runes Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Som rem sier, følger en med på kartet burde det vel ikke finnes noe problem? Se to utsnitt nedenfor, et fra plotter og et urgammelt papirkart. Men obs, begge er for gamle til å ha fått med stakene på Hurumsiden. Har nyere kart i båten.Lars H. Mulig spørsmålet mitt var uklart og selv om jeg ikke har over 4700 innlegg på forumet her så kan jeg faktisk lese sjøkart (har faktisk jobbet med å produsere dem.....) Det er såvidt jeg kan forstå 2 åpninger i muren 1 nord for småskjæra og 1 mellom Småskjæra og Hurumlandet begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart. Prøver derfor igjen: Når ble åpningen mellom Småskjæra og Hurumlandet åpnet? Og hvor dypt er det mellom stakene her? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Faxen Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Ifølge kystverket er den nye åpningen 50 meter bred og minst 4 meter dyp. Se ellers Kystverket Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
oslofjord Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Flott at Kystverket både har fjernet masse og merket bedre, men rart at folk da fortsatt går på grunn slik trådstarter viste. Bør sjeteen merkes enda bedre ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart.Som jeg sa, dette gjelder gamle kart fra før den nye lyktene, støpt til bunns ble satt opp og første båt gikk gjennom 1. juli 2005. Mitt nye Cmap kart har dette med, se litt lenger oppe i tråden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Flott at Kystverket både har fjernet masse og merket bedre, men rart at folk da fortsatt går på grunn slik trådstarter viste. Bør sjeteen merkes enda bedre ?? I høst fortsetter Kystverket merkejobben fra Aspond til Småskjær. De har varslet sprengningsarbeider i området. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Astor Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 I høst fortsetter Kystverket merkejobben fra Aspond til Småskjær.De har varslet sprengningsarbeider i området. Faxen Er det det de jobber med i Drøbaksundet nå, tro? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Faxen Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Det er nok det, Astor. Sekora har varslet om arbeid fra 11.9 - 12.10 2007. Ber om at båttrafikken er påpasselig. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
CB. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Mulig spørsmålet mitt var uklart og selv om jeg ikke har over 4700 innlegg på forumet her så kan jeg faktisk lese sjøkart (har faktisk jobbet med å produsere dem.....)Det er såvidt jeg kan forstå 2 åpninger i muren 1 nord for småskjæra og 1 mellom Småskjæra og Hurumlandet begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart.Prøver derfor igjen:Når ble åpningen mellom Småskjæra og Hurumlandet åpnet?Og hvor dypt er det mellom stakene her? Åpningen nord for småskjær har så vidt jeg vet bestandig vært åpen og merket. . Også nær Hurumlandet men der umerket, en måtte seile svært nær moloen ut fra land. Denne har da blitt utvidet og markert siden ifjor som tidligere poster bekrefter.Savner dog dybde inndikering men mener noen fortalte meg at begge lå på rundt 15 meter ved lavvann.( ta det med en klype salt. ) Redigert 12.September.2007 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hank Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Hvor dypt har du dykket på sjeteen? Hvordan var fiskelivet der? Gikk ned til ca 20 meter på det meste. Dette var ganske nærme land på vestsiden der den gamle steinbryggen ligger. Fortøyde båten i den. Så ikke noe særlig fisk. Litt yngel var det så vidt jeg husker, men en kamerat av meg har sett mye fisk der tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Åpningen på Hurum-siden er heller ikke merket av på sjøkartet fra http://kart.kystverket.no Redigert 12.September.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Det er ca. 5 meter vann på det grunneste i åpningen ved Hurumlandet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Er det det de jobber med i Drøbaksundet nå, tro? Ja det er det. Hilmar2 er innvolvert i det meste vet du Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
CB. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Det er ca. 5 meter vann på det grunneste i åpningen ved Hurumlandet. Tenker du da mot den gamle steinbrygga ? Midt i åpning mellom fyrene mener jeg å ha hørt det er rundt 15 men kan ta feil..... Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Hei. I ampta.no av 4/9-07 kan en lese om nye lykter i Drøbaksundet. I løpet av det neste året skal han bygge 10 nye, faste fyr i Oslo-fjordleden. Ni i Drøbaksundet og ett på Nesodden. Åtte mann har rigget seg til på Dampskibsbrygga i Drøbak, og 65 millioner kroner er prosjektet prissatt til. Området er leid av Thon-gruppen, og Secora har allerde gjort nødvendige undersøkelser på de ulike stedene fyrene skal plasseres. Er det noen som vet nærmere plassering av lyktene? Lars H. Redigert 12.September.