index Startet 17.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2004 Jeg har akkurat levert inn kalesjen til reparasjon etter stormen for noen uker siden, da et par av glidelåsene sa takk for seg. Når jeg først har den av så tenkte jeg å gi den en god vask og impregnering før jeg setter den på igjen, da den ikke er noe videre vanntett for tiden. Jeg er imidlertid litt usikker på hvilken inpregneringsvæske jeg skal bruke. Første gang jeg impregnerte den brukte jeg Blåtind (med silicon), og den holdt forsåvidt tett et par tre måneder. Men da jeg måtte etterbehandle den et par ganger i løpet av sesongen, så tenkte jeg at det kunne være en ide å finne noe uten silicon (som visstnok er bedre) som holdt lenger. Neste forsøk var noe som heter Hyfotex, men det ble en stor skuffelse. I tillegg til at den begynte å lekke igjen ganske snart, så ble kalesjen klissete som kontaktlim og ville liksom aldri tørke helt igjen. Den klebet seg sammen når den var nedslått og oppførte seg heller vemmelig. Denne sesongen ga jeg den en skikkelig vask og impregnerte den med Hempel sin impregnering. Men etter en stund begynte det å lekke igjen som vanlig. Problemet er absolutt størst om høsten/vinteren, da denne tiden er ganske fuktig her i vest og båten ligger på sjøen hele året. Er det noen som har synspunkter på dette med silicon eller ikke, eller gode råd om en impregnering som fungerer OK? Hva er egentlig problemet med å bruke en siliconholdig impregnering? Lurer sterkt på å prøve Blåtind igjen da denne i alle fall holdt tett noen måneder. Men jeg ville satt stor pris på å få høre om andres erfaringer på kalesjefronten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ludde Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Har også vært igjennom em runde med kalesjeimpregnering med vekslende hell. Brukte først Hempel sin impregnering, og la på i 2 omganger etter aøe kunstens regler. Holdt ikke spesielt lenge desverre. I runde to brukte jeg Jens Sagen sin impregnering. La på 2 strøk også av denne, og brukte svamp. Har ikke hatt problemer etter dette. Denne er dyr, ca. 250,- per liter, men dekker ganske bra og holder tett. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
GeirFrode Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Sist sommer hadde jeg store problemer med å få kalesjen tett. Prøvde mange forskjellige typer impregnering. Har gitt opp alle de billige basert på white spirit og silikon. De holder kanskje 14 dager, så er det like galt igjen. Det samme gjelder Hempel sin. Prøvde en som het Acapella som jeg fikk tak i på en marina i Marstrand i ferien, og den holdt faktisk tett resten av sesongen. Men kalesjen ble mye stivere etter behandlingen. Har fått anbefalt en impregnering fra Manskow i Moss som skal være bra, men lurer på om det er den samme som du kaller Hyfotex. Kannen ligger i båten, så jeg får ikke sjekket nå. Ble litt betenkt når du nevnte den. Ser ut til at det er vanskelig å finne en impregnering som holder skikkelig når kalesjen begynner å bli noen år. Holder på med vask av kalesje nå, så det blir ny runde med impregnering til våren. :diving Må visst gå over alle sømmene også. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Var innom den lokale båtpusheren i vår for å kjøpe kalesjeimpregnering og endte opp med en femliter med silikonspray fra Wurth (tynnt piss). Dette var det eneste saliggjørende i følge de gutta. Jeg svabbet det på med en malerrulle og stoffet fuktet stoffet godt og trakk godt inn. Det gikk med to til tre liter. Fungerte utmerket, kalesjen har vært potte tett siden. Betalte 600kr for femliteren. Kalesjen var like fin og myk etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Hei. Har tidligere brukt Hyfotex, og syntes den holdt ganske bra. Forsvaret har forresten brukt den en del. Men det tar tid før den tørker. Og får en noe på gelcoat eller kalesjevinduer, tørker klisset aldri. Nå bruker jeg en impregnering fra "Seilmakeren" som jeg kjøper på båtmessen på Lillestrøm. Og den er jeg svært godt fornøyd med. Den er tynntflytende, og jeg bruker malerrulle til å legge den på kalesjen når den er på båten. Enkelt og greit uten søl. Og med sommertemperatur og sol er den helt tørr etter 5 - 10 min. Hjemmelagd/ferdigkjøpt whitspirit/silikon impregnering, ville jeg holde meg langt unna. Etter som det sies ser det ut til å virke meget bra første gang en har det på. Men deretter får en ikke den nye silikonen, eller noe som helst annen impregnering til å feste seg på den gamle inntørkede silikonen. Så etter hva jeg kan forstå har en ødelagt kalesjen etter én gangs silikonimpregnering! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 18.