Jump to content

Ny benkeplate, hvilket materiale?

vaares

Recommended Posts

Jeg har laminat opplimt på kryssfiner. Det finnes veldig mange forskjellige tykkelser og dekorer på opplimte plater. Alle disse er sakålte vannfaste, og lette å tilpasse. Dessuten dersom det er ønskelig, finnes det også forskjellige typer spon (kvalitet). Personlig ville jeg valgt kryssfiner med laminat, med tanke på pris, tilpassing og senere vedlikehold.

Heltre krever mer vedlikehold!!! :blush:

Se denne  http://www.fibo-trespo.no

MVH

Tønnesea

Du kan prøve denne adresssen http://www.corinor.no . Mye bra i benkeplater

Flere og flere ny båter leveres med Corian benkeplater. Dette er et veldig hardt og slitesterkt materiale og pent å se på. Vi har det selv i vår båt. Vet ikke hvordan det er å jobbe med, men i bruk er det absolutt å anbefale. Lett å holde rent og pent, men bruk det ikke som skjærefjøl - da blir det striper.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Dette gjelder vel nærmest uansett hva du bruker

Joda, er jo enig i det  :yesnod:

Poenget var bare at overflaten til Corian er så hard og blank at den ser ut til å kunne tåle alt, men det gjør den ikke (selv om den tåler mye) - det fant vi ut da.... (tør jeg si det var admiralinnen som var litt kjapp i vendingen og ikke syntes det var nødvendig med skjærefjøl??  :yesnod:) Men jeg leste på produsentens sider at det var lett å fikse slike ting - det blir et lite prosjekt til våren.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

• 2 år senere...

Hei

Jeg har planer om å skifte oppvaskkum ombord.

Benkeplata skal også skiftes til teak, for å stå i stil

til resten iflg. medrederinnen.

(Jeg får skylde på henne.):wink:

Hvor får jeg tak i en slik for en billigst mulig penge? :confused:

Kum og kraner kjøpes på IKEA.

mvh

giver

Hei

mvh

giver

Teak heltre benkeplater får du kjøpt i kjøkkenforretninger. De finnes nok ikke på lager, men lages på bestilling. Vet at JKE design kjøkkenbutikker har dette i sitt sortimang, men regner også med at Norema, HTH og de andre har dette.

Hvis du skal få det helt billigst mulig finnes det stadig vekk salong/spisestuebord i heltre teak på loppemarkeder og brukthandlere. Jeg har stående bestillinger hos to brukthandlere her i Skien på dette. :) Etter pussing oppbeising og oljing blir dette som nytt, og koster da gjerne 150 - 200,- - det er billig det!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hei

mvh

giver

Kanskje godt nok til sitt bruk, men etter det jeg har hørt er IKEA's kjøkken fullt ut på høyden når det gjelder kvalitet på kjøkken,- bortsett fra nettopp kum, kraner og benkeplater. Kummen er laget av veldig tynn plate, kranene har en tendens til å lekke (jeg vet at de har god garanti, men noe plunder er det jo å drive å bytte etc.) og benkeplatene bør du ihvertfall bestille (noen ukers leveringstid) for å få en skikkelig skjøt (såfremt to plater skal danne et hjørne). På lagerførte plater får man ikke laget en skikkelig skjøt (m/innfreste spor).

I Oslo finnes det to spesialfirmaer for benkeplater. Det ene firmaet heter Benkeplatespesialisten og ligger på Holmlia og det andre heter noe med Plateskredderen e.l. og ligger på Grorud. Jeg ville forespurt disse også.

Lykke til :seeya:

Hei

mvh

giver

Jeg byttet det samme i "gamle-Astor.

Kjøpte den på Nesbru i en kjøkkenfornyerbutikk der. Rett ved siden av gamle Bellevue.

Ligger rett innenfor Kontorland. Husker ikke navnet på butikken.

Legger ved et bilde av platen vi valgte. Kostet ca. 2.000.-. Ikke helt av det billigste kanskje men kappet etter mål på fabrikken i Danmark.

Bildet er tatt før den siste listingen fant sted.

Bilde

Bilde

Listen i forkant er valgfri og leveres ferdig fra fabrikk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei

Jeg har lært 2 ting på min ringerunde idag:

1. Prisene varierer noe enormt.

2. Det er forskjell på benkeplate til "hjemmebruk" og maritimt bruk

grunnet temp. og fuktighetsvariasjoner. (liming/laminering)

Tror jeg lander på at en av to lokale produsenter lager en plate til meg.

mvh

giver

• 11 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen. Jeg har endelig fått ut den gamle Kjøleboksen pra pentry'et og skal nå montere en ny. I den forbindelse Lurer jeg på om jeg skal skifte ut den gamle "benkplata" i pentryet. Jeg ser for meg tre-fire alternativer:

Ta en tur på maritim å kjøpe en teakplate eller en king starboard plate. Teak må vel forsegles langs kantene, men ellers er jo dette en grei mulighet... king starboard er vel et greit alternativ men grisedyrt. Noen som harerfaring med king starboard som benkplate?

En annen variant er mahogny. Jeg har noe 3,5 cm tykk mahogny bekplate liggende. Det er jo billig i den forstand at jeg har betalt det for lenge siden, men det er jo unødvendig tungt og krever en del tilpasning da den gamle plata bare er 1/2 tomme tykk.

Jeg kan jo også bare la den være som den er og leve med den i noen år til...

Noen inspill? noen som har laget benkplate med noen av matrialene jeg har nevnt?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

I morgen drar du opp til Lona listehøvleri. 2 sidig 13mm teakplate fåes der for Kr 900 (120x240). (Billigere enn andre steder)

I samme slengen kjøper du ferdig teaklist som er 100% identisk med listene på salonbord/motorkasse.

Du får da "gjennomført" innredning.

Du får også da "slingrekant" som fanger opp rullende gjenstander.

Om du limer på kantlist som jeg her skisserer, trenger du ikke å forsegle kantene. Lakkinga di vil gjøre dette tett.

Når du nå kjøper så stor plate, har du samtidig nok til å lage flotte skaper under trapp ut eller lignende.

Dine skaper i pentry er av teak. Å ta mahogny på benkeplater vil da bryte av helheten etter mitt syn.

I pentry liker jeg gjerne å behandle teaken med Owatrol Edelolje.

Husk også at Lona har et enormt stort utvalg av lister.

Jo da har vel rett i at Lona er billigere enn andre steder. 13 mm er jo den ideelle tykkelsen også. Jeg har en idé om at plate med teakoverflate ikke er så slitesterk, men noen runder med olje bedrer vel dette noe.... Får tygge litt på det. Akkurat det med fliser er jo egentlig ganske smart.. Men for meg er det ikke så maritimt.. Sikkert meg som er full av fordommer.. Jeg må bestemme meg i løpet av et par dager, nå skal pentryet tilbake på plass, med ny kjøleboks og antagelig ny benkplate..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Teakplate med korrekt overflatebehandling er sterkt (Edelolje eller annen lakk (Ravilakk??)).

Jeg har sett snekker med teakplater fra Lona som dørk. Den ene jeg så var 3 år gammel dørk. Helt Ok i overflaten fortsatt. Han brukte ravilakken. (Ravilakk er meget god lakk på ikke-bevegelige materialer/såkaldt ikke-fleksibel lakk/med andre ord, meget hard).

Om du vurderer annet, reiser du ut til skapfabrikken i nærheten av ATS. Der finner du rikholdig utvalg. Også i alle typer overflatetyper.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...