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Beklager så mye at jeg har innført et feil navn på Drøbaksjeteen. Det skal vel hete jetén, og ikke med "s" som jeg feilaktig har skrevet. Jeg er lei for at jeg sannsynligvis har forledet noen med min feilskriving. Jeg har nå lært at det i alle fall dreier seg om et menneskefrembrakt byggverk av ganske gammel dato. Redigert: Nå er forvirringen total: har lest denne lenken http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9220867, hvor det bl.a. står: Sjeteen går fra Hurumlandet til Småskjæra, og derfra i bue nordover til Søndre Kaholmen, og sperrer det vestre seilingsløpet forbi Oscarsborg. I dag har sjeteen to mindre åpninger der småbåter kan passere. Det er åpningen ved Hurumlandet som nå er utvidet og benyttes av fritidsbåter, samt en åpning lengre øst for mindre fartøyer. Kystverket vet vel hva de skriver om, dermed heter det sjeteen. Redigert 12.September.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Her bilde fra åpningen (sakset fra Kystverkets sider), og den første av fritidsbåtene her er vel (gamle) Astor? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Beklager så mye at jeg har innført et feil navn på Drøbaksjeteen. Det skal vel hete jetén, og ikke med "s" som jeg feilaktig har skrevet.Jeg er lei for at jeg sannsynligvis har forledet noen med min feilskriving. Jeg har nå lært at det i alle fall dreier seg om et menneskefrembrakt byggverk av ganske gammel dato. Sorry Roald, du er uten skyld her, det var jeg som navnga strengen. Feilen er rettet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Astor Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Tenker du da mot den gamle steinbrygga ? Midt i åpning mellom fyrene mener jeg å ha hørt det er rundt 15 men kan ta feil..... Ingen av åpningene har 15 metes dybde. Jeg er ingen stor språkekspert, men jeg har aldri sett jetèen skrives med s. Dette er fra Oscarsborgs sider: I 1905 stod også jeteen (det vil si en undersjøisk mur) ferdig. Denne muren skulle hindre store båter å komme inn til sundet mot Håøya. På bildene nedenfor kan man på det første bildet skimte endringer i havoverflaten. På bilde nummer to blir det enda klarere hvordan muren er plassert mellom fra Fergestad og Oscarsborg Festning. Og Kystverket har skrevet bla. dette: For å sikre at arbeidet kan utføres trygt, er det gjennomført minesøk i Drøbaksundet, med unntak av området langs Drøbakjetéen. Der er det så grunt at søk må gjennomføres med dykkere. Dykkerne er ventet på plass i måneds- skiftet august-september. De vil først identifi sere 4 objekter som er registrert ved Langebåt før arbeidet med jetéen tar til. Redigert 12.September.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Her bilde fra åpningen (sakset fra Kystverkets sider), og den første av fritidsbåtene her er vel (gamle) Astor? Lars H. Gamle Astor gikk først, deretter Faxen og Nikita. Scand Balticen husker jeg ikke hvem var. Mener å huske at alle som var med hadde BP-vimpel i masta. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Nils Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Jeg er ingen stor språkekspert, men jeg har aldri sett jetèen skrives med s. Her får du sett det - frå bokmålsordlista: sjeté m1 (fr jetée, av jeter 'kaste') demning som beskytter et havneinnløp el. regulerer et elveløp Nynorskordboka har denne forklaringa: sjeté m1 (frå fr, eigl pf pt av jeter 'kaste') demning som vernar innløpet til ei hamn el. regulerer eit elvefar; (undervass)molo Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Den S'en har nok kommet til i nyere tid. I heftet "Oscarsborg Festning 9. april 1940", skrevet av Ole Kristian Grimnes og utgitt av Forsvarets Krigshistoriske Avdeling, brukes konsekvent "jeté". Ordet er det samme som det engelske jetty, som igjen kommer fra fransk: jet·ty (jt) n. pl. jet·ties 1. A structure, such as a pier, that projects into a body of water to influence the current or tide or to protect a harbor or shoreline from storms or erosion.2. A wharf. [Middle English getti, jettie, from Old French jetee, from feminine past participle of jeter, to project, throw; see jet] Dette er hentet fra The Free Dictionary. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Lars H. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Slår en opp på jeté i Tanums Store Rettskrivningsordbok av 1996 står det: se sjeté Og under sjeté står det: (undervanns) molo av steiner. Lars H. :sleep: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sofaseileren Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Bør sjeteen merkes enda bedre ??Absolutt ikke!!! Sjetèen har de senere år fått en renesanse, med en svært viktig oppgave: Å beskytte indre oslofjord mot alt for ukyndige båteiere . Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Om det er med ""eller uten, hva f.... spiller det for rolle ???!!!. Vi skjønner hva vi prater om.! Det er da ikke en rettskrivningssentral det her ??. Noen som vet dybden nøyaktig på begge sider ?mellom åpningen ?? Jeg mener 15, Astor 5, kunne vært hyggelig og riktig dersom noen hadde riktig dybde, ellers så tar jeg en tur i helgen og måler selv for å være sikker Redigert 12.September.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 13.September.2007 Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Kystverket sier 4 meters dybde i det løpet som går ved Færgestad på Hurumsiden. Måleren min sier 5 meter når jeg kjører over på det grunneste. Enig at vi ikke skal pirke på hverandre når det gjelder skrivefeil men her tok Roald opp sin egen hanske. Jeg skjekket rundt dette i egen bygdelitteratur og som vi leser nå kan det skrives på to måter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.