Jump to content

Drøbakjetén

roaldbj

Recommended Posts

Som rem sier, følger en med på kartet burde det vel ikke finnes noe problem? Se to utsnitt nedenfor, et fra plotter og et urgammelt papirkart. Men obs, begge er for gamle til å ha fått med stakene på Hurumsiden. Har nyere kart i båten.

Lars H.

Mulig spørsmålet mitt var uklart og selv om jeg ikke har over 4700 innlegg på forumet her så kan jeg faktisk lese sjøkart (har faktisk jobbet med å produsere dem.....)

Det er såvidt jeg kan forstå 2 åpninger i muren 1 nord for småskjæra og 1 mellom Småskjæra og Hurumlandet begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart.

Prøver derfor igjen:

Når ble åpningen mellom Småskjæra og Hurumlandet åpnet?

Og hvor dypt er det mellom stakene her?

begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart.
Som jeg sa, dette gjelder gamle kart fra før den nye lyktene, støpt til bunns ble satt opp og første båt gikk gjennom 1. juli 2005. Mitt nye Cmap kart har dette med, se litt lenger oppe i tråden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

quote.gif
Mulig spørsmålet mitt var uklart og selv om jeg ikke har over 4700 innlegg på forumet her så kan jeg faktisk lese sjøkart (har faktisk jobbet med å produsere dem.....)

Det er såvidt jeg kan forstå 2 åpninger i muren 1 nord for småskjæra og 1 mellom Småskjæra og Hurumlandet begge disse er markert med staker i virkeligheten, men det er bare det ene som er markert i mine og i Lars H sine kart.

Prøver derfor igjen:
Når ble åpningen mellom Småskjæra og Hurumlandet åpnet?
Og hvor dypt er det mellom stakene her?

Åpningen nord for småskjær har så vidt jeg vet bestandig vært åpen og merket. . Også nær Hurumlandet men der umerket, en måtte seile svært nær moloen ut fra land. Denne har da blitt utvidet og markert siden ifjor som tidligere poster bekrefter.

Savner dog dybde inndikering men mener noen fortalte meg at begge lå på rundt 15 meter ved lavvann.( ta det med en klype salt. ) Redigert av rem (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Hei.

I ampta.no av 4/9-07 kan en lese om nye lykter i Drøbaksundet.

3921664765_1421470m.jpg

I løpet av det neste året skal han bygge 10 nye, faste fyr i Oslo-fjordleden. Ni i Drøbaksundet og ett på Nesodden. Åtte mann har rigget seg til på Dampskibsbrygga i Drøbak, og 65 millioner kroner er prosjektet prissatt til. Området er leid av Thon-gruppen, og Secora har allerde gjort nødvendige undersøkelser på de ulike stedene fyrene skal plasseres.

Er det noen som vet nærmere plassering av lyktene?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Beklager så mye at jeg har innført et feil navn på Drøbaksjeteen. Det skal vel hete jetén, og ikke med "s" som jeg feilaktig har skrevet.

Jeg er lei for at jeg sannsynligvis har forledet noen med min feilskriving. Jeg har nå lært at det i alle fall dreier seg om et menneskefrembrakt byggverk av ganske gammel dato.

Redigert:

Nå er forvirringen total: har lest denne lenken http://www.kystverket.no/default.aspx?did=9220867,

hvor det bl.a. står:

Sjeteen går fra Hurumlandet til Småskjæra, og derfra i bue nordover til Søndre Kaholmen, og sperrer det vestre seilingsløpet forbi Oscarsborg. I dag har sjeteen to mindre åpninger der småbåter kan passere. Det er åpningen ved Hurumlandet som nå er utvidet og benyttes av fritidsbåter, samt en åpning lengre øst for mindre fartøyer.

Kystverket vet vel hva de skriver om, dermed heter det sjeteen.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Her bilde fra åpningen (sakset fra Kystverkets sider), og den første av fritidsbåtene her er vel (gamle) Astor?

