Jump to content

Er denne motoroljen syntetisk eller en mineralolje?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har hatt en 5l kanne med motorolje liggende, men er det en mineralolje som jeg bruker på motoren? Den heter: Volvo Penta Diesel Engine Oil, VDS-2 15W-40 (API CG4).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tror nok at dere har rett at dette er en mineralolje som til nød kan brukes på en Yanmarotor selv om det står Volvo Penta på oljen. :wink: Men det er merkelig at det ikke fremgår klart av Volvos egne sider at dette er en mineralolje.

 

Ellers har det stilnet av her på Kommersøya, så nå er det tid til å trekke inn på land der resten av "gjengen" har benket seg rundt bålet.

 

Lars H.

(med ypperlig internettforbindelse via ICE-modem)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Er multigrade det samme som mineralolje?

 

Disse to opplysningene / egenskapene har ikke noen direkte sammenheng.

 

"Multigrade" brukes for å opplyse at oljen har evne til å beholde omtrent samme flyteevne "viskositet" uavhengig av temperaturen. Du husker kanskje begreper som vinterolje og sommerolje? Med multigrade skal man kunne bruke den samme hele året rundt. Den oljen som Lars nevner har f.eks viskositet "15W-40. Den spenner altså fra 15W som er en typisk tynn vinterviskositet, til 40 som er en mer tyktflytende sommerolje.

 

"Mineralolje" forteller at den er fremstilt av råolje, at den altså er et mineralsk produkt; i motsetning til syntetisk som er fremstilt "syntetisk".

 

Kanskje ikke verdens beste beskrivelse, men den skulle holde til hverdags..... :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.

SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.

En så vanlig olje spec som vds-2 den står vel på nesten alle olje kanner oansett om olja kommer fra mobil shell statoil biltema eller rema

Redigert av palm (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...