Jump to content

Regulator 14,8V Ladespenning 14,21V på Dynamo

Diplom-is

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en ny dynamo 65A som ladet med 14V. Syntes dette var litt lite og kjøpte en ny regulator på 14,8V.

Når jeg lader begge batteriene 2X110A går det 25A inn Totalt. (Målt med tang ampermeter) og ladespenning på regulator 14.21 V.

Burde ikke dynamoen gitt mere strøm når det er en 65 A dynamo, inntil spenningen var 14,8 volt ut av dynamoen???

(Spenningen på batteriet vil ligge på ca 14,4 V når div. Spenningsfall og forbruk er trukket fra, Hvis spenningen ut fra dynamo hadde vært 14,8 volt)

Det kommer jo an hvor fulle batteriene er. Synes 25A på 220Ah med 14.2 V høres ganske mye ut. At det er en 65A dynamo har ingenting å si her. Det sier bare noe om hvor mye den MAKSIMAL kan lade med.

Flyttet forøvrig tråden fra forumet "om baatplassen.no" hit hvor den hører hjemme

Burde ikke dynamoen gitt mere strøm når det er en 65 A dynamo, inntil spenningen var 14,8 volt ut av dynamoen???
Egentlig burde den kjørt full ankerstrøm (den som bestemmer hvor mye dynamoen leverer) inntil spenningen var 14.8, dette vil føre til betydelig høyere ladestrøm enn 25A.

Men vanlige regulatorer kan være slappe på den måten at de ankerstrømmen til en viss grad er proporsjonal med avviket fra settspenningen.

På de gode gamle vipperegulatorene var ankerstrømmen fullt på eller helt av av. Rett og slett et spenningsstyrt relé.

Ladac påståes å være god på dette uten at jeg har foretatt noen sammenligning. Men Ladac slakker også av når spenningen nærmer seg innstilt settpunkt.

Jørg kan sikkert forklare hvordan Sterling regulatoren oppfører seg i denne sammenheng. Du vil iallfall få mye bedre lading med en mer avansert regulator.

Jeg er akkurat ferdig med strømopplegget i min båt. Satt inn 2x288 ampere AGM-batterier (kommer muligens ett eller to til), tok ut hitachidynamoen og satt inn ny 70 ampere fra Balmar og ny regulator fra Balmar. Jeg er kjempefornøyd med opplegget, dynamoen som er en marinedynamo gir over 50 ampere lading på tomgang, ca. 65 ampere allerede på 900 rpm!) og er beregnet for å tåle de høye temperaturene som ofte knekker dynamoene. Laderegulatoren er med temperaturføler både på batteribanken og dynamoen, slik at hvis dynamo eller batterier blir for varme, regulerer den ned ladingen istedetfor å ødelegge dynamoen (slik endel andre regulatorer gjør).

Ang. laderegulator vil jeg absolutt anbefale balmar sin. Den er litt dyrere, men mye mer avansert enn Ladac sin. Displayet på regulatoren forteller hvordan ladingen foregår, om det er evt. feil eller om lading er skrudd ned pga. høye temperaturer osv. (ikke opplevd foreløpig). Dessuten har den en rekke forhåndsprogrammerte ladeprogrammer som er tilpasset de forskjellige batteritypene. Man kan også overstyre den og bestemme ladespenningen selv. osv. Sjekk elektromarine.no eller balmar.net. Kjempebra regulator, standard i f.eks. nye Hallberg-Rassy osv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...