roaldbj Startet 9.September.2007 Link til dette innlegget Startet 9.September.2007 Jeg fant ikke AIS informasjonen fra Odd Fellow II i bildene mine. Men informasjonen kjennegernes ved at telefonnummeret også står i informasjonen. Her er redningssjøyta på vei i dag fra sin plass ved Oscarsbord, retning sørover. Flott skøyte. Det var ikke mange "kablene" den seilte før "oppdragsgiver" var nådd. En seilbåt som høyst sannsynlig hadde klart å gå øst for den brede munningen ved Sætre og satt seg fast med kjølen? Odd Fellow II drog seilbåten fri ved et slep festet litt opp på masta. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.September.2007 Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Kan noen tippe hvilken grunn det var? Tips et setd sør for Oscarsborg. Mange lokale utfordrer skjebnen ved å gå over sjeteen på høyvann. Noen også på lavvann på utvalgte steder. Aldrig har jeg dog sett en seilbåt prøve seg, hverken på høy eller lavvann. Eller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 9.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2007 Legger ut et kartutsnitt som nok er velkjent for mange. Redningsskøyta kom nordfra, fra Oscarsborg, og seilte ifølge mine observeasjoner sørover i retning dybdeangivelsen "16" rett sør for navnet "Småskj". Det virket som om seilbåten kom sørfra og forsøkte å passere sjeteen ved dybden 1.3 meter. Jeg har ikke studert tidevannstabellen for området, men jeg tar aldri sjansen på å passere sjeteen utenfor oppmerket farvann. Ifølge mine observasjoner festet redningsskøyta et slep litt oppe på masta og fikk litt vinkel på seilbåten. Legg merke til at den andre passasjen i sjeteen ligger nord for Småskjæra. I dette farvannet er det ikke lurt å finne snarveier uten at man er særlig godt kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 10.September.2007 Link til dette innlegget Svart 10.September.2007 Mange lokale utfordrer skjebnen ved å gå over sjeteen på høyvann. Noen også på lavvann på utvalgte steder. Aldrig har jeg dog sett en seilbåt prøve seg, hverken på høy eller lavvann. Eller? Da har du nok ikke sett meg passere :) Jeg går som regel over, spesiellt om jeg faktisk seiler. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Da har du nok ikke sett meg passere :)Jeg går som regel over, spesiellt om jeg faktisk seiler. Du går som regel over.....er det noen ganger du ikke kommer over??? Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Da har du nok ikke sett meg passere :)Jeg går som regel over, spesiellt om jeg faktisk seiler. Anonym har jo foldekjøl... vi andre seiler bare over jeteen hvis krengningen overstiger 45 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Du går som regel over.....er det noen ganger du ikke kommer over??? Det hender at jeg ikke tar sjansen, sjekker alltid opp vannstand først ved å kalle opp Oslo havn på K80. Melder de om mindre enn +20cm dropper jeg det, og går i en av åpningene istedet. Anonym har jo foldekjøl... vi andre seiler bare over jeteen hvis krengningen overstiger 45 grader. Jeg har en senkekjøl ja, og det er like artig hver gang å gå over.. Det har hendt kun en gang at noen har forsøkt seg på følge etter, heldigvis. Jeg ga da 4 korte støt, men det ble ikke forstått av båten bak.. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Har vært på dykkertur til sjeteen og betraktet den fra undersiden. Ganske imponerende med all steinen de har lempet ut. Det var visstnok fanger som gjorde dette som straffarbeid. Da jeg dykket der i fjor sommer var så godt som hele sjeteen kledd med anemoner i flotte farger - en minneverdig opplevelse! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 (redigert) Betyr dette at hele sjeteen er menneskeskapt? Redigert: Beklager at jeg har skrvet navnet feil: Det skal hete jeteen. Sørgelig at jeg har innført en skrivefeil. Redigert 12.September.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hei. Ja, og her er litt fra dt.no: Side 1879 har en 1500 meter lang steinmur på bunnen sperret innseilingen til Vestfjorden mellom Hurumlandet og Røyken. Jetén, som betyr mur/sperring på fransk, var en viktig del av forsvarsverket for indre Oslofjord. Alle skip ble tvunget til å gå inn Drøbaksundet, noe som gjorde det mulig for kanonene på Oscarsborg og på Nesset å fyre løs mot et bestemt punkt. Vi vet alle at det virket i 1940 da Blücher ble senket. Det var strafffanger fra Akershus som bygde jetén mellom 1875 og 1879, forteller Sverre Sjøstrand. - Over 400 000 kubikkmeter med stein drevet ut med håndmakt og svartkrutt gikk med til å bygge muren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Har sakset dette om Drøbak-jeteen: Demning ved Drøbak? Drøbakjeteen er en 1.500 meter lang undervanns steinmur, bygget av fanger idømt tvangsarbeid i årene 1874 -1879. Steinblokkene ble sprengt ut med svartkrutt i fjellet på Nesset og i Verpen på Hurumlandet. Jeteen går fra Hurumlandet til Småskjæra og derfra i bue nordover til Søndre Kaholmen, og sperrer det vestre seilløpet forbi Oscarsborg. I dag har jeteen to mindre åpninger der småbåter kan passere. En ved Hurumlandet og en syd av S. Kaholmen. Rik marin vegetasjon og undervannsfauna har gjort jeteen til et svært populært dykke- og fiskeområde. PS: Astor var første fritidsbåt etter at den ble høytidlig offisielt åpnet, som gikk gjennom jeteen etter at den ble utvidet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Betyr dette at hele sjeteen er menneskeskapt? skulle just skrive att dette var noe man gjorde före förste världskriget....vi har några sådana i inloppet til Gbg.......några man ikke skall pröve o sejle over ikke ens i höjvann med senkekjöl.... disse ligger utanför Långedrag Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 (redigert) Betyr dette at ... Var på Oscarsborg med guidet omvisning i sommer (firmatur). På forespørsel fikk vi også omvisning i torpedobatteriet. Anbefales for de som har interesse for historie om krigen. Her er sjeteen. Småskjera midt i bildet over treet. Redigert 11.September.