Jump to content

Nedsenkbar baugpropell vs. vannjet

Sail S

Recommended Posts

Jeg har en rask flatbunnet 41' seilbåt som jeg har tenkt å sette en nedsenkbar baugpropell på og jeg har snakket med flere som er veldig tilfredse med disse. Nå snakkes det om en ny type baugpropell hvor vannjetstrømmer presses ut av hull i skroget. Dette virker som en enklere og kanskje mer robust løsning så jeg lurte på om noen har sett tester eller har erfaring med disse?

Du finner denne jet thrusteren her har ikke noe erfaring med dette, men konseptet ser spennende ut... Mener dette koster rundt 4000 Euro ex vat for noe som passer til en 40 foter.. er billigere enn nedsenkbar i allefall, om hvordan den fungerer er vel ikke like klart ennå etter hva jeg kan finne ut.. Har ikke funnet noen seilbåter som har dette montert, men har vel ikke lett etter det heller..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Denne thrusteren med pumpe ser ut til å gå i 15 års sykluser. Vetus hadde en slik som de prøvde å selge, men jeg har ikke hørt om noen som kjøpte den. Har brukt en likedan på større fartøy. Ei diger pumpe og et sinnrikt system av ventiler for å dirigere vannstrømmen. Milevis ifra drop-down thruster og tunnellthruster i effektivitet.

I en sånn båt som din ville jeg valgt en dropdown thruster. Mer effektiv og ikke minst mer stillegående enn en tunnellthruster. Pluss at det blir ikke hull i båten når du seiler. Thrusteren trekkes opp flush med bunnen.

Dette med underdimensjonert thurster er ikke noe ukjent fenomen... De fleste båtene jeg har sett med thruster er så liten at den fungerer ikke når det blåser laber bris(5-6 m/s).. Er ikke mulig å får baugen opp mot vinden, men den bremser jo litt på avdriften da..

En stor nedsenkbar thruster er nok det optimale for båten, men ikke for lommeboken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Må jo være enkelt å montere - vannjet - da det kun trenges noen hull i skrogget. Men pumpen må jo stå i forhold til vekten på båten. Vurderer dette på Sebien , men prisen er stive.

Også som hovedframdrift er jo dette systemet interessant på seilbåt. Vi seiler jo for det meste :smiley: .

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Er ikke dette en fremdriftsform som militære fartøy bruker, mener det er minesveipere. Pumper inn vann foran og blåser ut bak. Sikkert veldig lite effektivt kontra propeller, uten at jeg kan forklare fysikken.

Dette er jo en vannjet som jo er et velkjent prinsipp.

Har sett litt mer på det og sitter igjen med et inntrykk av at det i stor grad er diameteren på strålen/propellen som avgjør skyvekraften så lenge kraften er tilstrekkelig under vannlinjen. Tror nok i den sammenheng at det er ganske klart at vannjet-prinisppet blir betydelig svakere enn en nedsenkbar propell så det blir nok en slik en.

Med vanjett mener jeg å huske at man må passere et par og tyve knop før det blir mer effektivt en propell.

Har hørt det samme, jeg også, men spørs hvor langt de små dysene kan sammenligens med vannjet?

Hvis begge deler (nedsenkbar- og dyser) er i produksjon/salg, kan det vel ikke være lenge til et eller annet båtmagasin kjører en sammenligningstest?

:boxing::discuss:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Effektiviteten til vannjet som baugpropell må man kanskje ikke verdsette for høyt, siden den brukes jo kun noen få sekunder. Sålenge effekten er bra nok spiller effektiviteten her liten rolle.

Spørs derfor hva må til for at effekten (ikke effektiviteten) tilsvarer konvensjonell baugpropell. Ettersom jeg nylig lærte hvor mye strøm disse trekker så har jeg imidlertid mine tvil og forventer at det kreves 1-3 ekstra batterier i baugen for samme effekt - hvis den går på strøm da

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...