kjell hugo Startet 9.September.2007 Link til dette innlegget Startet 9.September.2007 Har en perkins 4.108 ,den blinker i oljelampen når jeg har kjørt den varm og sakker ned til 650 omd.Kjører den da en stund på 1000 omd.er da alt i orden hvis jeg da sakker ned til 650 omd. har noen en ide hva dette kan være. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig perkins4.108.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Hei! det kan være lite olje på motoren,eller at oljetrykksføleren på motoren er dårlig.Kan også være dårlig oljetrykk som følge av slitasje.Hadde nok begyndt med oljetrykksmåleren for å se om den er iorden. Hilsen simarli Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 (redigert) HeI Du skal heller ikke se vekk fra at olja er så varm at når du slakker ned så er olja så tynn at du ikke klarer å opprettholde trykket. I og med at det normaliserer seg når du lar den gå på 1000 rpm en stund, så er dette ikke helt ulogisk da ojekjøleren får noe større gjennomstrømming av sjøvann. Tror jeg ville sjekket oljen først (spekken), og så sett på oljekjøleren om der er en blokkering eller lignende. Lykke til Redigert 9.September.2007 av Regent (see edit history) Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Det kan være giveren til olietrykket som trenger en rens. Har vert ute for det engang på en lastebilmotor. Jeg demonterte føleren, og vaskede den i litt diesel. Helt fin etterpå. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
avmønstret5 Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 Jeg har også Perkins 4.108 og opplevde de samme. Universal Diesel mente at disse motorene burde gå 30w-50 olje noe som jeg har brukt siden. Denne oljen får en ved å gå direkte til en oljeleverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 (redigert) Har selv opplevd at oljetrykksmåleren slo inn på tomgang og lagde et skikkelig lurveleven ved styreposisjonen. Trodde at nå var kvelden nær for dieseldyret. Medisinen for min motor var skifte av oljetrykksgiveren(pluggen) og alt var normalt etterpå. lykke til Redigert 10.September.2007 av Solo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 Det kan være instrumentfeil ja, men det er faktisk nokså sjeldent at det er det. Men sjekk gjerne giver og instrument - hjelper ikke det, skift til olje med høyere viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 Hei! På lastebilverkstedet hvor jeg jobber begynner vi alltid med giveren,fordi det er det enkleste.Det er ikke så sjelden at det er den som fusker,men det kan selfølgelig også være instrumentet.Vi bruker en ekstern oljetrykksmåler dermed lokaliserer vi om det er giveren eller videre frem i kretsen det er feil.Oljekvalitet er også noe å se på,men har du byttet brukt samme olja hele tiden og har nok på motoren synes jeg det er merkelig at dette skulle gi utslag med mindre det er noe galt med lagrene i motoren.Håper du får lokalisert feilen! simarli Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 Har "nytypen" av denne motoren der veksleren sitter på siden over dieselpumpa.Denne motoren har ikke montert oljekjøler originalt.Har en engelsk verkstedhånbok for 4.108 der står bla.annet å lese at tester har vist at oljekjøler ikke er nødvendig. På min motor blinker oljetrykkslyset og det "hakker" i summeren når jeg bakker opp, øker turtallet til 1000 omdr. til motoren kjøler seg noe ned,og oljetrykket stiger.Trykket skal være mellom 2,1 og 4,2 kp/cm 2.Min motor kommer ikke ned i 2,1 så da regner jeg med at oljetrykksbryteren er noe nervøs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.