9220865.jpg

Lars H.

Beklager så mye at jeg har innført et feil navn på Drøbaksjeteen. Det skal vel hete jetén, og ikke med "s" som jeg feilaktig har skrevet.

Jeg er lei for at jeg sannsynligvis har forledet noen med min feilskriving. Jeg har nå lært at det i alle fall dreier seg om et menneskefrembrakt byggverk av ganske gammel dato.

Sorry Roald, du er uten skyld her, det var jeg som navnga strengen. Feilen er rettet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tenker du da mot den gamle steinbrygga ?

Midt i åpning mellom fyrene mener jeg å ha hørt det er rundt 15 men kan ta feil.....

Ingen av åpningene har 15 metes dybde.

Jeg er ingen stor språkekspert, men jeg har aldri sett jetèen skrives med s.

Dette er fra Oscarsborgs sider: I 1905 stod også jeteen (det vil si en undersjøisk mur) ferdig. Denne muren skulle hindre store båter å komme inn til sundet mot Håøya. På bildene nedenfor kan man på det første bildet skimte endringer i havoverflaten. På bilde nummer to blir det enda klarere hvordan muren er plassert mellom fra Fergestad og Oscarsborg Festning.

Og Kystverket har skrevet bla. dette:

For å sikre at arbeidet kan utføres trygt, er det gjennomført minesøk i Drøbaksundet, med unntak av området langs Drøbakjetéen. Der er det så grunt at søk må gjennomføres med dykkere. Dykkerne er ventet på plass i måneds-

skiftet august-september. De vil først identifi sere 4 objekter som er registrert ved Langebåt før arbeidet med jetéen tar til.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg er ingen stor språkekspert, men jeg har aldri sett jetèen skrives med s.

Her får du sett det - frå bokmålsordlista: :wink:

sjeté m1 (fr jetée, av jeter 'kaste') demning som beskytter et havneinnløp el. regulerer et elveløp

Nynorskordboka har denne forklaringa:

sjeté m1 (frå fr, eigl pf pt av jeter 'kaste') demning som vernar innløpet til ei hamn el. regulerer eit elvefar; (undervass)molo

Den S'en har nok kommet til i nyere tid. I heftet "Oscarsborg Festning 9. april 1940", skrevet av Ole Kristian Grimnes og utgitt av Forsvarets Krigshistoriske Avdeling, brukes konsekvent "jeté".

Ordet er det samme som det engelske jetty, som igjen kommer fra fransk:

jet·ty (jebreve.giftprime.gifemacr.gif)

n. pl. jet·ties 1. A structure, such as a pier, that projects into a body of water to influence the current or tide or to protect a harbor or shoreline from storms or erosion.2. A wharf.

[Middle English getti, jettie, from Old French jetee, from feminine past participle of jeter, to project, throw; see jet]

Dette er hentet fra The Free Dictionary.

Slår en opp på jeté i Tanums Store Rettskrivningsordbok av 1996 står det: se sjeté

Og under sjeté står det: (undervanns) molo av steiner.

Lars H.

:sleep: :sleep:

Om det er med ""eller uten, hva f.... spiller det for rolle ???!!!. Vi skjønner hva vi prater om.!

Det er da ikke en rettskrivningssentral det her ??.

Noen som vet dybden nøyaktig på begge sider ?mellom åpningen ??

Jeg mener 15, Astor 5, kunne vært hyggelig og riktig dersom noen hadde riktig dybde, ellers så tar jeg en tur i helgen og måler selv for å være sikker :wink::wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Kystverket sier 4 meters dybde i det løpet som går ved Færgestad på Hurumsiden. Måleren min sier 5 meter når jeg kjører over på det grunneste.

Enig at vi ikke skal pirke på hverandre når det gjelder skrivefeil men her tok Roald opp sin egen hanske. Jeg skjekket rundt dette i egen bygdelitteratur og som vi leser nå kan det skrives på to måter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...