NB 8700 Startet 8.September.2007 Del på Facebook Startet 8.September.2007 Hei. Er det noen som kan hjelpe meg å finne riktig propell etter at vekta akter i båten er økt. (Montert endel utstyr) Info: Båt NB 8700 Vekt 3500 kg Motor Yanmar 165 hk Gear TwinDisc 2.39:1 (Sluregear) Usikker på propell (mener den er 20x24). Vet at den er 4 blads propell. Før vektøkning uten ferielast var max turtall 3350 og max fart 18 knop Etter vektøkning + ferielast var max turtall 3050 og max fart 13 knop. Tror derfor at jeg har for tung propell og ønsker å gjøre noe med dette. Usikker på lengde i vannlinja. (det jeg kan si er at båten har et overheng akter på ca. 2 fot som gjør den kortere i vannlinja) https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14485/img_0651.jpg Håper noen kan hjelpe her... mvh NB 8700 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Jwg har kikket på denne alt, men trenger turtallet som motorfarikanten oppgir at den yter 165 hk ved, uten dette så er det umulig å regne på det.. Har i første utkast til beregning antatt 3500 o/min men vet ikke oom dette stemmer.. Om du har 20x24 så er den nok i tyngste laget om ikke denne motren yter 165 hk ved noe over 4000 o/min Dette er ved antatt max turtall 3500 o/min og vannlinje på 8,3 meter Dette gir ca 20 x 21 RESULTS SEMI-DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 7.2 kts. Power Required: 99.3 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3500 RPM Max Speed: 15.3 kts Fuel: 10 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 106 SAE hp ( 79.0 kW) @ 3050 RPM Cruising Speed: 13.3 kts Fuel: 6 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 23.3 in. Pitch: 21.3 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 24.0 Pitch: 20.5 Blades: 4 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 (redigert) Her ser man bunnen og avsluningen av bunnen bedre: Sydvesten: Toppturtall er 3300 o/min Redigert 9.September.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NB 8700 Svart 9.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2007 Hei. Yanmar oppgir 165 hk v/3300 omdr. Se vedlegg tekniske data http://www.yanmar.no/arch/_img/9051369.pdf OLPI: Takk for bilde som viser overhenger akter. mvh NB 8700 Sitér dette innlegget Link to post
NB 8700 Svart 9.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2007 Hei. En tilleggsopplysning når det gjelder vannlinjen. Båtens totale lengde er 8,7 m. Må nok trekke fra ca. 2 fot akter (overhenget) + 1 fot forut (fra baugen til vannlinja starter) Vannlinjen blir da. ca. 7,8 meter. mvh NB 8700 Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 (redigert) Ok, det er riktig med 3300 o/min toppturtall... .Retter det i forrige innlegg. Jeg er ikke sikker på størrelsen på min propell.. . Skal sjekke ved opptak. Tillagt: Har du tatt opp båten i kranen og rengjort bunnen. Slim og groe kan senke toppfart og toppturtall ganske mye. Redigert 9.September.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NB 8700 Svart 9.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2007 Fint hvis du vil sjekke propellen ved opptak. Vi har opptak i slutten på oktober så da får jeg sjekket min. Turtall og fart har vært slik etter at jeg sjøsatte i april med nysmurt bunn. Utstyret ble montert i vinter. Skjønner egentlig ikke at det gjør så stort utslag, men jeg må ha ligget på grensa fra før ... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Ja, kanskje. Skal nok ikke ta opp før i oktober jeg heller. Vi har vurdert litt frem og tilbake om vi skal bytte båt igjen, men det har ikke dukket opp noe vi vil ha på FINN til ok pris. Vi beholder nok båten selv om en FB kunne vært greit. Problemet blir å finne en med god uteplass og fb-plass, ikke for gammel og som ikke er over vår prislimit og maxstørrelse (11m). De fleste har for liiten FB og/eller for liten uteplass synes vi. Tiden vil vise hva som skjer.. . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Det hersker litt usikkerhet om vekten og skogformen i beregingen, er vekten bekreftet til å være 3500kg inklussiv folk og fe... Daser det ut til at 20x24 fungerer bra, og gir er maks fart på rundt 19 knop... Veier båten 500 kg mere med folk og fe, så blir det 20x23 som er fin propell... Beregningen i går er rett og slett feil siden kvalitetskontrollen i dag viser at utvekslingn var satt til 2,93 og ikke 2,39 Det som jeg hefter meg ved at at mister eksremt mye fart med 3050 o/min som er oppgitt til 13 knop, cruisng turtall i beregningen er satt til 3050 og gir rundt 16 knop i marsj... Jeg kjenner ikke båten i det hele tatt og vet ikke hvordan denne båten er.... så om noen med tilsvarende båt og motor og gear kan komme med farstdata for noen turtall Dette er for 4000 kg og de gitte data som over.. RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3300 RPM Max Speed: 18.2 kts Fuel: 10 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 129 SAE hp ( 96.5 kW) @ 3050 RPM Cruising Speed: 16.4 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.3 in. Pitch: 21.2 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 20.0 Pitch: 22.8 Blades: 4 For 3500 kg og samme data som gitt her.. RESULTS MAX PERFORMANCE Available Power: 160.1 SAE hp ( 119.4 kW) @ 3300 RPM Max Speed: 19.4 kts Fuel: 10 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 129 SAE hp ( 96.5 kW) @ 3050 RPM Cruising Speed: 17.5 kts Fuel: 8 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 21.3 in. Pitch: 22.3 in. Blades: 4 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 20.0 Pitch: 24.0 Blades: 4 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NB 8700 Svart 10.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2007 Takk for svar. Båten med fast utstyr veier ca. 3500 kg. I tillegg kommer ganske riktig folk + løsøre (varierer 300-500 kg). Da ser det ut for at 20x23 vil være et bra valg på båten nå. Blir spennende å få bekreftet hvilken propell som sitter på (båtopptak i oktober). Det jeg kan bidra med er hvilken fart og turtall (på turtelleren) jeg fikk da jeg kjøpte båten ifjor høst. v/2800 omdr. = ca. 13,0 knop v/2900 omdr. = ca. 14,0 knop v/3000 omdr. = ca. 14,5 knop v/3100 omdr. = ca. 15, 0 knop v/3200 omdr. = ca. 16,0 knop v/3300 omdr. = ca. 17,0 knop v/3400 omdr. = ca. 18,0 knop Setter pris på om andre eiere av denne båttype/motor kan bidra med fakta her ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.