Lars H. Startet 8.September.2007 Del på Facebook Startet 8.September.2007 Hei. Jeg har hatt en 5l kanne med motorolje liggende, men er det en mineralolje som jeg bruker på motoren? Den heter: Volvo Penta Diesel Engine Oil, VDS-2 15W-40 (API CG4). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Høres veldig mineralsk ut ja! Sikkert supert til Yanmaren, om du tør å tømme Volvo Penta olje på den da ! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Anonym Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Hei. Jeg har hatt en 5l kanne med motorolje liggende, men er det en mineralolje som jeg bruker på motoren? Den heter: Volvo Penta Diesel Engine Oil, VDS-2 15W-40 (API CG4). 5l-kanner med olje er i seg selv ganske uvanlig. Det pleier alltid å stå ganske tydelig om det er syntetisk olje, det bruker de gjerne som et salgsargument. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Se HER Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2007 Tror nok at dere har rett at dette er en mineralolje som til nød kan brukes på en Yanmarotor selv om det står Volvo Penta på oljen. Men det er merkelig at det ikke fremgår klart av Volvos egne sider at dette er en mineralolje. Ellers har det stilnet av her på Kommersøya, så nå er det tid til å trekke inn på land der resten av "gjengen" har benket seg rundt bålet. Lars H. (med ypperlig internettforbindelse via ICE-modem) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bjorngb Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Er multigrade det samme som mineralolje? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 En multigradeolje kan godt være en mineralolje, men den er ikke nødvendigvis en mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Er multigrade det samme som mineralolje? Disse to opplysningene / egenskapene har ikke noen direkte sammenheng. "Multigrade" brukes for å opplyse at oljen har evne til å beholde omtrent samme flyteevne "viskositet" uavhengig av temperaturen. Du husker kanskje begreper som vinterolje og sommerolje? Med multigrade skal man kunne bruke den samme hele året rundt. Den oljen som Lars nevner har f.eks viskositet "15W-40. Den spenner altså fra 15W som er en typisk tynn vinterviskositet, til 40 som er en mer tyktflytende sommerolje. "Mineralolje" forteller at den er fremstilt av råolje, at den altså er et mineralsk produkt; i motsetning til syntetisk som er fremstilt "syntetisk". Kanskje ikke verdens beste beskrivelse, men den skulle holde til hverdags..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
hifo Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 er det ikke råolje i syntetisk olje ?? det trodde jeg da. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mini Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Mobil er vel en av de meget få som produserer olje til Volvo Drain Spec (VDS). Derfor burde man vel kunne helle dette på en japansk motor bygget på gammel teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
palm Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 (redigert) SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer. SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur. En så vanlig olje spec som vds-2 den står vel på nesten alle olje kanner oansett om olja kommer fra mobil shell statoil biltema eller rema Redigert 9.September.2007 av palm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.