Jump to content

Vindgenerator vs Solcellepanel


`MINA'

Recommended Posts

Jeg er nå blitt den heldige eier av en Bav 38 -03 mod. I denne er det 3 stk 140Ah batterier, som jeg ønsker å også få lading til via vind generator eller solcellepanel.

 

Hva anbefales her ? Hvordan er støyen fra vindgeneratorene ? Tenker også på kost/nytte effekten, hva vil gi oss best utbytte med tanke på ladingen ? Håper det er noen med gode erfaringer her. Gjerne med data på eget montert utstyr, og evt bilder smiley2.gif

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg undersøkte dette for et par år siden. Den beste vindgeneratoren er "air-x", men den bråker som fy når det blåser. Det finnes en som er nesten like bra som heter D-400. Den er stille men veier tre ganger så mye. Den er dyr også. Kom fram til at vindgenerator passer dårlig for norske forhold fordi man tilbringer mesteparten av tiden i lune havner og de fleste generatorene leverer for lite hvis det ikke blåser laber/frisk bris i gjennomsnitt. Vindgeneratoren kommer først til sin rett på langtur.

 

Solceller er bedre. De leverer ganske bra så lenge det er lyst. Men her er det nok mange som vet mye mer enn meg...

 

Prismessig lønner det seg å kjøpe et billig aggregat.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut en air-x med en D400 for et år siden. Kunden mente Air-x var for spinkel og derfor ble fort utslitt. Han kjøpte inn alle delene selv, så jeg kjenner ikke detaljene, men han er svært fornøyd med D400.

Hvis du betaler litt mer får du en bedre regulator til D400. Husker ikke helt om solcelle kan kobles til den "billige" regulatoren, men den som var litt dyrere kunne man koble solcelle til.

 

På denne hjemmesiden finnes det en del info omforskjellige ting. Kanskje noe har interesse. Tror eieren har testet en del utstyr for han skriver pressemeldinger for marineindustrien.

 

http://www.reginasailing.com/

Link to post
Share on other sites

......"air-x", men den bråker som fy når det blåser. ...............

 

Solceller er bedre. .......................

mvh

Viggo

Støyer litt, ja, men min har levert kontunerlig ca 350W med vinden som er på Tjøme i dag. Faktisk mye mer støy fra mastene rundt meg. Solceller er bedre?? Til å oppta masse plass en overskya dag?

Link to post
Share on other sites

Når skal båten brukes? Utover høsten med regn og kuling og gråvær får du ikke mye ut av et solcellepanel. Da er vel vindgeneratoren mer å satse på, selv om den skulle støye. Og da plager du ikke andre med støyen så tomt det blir i alle havner når "fellesferiefolket" har lagt inn årene. En annen ting er at du kan kjøpe mange ekstra batterier som du kan lade i hjemmehavnen (dersom du har tilgang til landstrøm) for prisen av en vindgenerator eller et par store solcellepaneler.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på muligheten til å skaffe litt strøm når jeg er underveis. Med kjøleboks, VHF, PC og autopilot ligger jeg på rundt 10-11A i snittforbruk mot rundt 3-4 for kjøleboks og diverse lys når jeg ligger i ro. Uten at jeg helt har konkludert så heller jeg mot en D-400. Ser ikke for meg at solseller kan hamle opp med vindmølle om en ser på gjennomsnittlig antall klare soldager i forhold til vinddager (har ikke akkurat sjekket statistikken men mener nok der er mer vind- enn klare soldager). Med 600 Ah ombord klarer jeg meg jo godt i noen dager uten strømtilskudd og en god regulator på motoren blir montert i løpet av vinteren. Har jo også god kontroll med batteribanken vha "tankmåleren" fra Jørg...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er vel lite tvil om at mølle er mest effektiv, men også med et stor potensiale for å gjøre seg upopulær i båthavner pga bråket. Jeg tuskte til meg et 100w solsellepanel (4 fl. vin) brukt på en hytte og monterte det fast horisontalt. Under land er mitt strømforbruk en vanlig kjølekompressor, litt lys, radio og el. toa m/ og vanligvis to personer. Overaskende nok holder panelet de to forbruksbatteriene på 2 x 120A helt toppet under medium værforhold. Jeg er svært fornøyd med solstrømmen.

Link to post
Share on other sites

Alterative energi er fint.

Men dette skulle vurderes meget realistisk og alt etter behov, tror jeg.

 

Solceller for vedlikehold og systemstøtte:

Solceller trenger plass og er ikke meget effektive først og fremst,

ellers har det skjedd mye i siste årene.

I hvert fall virker solceller meget fint (med regulator) for vedlikeholdsladig hvis båten ligger lenge.

Jeg bruker noe fra Solara, kan bøyes (ikke full fleksible) og er limt på taket.