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Faxen Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 I sommer har jeg sett på to seilere, som prøvde seg. Den ene kom faktisk over, men ble en smule overrasket da han skrubbet over. Den andre var en sikkert 70 fots yacht, som gjorde en panikksving rett føre sjeteen ved Hurum siden. Han skal være glad sjeteen svinger litt sørover der. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bliss X Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hvis jeg skal tippe vil jeg tro at seilbåter som prøver seg på dette ikke leser kart, er ukjent i området og antar at det er rent og åpent farvann. Det ser jo slik ut også. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Har vært på dykkertur til sjeteen og betraktet den fra undersiden. Ganske imponerende med all steinen de har lempet ut. Det var visstnok fanger som gjorde dette som straffarbeid. Da jeg dykket der i fjor sommer var så godt som hele sjeteen kledd med anemoner i flotte farger - en minneverdig opplevelse! Hvor dypt har du dykket på sjeteen? Hvordan var fiskelivet der? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hvis jeg skal tippe vil jeg tro at seilbåter som prøver seg på dette ikke leser kart, er ukjent i området og antar at det er rent og åpent farvann. Det ser jo slik ut også. De 2 stakene mot Drøbak siden burde jo gi en liten Oppstiver da Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
oslofjord Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Man har to valg: Enten le av de som går på sjeteen og konstatere at den er forskriftsmessig merket eller konstantere at det ligger en felle i inseiling til vår hovedstad som bør merkes enda bedre enten med flere staker eller med et stort skilt av typen som varsler om sjøkabler og annet. Selvfølgelig er det en led på vestsiden av sjeteen nær Hurumlandet , men for en tilfledig fritidsbåtturist kan det virke unødvendig å gå så nær land på den åpne fjorden. Selv har jeg aldri blitt fanget i fella, men bare overasket over den sterke strømmen i leden ved sjeteen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Man har to valg: Enten le av de som går på sjeteen og konstatere at den er forskriftsmessig merket eller konstantere at det ligger en felle i inseiling til vår hovedstad som bør merkes enda bedre enten med flere staker eller med et stort skilt av typen som varsler om sjøkabler og annet. En kan vel alltid diskutere om sjeteen er tilstrekkelig godt merket der den ligger og lurer som ei krokodille på 1m dyp i landets mest beferdede led. Ser en på kartet så er det jo ingen tvil, og det må vel bli svaret her som ellers når man ferdes på sjøen, nemlig. FØLG MED PÅ KARTET Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
runes Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Jeg trenger litt oppklaring: Den åpningen intill Hurumlandet er såvidt jeg kan se ikke merket på kartene mine (C-map papir) og Navionics fra 2005. Her er det jo staker i vannet. Når ble denne åpningen åpnet? Og hvor dypt er det mellom stakene her? Redigert 12.September.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Som rem sier, følger en med på kartet burde det vel ikke finnes noe problem? Se to utsnitt nedenfor, et fra plotter og et urgammelt papirkart. Men obs, begge er for gamle til å ha fått med stakene på Hurumsiden. Har nyere kart i båten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Men obs, begge er for gamle til å ha fått med stakene på Hurumsiden. Har nyere kart i båten. Lars H. Unnskyld Lars H, men det er fyrlykter på Hurumsiden, som markerer Sjeteen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
oslofjord Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Har hverken GPS eller båtkart forran meg, men jeg har da mange ganger passert sjeteen (mellom det jeg mener å huske var en grønn og en rød stake) nesten helt intil land på Hurumsiden. Passasjen er ikke mange meterne bred og gjerne med sterk strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Hei. En liten skrivefeil, rett "staker" til rød og grønn lykt. Her er forøvrig plot fra siste Cmap MAX kart. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Har hverken GPS eller båtkart forran meg, men jeg har da mange ganger passert sjeteen (mellom det jeg mener å huske var en grønn og en rød stake) nesten helt intil land på Hurumsiden. Passasjen er ikke mange meterne bred og gjerne med sterk strøm. Det var før det. Nå er det en rød og en grønn fyrlykt, støpt til bunns, og åpningen er mye bredere. Astor var første lystfartøy igjennom etter offisiell åpning 1. juli 2005. Jeg var andre. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.