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Litt av problemet med Hyfotex impregneringen er at jeg får den ikke vekk igjen, selv etter mange gangers vask med alt fra Bio Tex til Ship Shape og avfetting! så er duken fortsatt litt klissete, særlig når det er varmt i været. Så jeg kommer garantert ikke til å bruke den typen igjen i alle fall... Jeg påførte den ufortynnet, mulig den hadde oppført seg bedre fortynnet. Etter svarene å dømme så er jeg ikke den eneste som sliter med utett kalesje, så da regner jeg med at det ikke skyldes noen feil som jeg har gjort i prosessen. Men kalesjen er gammel og slitt, og det spørs vel om ikke det kommer til et punkt der stoffet er så slitt at det ikke lar seg gjøre å få det til å holde tett over lengre tid. Jeg har i alle fall begynt å helle til denne teorien nå. Håper på flere gode tips, selv om jeg begynner å ane at det kanskje hadde vært lurere å bestille ny kalesje fremfor å skifte fem glidelåser og ett vindu i den gamle. Vinduet sprakk da jeg tok av kalesjen, på grunn av minusgradene... Men gjort er gjort, så nå må jeg vel bare prøve å få den tett atter en gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MS Victoria Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Min erfaring er at kalesjer etter noen år blir mer åpne i vevstrukturen og rett og slett vanskelige å få tette. På min forrige båt hadde jeg lekkasjeproblem sesongen 2001/2002. Kalsjen var hel og fin fra 1997 i fin Jens Sagen utførelse, men første helgen, etter omhyggelig impregnering med dyreste Jans Sagen impregnering, og etter at et voldsomt regnvær satte inn holdt den kun tett et par tilmer, så begynte dryppene og samle seg på innsiden. Etter nok et forsøk på impregnering, uten at den ble tett, byttet jeg hele sulamitten med en ny kalesje. Det ble et annet liv. Det finnes knapt noe mer utrivelig å sitte inni en båt (kalesjebåt) når kalesjen kun forsinker regndråpene noe. Mitt tips er at selv om kalesjen ser bra ut, så kan den være utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Lars H : Hjemmelagd/ferdigkjøpt whitspirit/silikon impregnering, ville jeg holde meg langt unna. Etter som det sies ser det ut til å virke meget bra første gang en har det på. Men deretter får en ikke den nye silikonen, eller noe som helst annen impregnering til å feste seg på den gamle inntørkede silikonen. Så etter hva jeg kan forstå har en ødelagt kalesjen etter én gangs silikonimpregnering! [/b] Går ut ifra at du tenker på hjemmelaget impregnering av silikon tetningsmasse utvispet i wh.spirit som legger seg som en gummiaktig hinne over kalesjen. Det er dog ikke slik silikon jeg har brukt. Jeg hadde denne varianten i tankene da jeg kjøpte Wurth-dunken. Om smart eller ikke vil tiden vise. Hittil er jeg godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Før brukte jeg litt forskjellig som jeg har glemt navnet på, da jeg etter hvert gikk over til noe som het Acapella. Den fås med farge, men noen klager på at kalesjen da blir stiv. Jeg brukte den klare varianten. Det står i Maritims katalog at den ikke er silikonbasert, men det stiller jeg meg tvilende til. Det er nok silikonolje i de fleste, men det er vel ingen ulempe? Nå har jeg Helly Hansen kalesje. Den er tett som regnjakka di og trenger aldri impregnering. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Min kalesjemaker (Meier i Tønsberg og som jeg virkelig kan anbefale grunnet flott arbeid), ga meg følgende råd. Bruk kalesjen 2-3 år. Ikke vask med sterke vaksemidler, bare vanlig vann mens den ligger på båten. Så skulle han vaske og impregnere. Dette ville holde 2-3 år til, men da ville det være behov for å gå over sømmene. Kalesjen har nå vært på båten i 3 sesonger. Når det regner kraftig, danner det seg dammer med litervis av vann. Ingen gjennomtrengning. På min forrige båt hadde jeg samme kalesje i 8 år. Brukte der whitespirite basert fludium. Aldri noen problemer med lekkasje, da heller. Ser at flere klager på lekkasjer. Alder?? Eller kvalitet på duken?? Jeg kjenner ikke igjen problemet (kanskje dumt å skrive dette, faren er vel at det fosser igjennom til sommer'n) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
index Svart 19.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Takk for alle innspill. Får prøve Acapella denne gang og se hvordan det går. Men det kan nok se ut til at alder og slitasje i stoffet er hovedproblemet ja... For oss som har båten liggende på sjøen hele året så blir jo slitasjen ekstra stor på slike ting. I tillegg så er nok kalesjen rimelig gammel. Ikke er den særlig pen heller.. Får heller prøve å sette av til en ny kalesje i løpet av året. I mellomtiden får jeg bare betale for reparasjonen, smøre den godt inn med Acapella og se hva som skjer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lijanka Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Ser at det er ingen som egentlig svarer på dette med silikon eller ikke... Som med fjellstøvler så er det egentlig ikke noe fasitsvar. Noen fjellstøvler tåler det, og andre ikke. Grunnen til dette er tråden som støvlene er sydd med. Noen av trådene tåler ikke silikon - silikon medfører at trådene blir stive og krymper noe (da blir det lekkasje/utett i sømmene) Dersom tråden kalesjen er sydd med tåler silikon, så er silikonbaserte midler å foretrekke. Hvis man ikke vet - produsenten ikke kan svare - så velger man silikonfritt. Ellers så er det mange kalesjer som blir vasket "i hjel"... En skikkelig "god" omgang i vaskemaskinen gjør at mor blir fornøyd når du setter på kalesjen - men kanskje ikke fullt så fornøyd når regnværet setter inn i ferien... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2004 Mange har kallesje som er sydd av HH. Det går jo an å ta kontakt med dem for å høre hva de anbefaler http://www.helly-hansen-spesialprodukter.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.