Virker fint siden 2001 og kan anbefales.

 

Vindgenerator for mer effekt:

ulempen er støy, regulator er viktig.

 

Slepegenerator ved seiling:

også effektiv, men må hanteres.

 

Propellakselgenerator hvis man har mulighet:

koster penge og montasje, men er ganske interessant egentlig.

 

Jeg tror en kombinasjon av alt er best,

men da er det med behovet igjen og med det hva dette koster effektivt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en kombinasjon av alt er best,

men da er det med behovet igjen og med det hva dette koster effektivt.

 

:seeya:

Jørg

 

Jeg er enig med sistnevnte taler :yesnod: , men vil også vise til en nøye vurdering av strømbehovet. Vi snakker tross alt om bare 12 V anlegg, og en litt nøye gjennomtenkning av hva en virkelig trenger på sjøen kan vel også ha noe for seg. Må en seg seg alle tekniske duppeditter til sjøs, er det ikke noe å annet å finne på for kone, barn og gubbe en å sitte å knotte, da må det vel være langt mer praktisk å være hjemme hvor en har 220 V i bøtter og span?

Link to post
Share on other sites

Joda, pettersand, det handler alltid om å vurdere behov. Strøm er alltid mangelvare i båt og da spesielt seilbåt siden de ikke produserer strøm i fart slik motorbåter gjør men derfra å si at en skal holde seg hjemme er nok å dra den litt langt.

 

Der går nødvendigvis en del strøm til sikkerhet og komfort. Ikke f... om jeg slår av VHFen eller autopiloten bare for å spare strøm, da sørger jeg heller for å ha strøm nok på et eller annet vis og alternativene er store nok batteri til å forsyne båten mellom hver lading eller så må en ha et eller annet påfyll underveis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

om en ser på gjennomsnittlig antall klare soldager i forhold til vinddager

Ja, og vindnatter hvis man enten takler støy eller bygger opp vindmøllen slik at den bråker minst mulig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men batterier er ikke dyrt, og en ekstra generator kan man ordne selv/faktisk kjøpe originalt av volvo med braketter og det hele. Jeg ville derfor med nevnte båt i skagerak valgt 1 stk ekstra 60A generator, samt ved neste batteribytte gått opp til ca 600Ah. Det er nemlig god plass i motorrommet for generator, og ekstern mulighet for lading av batterier via en landstrømslader, slik at banken er full før hver utfart. Den ekstra generatoren har man egentlig mest bruk for i ferien.

 

Kanskje kan man ha en generator på start, og en på forbruk. Så kan man ha et laderele som kobler sammen start og forbruk via D+. På styrestrømmen til dette releet kan man jo montere en bryter oppe på pidestallen. Dermed kan man skille start og forbruk under havnemanøver for å gi mer power til 29 hesteren under havnemanøver.

 

Har man så behov for mer strøm, ville jeg funnet måter å spare på, samt vurdert et solcellepanel. Vindgenerator bråker altfor mye, og er langt fra vakkert. På langtur er det likevel et nødvendig onde å ha nok strøm fra flere kilder enn dårlig diesel. :eek:

Link to post
Share on other sites

Ikke f... om jeg slår av VHFen eller autopiloten bare for å spare strøm, da sørger jeg heller for å ha strøm nok på et eller annet vis og alternativene er store nok batteri til å forsyne båten mellom hver lading eller så må en ha et eller annet påfyll underveis.

Når jeg drar litt til er det ut fra noen erfaringer i sommer med båter som ligger med hjelpemotoren i gang, ingen lystig musikk i uthavner. I Tananger lå vi ved siden av en tysker med ei vindmølle som hylte som en ramjett.

Med litt omtanke går det bra faktisk med bare litt motorlading selv med VHFen på og med litt avløsning for autopiloten av og til. For to år seilte vi ut ca 1000 nm i løpet 6 uker ut landstrøm, og savnet den ikke. Men jeg setter pris på solcellepanelet.

 

 

Har man så behov for mer strøm, ville jeg funnet måter å spare på, samt vurdert et solcellepanel. Vindgenerator bråker altfor mye, og er langt fra vakkert. På langtur er det likevel et nødvendig onde å ha nok strøm fra flere kilder enn dårlig diesel. :eek:

Det er klart at på lange overseilinger vil en prøve å skaffe seg strøm fra flere kilder, og som Becker skriver, kombinert vind-og slepegenerator er en mulighet og akselgenerator er også en interessant løsning.

Link to post
Share on other sites

Solceller trenger plass...........

Jeg har plass til stort panel, så det er ikke noe problem. Og med et stort panel vil jeg få en fin vedlikeholdslading når jeg ligger i havn som ikke har landstrøm muligheter.

Vindgenerator for mer effekt:

ulempen er støy, regulator er viktig.

