Jump to content

Drøbakjetén

roaldbj

Recommended Posts

Jeg fant ikke AIS informasjonen fra Odd Fellow II i bildene mine. Men informasjonen kjennegernes ved at telefonnummeret også står i informasjonen.

Her er redningssjøyta på vei i dag fra sin plass ved Oscarsbord, retning sørover. Flott skøyte.

oddfellowii.jpg

Det var ikke mange "kablene" den seilte før "oppdragsgiver" var nådd. En seilbåt som høyst sannsynlig hadde klart å gå øst for den brede munningen ved Sætre og satt seg fast med kjølen? Odd Fellow II drog seilbåten fri ved et slep festet litt opp på masta.

oddfellowii2.jpg

Kan noen tippe hvilken grunn det var? Tips et setd sør for Oscarsborg.

Mange lokale utfordrer skjebnen ved å gå over sjeteen på høyvann. Noen også på lavvann på utvalgte steder. Aldrig har jeg dog sett en seilbåt prøve seg, hverken på høy eller lavvann. Eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Legger ut et kartutsnitt som nok er velkjent for mange. Redningsskøyta kom nordfra, fra Oscarsborg, og seilte ifølge mine observeasjoner sørover i retning dybdeangivelsen "16" rett sør for navnet "Småskj". Det virket som om seilbåten kom sørfra og forsøkte å passere sjeteen ved dybden 1.3 meter. Jeg har ikke studert tidevannstabellen for området, men jeg tar aldri sjansen på å passere sjeteen utenfor oppmerket farvann. Ifølge mine observasjoner festet redningsskøyta et slep litt oppe på masta og fikk litt vinkel på seilbåten. Legg merke til at den andre passasjen i sjeteen ligger nord for Småskjæra. I dette farvannet er det ikke lurt å finne snarveier uten at man er særlig godt kjent.

smaaskjsjete.jpg

Du går som regel over.....er det noen ganger du ikke kommer over???

Det hender at jeg ikke tar sjansen, sjekker alltid opp vannstand først ved å kalle opp Oslo havn på K80.

Melder de om mindre enn +20cm dropper jeg det, og går i en av åpningene istedet.

Anonym har jo foldekjøl... vi andre seiler bare over jeteen hvis krengningen overstiger 45 grader.

Jeg har en senkekjøl ja, og det er like artig hver gang å gå over.. Det har hendt kun en gang at noen har forsøkt seg på følge etter, heldigvis.

Jeg ga da 4 korte støt, men det ble ikke forstått av båten bak..

Hei.

Ja, og her er litt fra dt.no:

Side 1879 har en 1500 meter lang steinmur på bunnen sperret innseilingen til Vestfjorden mellom Hurumlandet og Røyken.

Jetén, som betyr mur/sperring på fransk, var en viktig del av forsvarsverket for indre Oslofjord. Alle skip ble tvunget til å gå inn Drøbaksundet,

noe som gjorde det mulig for kanonene på Oscarsborg og på Nesset å fyre løs mot et bestemt punkt. Vi vet alle at det virket i 1940 da Blücher ble senket.

Det var strafffanger fra Akershus som bygde jetén mellom 1875 og 1879, forteller Sverre Sjøstrand.

- Over 400 000 kubikkmeter med stein drevet ut med håndmakt og svartkrutt gikk med til å bygge muren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har sakset dette om Drøbak-jeteen:

Demning ved Drøbak?

Drøbakjeteen er en 1.500 meter lang undervanns steinmur, bygget av fanger idømt tvangsarbeid i årene 1874 -1879. Steinblokkene ble sprengt ut med svartkrutt i fjellet på Nesset og i Verpen på Hurumlandet. Jeteen går fra Hurumlandet til Småskjæra og derfra i bue nordover til Søndre Kaholmen, og sperrer det vestre seilløpet forbi Oscarsborg. I dag har jeteen to mindre åpninger der småbåter kan passere. En ved Hurumlandet og en syd av S. Kaholmen. Rik marin vegetasjon og undervannsfauna har gjort jeteen til et svært populært dykke- og fiskeområde.

PS: Astor var første fritidsbåt etter at den ble høytidlig offisielt åpnet, som gikk gjennom jeteen etter at den ble utvidet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Betyr dette at ...

Var på Oscarsborg med guidet omvisning i sommer (firmatur). På forespørsel fikk vi også omvisning i torpedobatteriet.

Anbefales for de som har interesse for historie om krigen.

Her er sjeteen. Småskjera midt i bildet over treet.

osc_smaaskjjpg.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har vært på dykkertur til sjeteen og betraktet den fra undersiden. Ganske imponerende med all steinen de har lempet ut. Det var visstnok fanger som gjorde dette som straffarbeid. Da jeg dykket der i fjor sommer var så godt som hele sjeteen kledd med anemoner i flotte farger - en minneverdig opplevelse!

Hvor dypt har du dykket på sjeteen? Hvordan var fiskelivet der?

Man har to valg: Enten le av de som går på sjeteen og konstatere at den er forskriftsmessig merket eller konstantere at det ligger en felle i inseiling til vår hovedstad som bør merkes enda bedre enten med flere staker eller med et stort skilt av typen som varsler om sjøkabler og annet.

Selvfølgelig er det en led på vestsiden av sjeteen nær Hurumlandet , men for en tilfledig fritidsbåtturist kan det virke unødvendig å gå så nær land på den åpne fjorden.

Selv har jeg aldri blitt fanget i fella, men bare overasket over den sterke strømmen i leden ved sjeteen.

Man har to valg: Enten le av de som går på sjeteen og konstatere at den er forskriftsmessig merket eller konstantere at det ligger en felle i inseiling til vår hovedstad som bør merkes enda bedre enten med flere staker eller med et stort skilt av typen som varsler om sjøkabler og annet.

En kan vel alltid diskutere om sjeteen er tilstrekkelig godt merket der den ligger og lurer som ei krokodille på 1m dyp i landets mest beferdede led. Ser en på kartet så er det jo ingen tvil, og det må vel bli svaret her som ellers når man ferdes på sjøen, nemlig. FØLG MED PÅ KARTET

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg trenger litt oppklaring:

Den åpningen intill Hurumlandet er såvidt jeg kan se ikke merket på kartene mine (C-map papir) og Navionics fra 2005. Her er det jo staker i vannet. Når ble denne åpningen åpnet?

Og hvor dypt er det mellom stakene her?

Redigert av runes (see edit history)

Som rem sier, følger en med på kartet burde det vel ikke finnes noe problem? Se to utsnitt nedenfor, et fra plotter og et urgammelt papirkart. Men obs, begge er for gamle til å ha fått med stakene på Hurumsiden. Har nyere kart i båten.

sjete_plot.gifsjete_papir.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

En liten skrivefeil, rett "staker" til rød og grønn lykt. Her er forøvrig plot fra siste Cmap MAX kart.

sjete_max.gif

Lars H.

Har hverken GPS eller båtkart forran meg, men jeg har da mange ganger passert sjeteen (mellom det jeg mener å huske var en grønn og en rød stake) nesten helt intil land på Hurumsiden. Passasjen er ikke mange meterne bred og gjerne med sterk strøm.

Det var før det. Nå er det en rød og en grønn fyrlykt, støpt til bunns, og åpningen er mye bredere.

Astor var første lystfartøy igjennom etter offisiell åpning 1. juli 2005. Jeg var andre.

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...