Jump to content

Propellberegning NB 8700

NB 8700

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne riktig propell etter at vekta akter i båten er økt. (Montert endel utstyr)

Info:

Båt NB 8700

Vekt 3500 kg

Motor Yanmar 165 hk

Gear TwinDisc 2.39:1 (Sluregear)

Usikker på propell (mener den er 20x24). Vet at den er 4 blads propell.

Før vektøkning uten ferielast var max turtall 3350 og max fart 18 knop

Etter vektøkning + ferielast var max turtall 3050 og max fart 13 knop.

Tror derfor at jeg har for tung propell og ønsker å gjøre noe med dette.

Usikker på lengde i vannlinja. (det jeg kan si er at båten har et overheng akter på ca. 2 fot som gjør den kortere i vannlinja)

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14485/img_0651.jpg

Håper noen kan hjelpe her...

mvh NB 8700

Jwg har kikket på denne alt, men trenger turtallet som motorfarikanten oppgir at den yter 165 hk ved, uten dette så er det umulig å regne på det.. Har i første utkast til beregning antatt 3500 o/min men vet ikke oom dette stemmer..

Om du har 20x24 så er den nok i tyngste laget om ikke denne motren yter 165 hk ved noe over 4000 o/min

Dette er ved antatt max turtall 3500 o/min og vannlinje på 8,3 meter

Dette gir ca 20 x 21

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.2 kts.

Power Required: 99.3 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3500 RPM

Max Speed: 15.3 kts

Fuel: 10 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 106 SAE hp ( 79.0 kW) @ 3050 RPM

Cruising Speed: 13.3 kts

Fuel: 6 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 23.3 in. Pitch: 21.3 in.

Blades: 4 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 24.0

Pitch: 20.5

Blades: 4

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fint hvis du vil sjekke propellen ved opptak. Vi har opptak i slutten på oktober så da får jeg sjekket min.

Turtall og fart har vært slik etter at jeg sjøsatte i april med nysmurt bunn. Utstyret ble montert i vinter.

Skjønner egentlig ikke at det gjør så stort utslag, men jeg må ha ligget på grensa fra før ...

Ja, kanskje.

Skal nok ikke ta opp før i oktober jeg heller. Vi har vurdert litt frem og tilbake om vi skal bytte båt igjen, men det har ikke dukket opp noe vi vil ha på FINN til ok pris. Vi beholder nok båten selv om en FB kunne vært greit. :wink: Problemet blir å finne en med god uteplass og fb-plass, ikke for gammel og som ikke er over vår prislimit og maxstørrelse (11m). De fleste har for liiten FB og/eller for liten uteplass synes vi.

Tiden vil vise hva som skjer.. .

Det hersker litt usikkerhet om vekten og skogformen i beregingen, er vekten bekreftet til å være 3500kg inklussiv folk og fe... Daser det ut til at 20x24 fungerer bra, og gir er maks fart på rundt 19 knop...

Veier båten 500 kg mere med folk og fe, så blir det 20x23 som er fin propell...

Beregningen i går er rett og slett feil siden kvalitetskontrollen i dag viser at utvekslingn var satt til 2,93 og ikke 2,39

Det som jeg hefter meg ved at at mister eksremt mye fart med 3050 o/min som er oppgitt til 13 knop, cruisng turtall i beregningen er satt til 3050 og gir rundt 16 knop i marsj...

Jeg kjenner ikke båten i det hele tatt og vet ikke hvordan denne båten er.... så om noen med tilsvarende båt og motor og gear kan komme med farstdata for noen turtall

Dette er for 4000 kg og de gitte data som over..

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3300 RPM

Max Speed: 18.2 kts

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 129 SAE hp ( 96.5 kW) @ 3050 RPM

Cruising Speed: 16.4 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 21.3 in. Pitch: 21.2 in.

Diameter: 20.0

Pitch: 22.8

For 3500 kg og samme data som gitt her..

RESULTS

MAX PERFORMANCE

Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3300 RPM

Max Speed: 19.4 kts

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 129 SAE hp ( 96.5 kW) @ 3050 RPM

Cruising Speed: 17.5 kts

Fuel: 8 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 21.3 in. Pitch: 22.3 in.

Diameter: 20.0

Pitch: 24.0

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takk for svar.

Båten med fast utstyr veier ca. 3500 kg. I tillegg kommer ganske riktig folk + løsøre (varierer 300-500 kg).

Da ser det ut for at 20x23 vil være et bra valg på båten nå. Blir spennende å få bekreftet hvilken propell som sitter på (båtopptak i oktober).

Det jeg kan bidra med er hvilken fart og turtall (på turtelleren) jeg fikk da jeg kjøpte båten ifjor høst.

v/2800 omdr. = ca. 13,0 knop

v/2900 omdr. = ca. 14,0 knop

v/3000 omdr. = ca. 14,5 knop

v/3100 omdr. = ca. 15, 0 knop

v/3200 omdr. = ca. 16,0 knop

v/3300 omdr. = ca. 17,0 knop

v/3400 omdr. = ca. 18,0 knop

Setter pris på om andre eiere av denne båttype/motor kan bidra med fakta her ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...