torehol Startet 8.September.2007 Del på Facebook Startet 8.September.2007 Hei Er ny på dette (imponerende) forumet. Har motorbåt , men ønsker å prøve meg på seilbåt. Har litt seilerfaring, og generelt god "maritim" insikt..... Ønsker ikke å bruke særlig mere enn 100k. Har endt opp med et par alternativer som er i hver sin ende av skalaen, EOL30 hhv. IW31. Har noen noe erfaring med disse typene? Har mest lyst på IW én, men den befinner seg i Oslo, og transport er vanskelig / kostbart. EOL befinner seg i Trondhjem og er dermed i seilbar avstand i løpet av høsten, men det er vanskelig å finne noe info om den. Må nok ta en avgjørelse snart, så alt av innspill er av interesse. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 ca 950 NM fra Oslo til Hamarøy....... det er en drøy tur, men ikke umulig. Du får sikkert en del frivillige BP medlemmer med som mannskap på etapper. Det er jo også mulig å ta båten på bil fra Oslo til f.eks. Bergen eller Lærdal innerst i Sognefjorden. Da får du kuttet turen med drøyt 300 NM, men det er fremdeles langt..... Kjedelig er det i alle fall å gi avkall på en båt du egentlig vil ha..... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Roy Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Solgte vår IW31 med tungt hjerte for et par år siden. Familien økte og det ble for trangt ombord. IW31 ble tegnet av Sparkman & Stewens og ble bygd av IW varvet i Sverige. Båten er en typisk S&S konstruksjon, sjøverdighet og et solid skrog kom foran bokomfort(den er trang innvendig). Seilegenskapene er meget gode, den har en høy kjøl% og er godt egnet for havseilas. Iogmed at båten begynner å bli noen år så er det viktig ved kjøp av IW31 å se på vedlikeholdet. Er skroggjennomføringer skiftet - er motor skiftet - hvordan er tilstanden på det elektriske i cabin/mast, ror o.s.v. Hvis du vil eie en båt som er vakker, sikker på havet, godt bygd , så er en velholdt IW31 å anbefale! Flere IW31er har vært på langtur. Du får flere opplysninger hos IW31 forbundet. http://www.iw31.info/huvudsida%20ny.htm Vår gamle båt er i billedgalleriet, NAJO het hun. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 EOL 30. Orustbåt. Spesiell båt. Flushdekket. Ordentlig havseiler. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 (redigert) Velkommen til båtplassen! Jeg kjøpte min IW for et år siden, men har ingen erfaring med EOL utover å ha sett en på avstand. Jeg tror at både IW og EOL i utgangspunktet er solid bygde båter. Hvis du finner et godt vedlikeholdt eksemplar innenfor ditt budsjett får du mye båt for pengene. Utover det mener jeg IW scorer høyest på seilegenskaper og estetikk, og er sannsynligvis den båten som er lettest å selge igjen, hvis lysten på noe større skulle melde seg. EOL scorer antakelig høyest på bovolum, er muligens mer forseggjort i innredningen, men en litt mer 'odde' båt å selge. Jeg har lagt noen tester/omtaler av IW 31 på bloggen min. Det ligger en IW 31 og en EOL på finn.no - er det disse du har i kikkerten? Send gjerne en melding hvis det er noe du lurer på angående IW 31. Redigert 9.September.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 10.September.2007 Del på Facebook Svart 10.September.2007 Hadde selv en EOL 30 sommeren 2005, dette er en båt med mye bovolum og god dekksplass grunnet flushdekket. Men den har en liten motor (yanmar 12hk) noe som gjør det vannskelig å drive det brede, høye skroget frem i motvind og bølger. Den seiler etter min mening relativt dårlig og oppfører seg ganske "baljete" når det er litt sjø. Vi hadde en slitsom tur hjem fra skagen med båten. Når det er sagt, om en ikke skal utpå så mye når det blåser/bølger mye, og ikke har tengt seg over de største havstykkene er det en fin turbåt med mye plass til å være 30 fot! Har hatt en fin helgetur med 6 stykker i EOLen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.