Er det støy fra vinden i propellbladene, eller fra selve generatoren ?

Slepegenerator ved seiling:

også effektiv, men må hanteres.

Helt uaktuell for oss. Sikkert bra for laaaange turer.

Propellakselgenerator hvis man har mulighet:

koster penge og montasje, men er ganske interessant egentlig.

Denne vil vel ikke lade når man ikke kjører motor ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Denne vil vel ikke lade når man ikke kjører motor ?
Joda men du må ha litt fart, tviler på om den virker noe særlig under 5 knop og du kan ikke ha foldepropll...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For å ha en propellaksel generator må man nok ha en propellaksel. Bavaria 38 har seildrev. Jeg tror det er mindre fart å tape på å da heller ha en slepegenarator. Fordelen med vind generator og solcelle er jo at de lader når man ligger i havn. En jeg jobber sammen med var til karibien etpar vintere med en 36 foter, og han hadde vindgenerator. Nå har han lyst på ny tur igjen, og da vil han gjøre hva han kan for å unngå vindgenerator. Det stresset ham når det blåste 10m/s, og ulinga fra vindgeneratoren antydet 18m/s. Jeg tror imidlertid det har skjedd mye innen vindgeneratorer, for vi lå ved siden av en båt i Grebbestad i sommer, og den hadde en vindgenerator som absolutt ikke plaget oss. Samtidig står det en vindgenerator på en holme rett utenfor havna der, og den hyler som en stukken gris.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Seatronic.no:

Electric Energy D400

En meget rolig og viberasjonfri generator med meget effektiv strømproduksjon også i mindre vind. Enheten er passende for større båter på grunn av sin tyngde som er i overkant av 15 kg. Practical Boatowner testet vindgeneratorer i november 2005. Denne modellen blir fremhevet med "imponerede ytelse" strømproduksjonsmessig samtidig som den roterer saktere enn konkurrentene. Dette gjør den meget rolig og dermed behagelig å være i nærheten av. Testkonklusjon; Best Buy high output!

Nå har ikke jeg hørt verken denne eller andre vindmøller men prinsippet at den roterer saktere høres jo forlokkende ut...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det støy fra vinden i propellbladene, eller fra selve generatoren ?

Fra begge to, men det varierer fra gen til gen.

Noen hyler fra bladene, andre ikke særlig.

Noen støyer kraftig fra lageringen, andre ikke særlig.

Men alle har det samme problem: støyoverføring på skrogen/dekk.

Det er ikke lettgjort å koble dette ut, men det finnes muligheter for å redusere støyen.

Helt uaktuell for oss. Sikkert bra for laaaange turer.

Kommer litt an på hvordan man ser det.

Går man "en uke" på seiltur med bare å holde seg opp i utehavner,

da er det også bra med hvert Ampere man kan lade.

En slepegenerator kan også levere fra 2 til 4 Ampere og noe til, som ikke er verst allerede.

 

Denne vil vel ikke lade når man ikke kjører motor ?

Jo, for dette tilfeldighet er den ja.

Men som sagt før, det går ikke med foldepropell.

Da trenger man vel hovedsakelig aksel og gjerne fast propell fra 14" opp over.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gev: En av mine Bavariavenner har en helt lik båt som deg. Han har montert et solpanel foran sprayhood'en. Han mener at det har god effekt og ligger gjerne fire døgn i uthavn uten å måtte lade m motor. Det er jo brukbart. Han snakker om å doble kapasiteten, og da tror han at båten vil bli selvforsynt med strøm.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenkt tanken om en solcellepanel plassert på lukegarasjen ombord... Der vil det jo ligge bra beskyttet.... men er litt usikker på "pay back" her... en slik sak koster jo fort noen kroner..... har en grei lader og 560Ah forbruksbank...

 

Men et slikt panel vil jo kunne holde kjølekspet i gang når man ikke bruker båten i allefall... har logget et snittforbruk over en liten uke på 0,54Ah for kjøleboksen i hjemmehavnen.. såpass bør vel et solcellepanel kunne levere i snitt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har brukt denne her mye.

 

aquagen.jpg

 

Lader støtt med 3-4 A @ 5 knop.

Svært lett å håndtere. Man kaster bare propellen, som henger i enden av et tau, på sjøen.

Litt som en slepelogg.

 

Akselgenerator er jeg litt skeptisk til. Stigningen blir alldeles for liten, og propellbladene står feil vei.

 

Jeg har et trebatteri system i båten min. Start, forbruk og "alltid på".

Alltid på batteriet er på 50 Ah. Det driver en SatCom som sender hver 6. time pluss vanlig eposttrafikk, På samme kretsen henger også Navtex og alarmer.

Den kretsen forsynes kun av et 55 W Solara panel. Litt til min forundring er batteriet alltid toppladet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...