rustfritt samt et stort oppbevaringsrom under det midterste lokket i gulvet. Dette rommet er så dypt at vår 25 liters Yamaha bensintank til jolla fint går ned på høykant! Badestige under høyre lokk. Feste til snapdaviter skjult under teakplate bakerst (skåner små barneføtter når de bader). Sklisikker teakdørk er standard.

Mitt tips er derfor å kikke etter en 2002-modell eller nyere.

Jeg vet noen 2000-2001 modeller har fått denne plattformen ettermontert.

plattfom_925.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)

Er båten levert fra Huseklepp (båtbygger) i 2002 eller senere, skal den ha samme type plattform som vist på bildet.

Mange er nok klar over denne oppgraderingen i 2002, og båter f.o.m dette året er derfor noe vanskeligere å oppdrive på bruktmarkedet.

Dersom du får tak i et velholdt eksemplar med den nye akterplattformen, vil du - i tillegg til at du sikkert vil bli mer fornøyd med løsningene,- også få en båt som vil holde seg bedre på bruktmarkedet.

Forøvrig er vi veldig fornøyd med båten. Du finner sikkert større båter, men byggekvalitet og tekniske løsninger i de verftbyggede båtene er meget bra. Videre er oppfølging og service hos Huseklepp i særklasse.

Dessuten er jo designet vellykket med tanke på at det vel er fra begynnelsen av nittitallet - holder seg med andre ord godt.

Huseklepp har rendyrket og videreutviklet Rivieraen i snart 15 år.

Dette er nok medvirkende til at båten er meget gjennomtenkt og godt bygget.

Designet er i flere tester og presentasjoner beskrevet som "tidløst",

men båten har årlig gjennomgått små og diskret oppdateringer.

De synlige forandringene i fjor (2006) var ny og større flybridge (kalesjen går nå fra FB og ned),

samt at dimensjonen på rekka rundt båten er økt fra 25mm til 30 mm samt fikk en ekstra horisontal "stang" i midten

(se bildet).

Det ble også byttet spot`er i taket inne og ute, brytere for å kunne "dimme" alt taklys, m.m.

Modellen blir hele tiden modifisert, årets modell kommer bl.a. med eget dusjkabinett på toalettet.

riv1.jpg

Når det gjelder det eksteriørmessige må forandringene ha vært veldig moderate, for det er ganske vanskelig å se forskjell (bortsett fra ny plattform og lengre FB). Lengre FB har både fordeler og ulemper, fordelen er åpenbar, mens ulempen er følelse av mindre plass på akterdekket og mindre lys og sol. Dusjkabinettet så jeg på Båter i sjøen og det ville jeg ikke hatt pga. at det tar for mye plass - forhenget ser ut til å fungere greit. Ergo er vel en 2002-modell perfekt for meg :yesnod: .

Da var kontrakt underskrevet. Det ble en Riviera 925, 2000-modell med Yanmar 290. Flott båt som jeg allerede nå gleder meg til å ta i bruk til våren. Pent og relativt tidsløst design, veldig bra finish, men det som gjorde at jeg valgte 925 fremfor f.eks. Skilsø eller Viksund i samme størrelse og prisklasse er det flotte og romslige badet hvor det er mer enn plass nok til å ta en dusj. 3 gode anmeldelser i Båtmagasinet (1992, 2000 og 2005 hvis jeg husker riktig), ingen misfornøyde eiere som har gitt lyd fra seg i diverse forum, en hyggelig og serviceminded produsent, samt at den ifølge en brukbåtpristest kom særdeles godt ut var heller ingen ulempe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...