Jump to content

Vindgenerator vs Solcellepanel


`MINA'

Recommended Posts

Men et slikt panel vil jo kunne holde kjølekspet i gang når man ikke bruker båten i allefall... har logget et snittforbruk over en liten uke på 0,54Ah for kjøleboksen i hjemmehavnen.. såpass bør vel et solcellepanel kunne levere i snitt

Ja, et snittforbruk på 0,54Ah i løpet av en liten uke betyr vel at kjøleboksen bare trekker noen få milliampere i snitt. :smiley:

 

 

Hvor mange amper kan en vente seg fra ett solcelle panel, og hvor stort bør det være, ser at Seatronic har paneler på rundt 125W (10 ah),

Når du har brukt opp de 10 amperetimene dette panelet inneholder er det like tomt som et 10 ampertimer batteri og må selvfølgelig lades opp igjen. Pass bare på at du får et panel som kan lades opp. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt å montere vindgenerator, men etter å ha satt inn ny AGM batteribank på 576 ampere og 70 ampere dynamo og regulator fra balmar er det ikke lengre behov for noe mer. Jeg seiler ofte lengre strekk, gjerne flere helgeturer oslo-skagen på ett legg og styrer aldri en meter for hånd. Autopiloten styrer absolutt hele tiden, kjøleboks, varme osv. Med dette oppsettet trenger jeg ikke å starte motor på hele turen selv om jeg ikke sparer på noen ting. Ang. vindgenerator så er det kun D400 som gjelder for min del. Har studert dette ganske lenge og omtrent alle generatorene jeg har undersøkt bråker noe helt vanvittig. Aerogen ser også ut til å være endel mer stillegående enn de andre, men spesielt AirX lager et sant helvete når det er litt vind. Hadde en slik på en båt på brygga i vinter og til slutt begynte folk å stoppe hele generatoren fordi det bråka så mye i båtene rundt.

Link to post
Share on other sites

Aerogen ser også ut til å være endel mer stillegående enn de andre

Endel? Min er helt lydløs. (Spesielt nå, siden den ligger hjemme i gangen...) Er heller ikke enig i at alle vindgeneratorer bråker. Jeg vil påstå at dette er en myte, dog seiglivet. AirX er unntaket, den bråker så du blir gal.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ja, et snittforbruk på 0,54Ah i løpet av en liten uke betyr vel at kjøleboksen bare trekker noen få milliampere i snitt. :smiley:

Når du har brukt opp de 10 amperetimene dette panelet inneholder er det like tomt som et 10 ampertimer batteri og må selvfølgelig lades opp igjen. Pass bare på at du får et panel som kan lades opp. :smiley:

Morroklumpen Lotus :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Et kjapt spm:

 

Har disse møllene kommet med sleperinger nå? Svigers prøvde forrige generasjon møller uten sleperinger på hytta, og vindforholdene der dreide mølla så mange ganger rundt sin egen akse at kabelen ble revet av...

 

Jeg ville aldri gått for en møllekonstruksjon uten sleperinger.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har disse møllene kommet med sleperinger nå? Svigers prøvde forrige generasjon møller uten sleperinger på hytta, og vindforholdene der dreide mølla så mange ganger rundt sin egen akse at kabelen ble revet av...

Alt annet enn sleperinger i en slik konstruksjon er jo dømt til å misslykkes. Har aldri tenkt på dette, men nå har vel vindgeneratoren på båten snurret noen tusen ganger, så da får vi anta at den har en form for slepering

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Etter en del år har jeg kommet til at en stor forbruksbank på rundt 500ah er viktigst og enklest. Årsaken er at de tar imot alt generatoren kan gi når en går på motor og med seilbåt går en gjerne en stund når en først bruker motoren. I tillegg har jeg et solpanel fastmontert. Det gir ikke allverden, men lader opp når jeg ikke er ombord. Dette siste er også viktig for å unngå å ligge for mye på landstrøm når jeg ikke er ombord siden jeg har noen stygge erfaringer med krypestrøm. Skal jeg seile skikkelig på langtur vil jeg i tillegg skaffe en slepegenerator og henge bak. Vindgenerator er sikkert fint, men jeg synes den passer best der en ligger mest på svai, men dette er bare min subjektive oppfatning.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden jeg bor i båten og dessuten ligger i bøye om sommeren, så er strøm en evig utfordring. Dessuten vil PC, TV osv. ha ren sinus strøm (220 v). Så jeg har et billig 2,5 kw bensinaggregat. En svinedyr ren sinusinverter 1500 w. En quick lader som gir 60 amp (tåler varierende spenninger dvs. billig aggregat). To flate solceller som gir tilsammen 88 w. En vindmølle Ruthland 913 som gir ca 250 w, ved ca. 15 m/s vind. En dynamo som gir ca. 110 amp ved 1500 o/m i maskinen.

 

Når det gjelder støy fra vindmølla, så begynner den å "synge" ved ca. 8 m/s. Det er en jevn tone som stiger proporsjonalt med vindhastigheten. Jeg synes støyen er akseptabel. Det er ca. samme lydnivå som en oppvaskmaskin når man sitter på kjøkkenet. I hvert fall støyer den mindre enn maskinen eller aggregatet.

 

Batteribankene er på tilsammen 440 amp gel-batterier.

 

Min erfaring er at, jo flere strømkilder jo bedre.

 

Når jeg ligger stille så bruker kjøleskap, pumper og lys ca. 6 amp. Under seilas for seil, men med selvstyring og radar. ligger forbruket på ca. 15 amp. Ved særlig dårlige forhold, flau vind og overskyet, salderer jeg strømbehovet ved å la maskinen gå litt under seilaset. (Hjelper forøvrig godt på bidevindsegenskapene til en gaffelrigget treskøyte)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...