Jump to content

Oljelampen blinker på varm perkins4.108 når den sakker ned til 650

kjell hugo

Recommended Posts

Har en perkins 4.108 ,den blinker i oljelampen når jeg har kjørt den varm og sakker ned til 650 omd.Kjører den da en stund på 1000 omd.er da alt i orden hvis jeg da sakker ned til 650 omd. har noen en ide hva dette kan være.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig perkins4.108.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

HeI

Du skal heller ikke se vekk fra at olja er så varm at når du slakker ned så er olja så tynn at du ikke klarer å opprettholde trykket. I og med at det normaliserer seg når du lar den gå på 1000 rpm en stund, så er dette ikke helt ulogisk da ojekjøleren får noe større gjennomstrømming av sjøvann. Tror jeg ville sjekket oljen først (spekken), og så sett på oljekjøleren om der er en blokkering eller lignende.

Lykke til :smiley:

Redigert av Regent (see edit history)

Hei og hå

Regent

Hei!

På lastebilverkstedet hvor jeg jobber begynner vi alltid med giveren,fordi det er det enkleste.Det er ikke så sjelden at det er den som fusker,men det kan selfølgelig også være instrumentet.Vi bruker en ekstern oljetrykksmåler dermed lokaliserer vi om det er giveren eller videre frem i kretsen det er feil.Oljekvalitet er også noe å se på,men har du byttet brukt samme olja hele tiden og har nok på motoren synes jeg det er merkelig at dette skulle gi utslag med mindre det er noe galt med lagrene i motoren.Håper du får lokalisert feilen!

simarli

Har "nytypen" av denne motoren der veksleren sitter på siden over dieselpumpa.Denne motoren har ikke montert oljekjøler originalt.Har en engelsk verkstedhånbok for 4.108 der står bla.annet å lese at tester har vist at oljekjøler ikke er nødvendig.

På min motor blinker oljetrykkslyset og det "hakker" i summeren når jeg bakker opp, øker turtallet til 1000 omdr. til motoren kjøler seg noe ned,og oljetrykket stiger.Trykket skal være mellom 2,1 og 4,2 kp/cm 2.Min motor kommer ikke ned i 2,1 så da regner jeg med at oljetrykksbryteren er noe nervøs.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...