Trond C Startet 10.September.2007 Del på Facebook Startet 10.September.2007 Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny motor i båten, Saga 7000. Det er jo mange moment for og mot det, ikke minst er det neppe noe økonomisk kjempegrep I dag er det en VP md21b i rimelig god stand, men den sliter på marsjturtall 3900, fortjener hvile, og vi kommer i himmelen om vi får marsjfarten opp fra 8,5 knop til f.eks. rundt 15. Liker båten, som passer i størrelse og alt for oss. Tenker da på ny motor og litt oppgradering ellers. Har tenkt at båten kan gjøre seg nytte av rundt 85 - 100 hk, at krefter over det gir en fart som båten ikke egner seg for. Har bedt om tilbud fra Sabben, som tross alt holder til i Bergen, og får vel snart svar. Ut fra Sabbs link til Iveco ser det ut til at en firesylindret 87-hester er det som passer - de to neste er for store og tunge, og så går det opp i 145 hester. Det er denne jeg tenker på: Iveco 87 hk Link til spesifikasjoner mv. Er det noen som har erfaring eller synspunkter på denne motoren, eventuelt kontra andre? Støy har betydning, motoren er delvis over dørken under en godt isolert kasse, men motoren vi har gir mye støy selv om den i utgangspunktet ikke er blandt de verste, marsjturtallet bråker uansett. Motorkassen setter også sine begrensninger på størrelsen, det er ikke plass til så mye som stikker ut. Den siden av motoren som vises på bildet over er den jeg lett kommer til - arbeid på andre siden, med dieselpumpe og andre goodies må i stor grad foretas med speil og fingerspitzgefühl grunnet vegg mot pentry/førerstol mv. Det vet jeg av erfaring men med tålmodighet går alt. Det ser ut til at Sabben sine priser er relativt lave ut fra de annonsene jeg har sett på andre Ivecoer. Samtidig ser det ut til at motoren er ganske tradisjonell, ikke noe flerventilgreier, commonrail, pumpedyser eller lignende, men jeg trenger vel neppe det i denne båten. Er det noen som har fått pris på montering av en innenbordsmotor som kan sammenlignes? Det er vel forresten vanskelig å sammenligne - avhenger av hvordan motorfester må modifiseres osv. Hvis jeg kan lage/forandre motorfestene selv - er oppretting av motor en heksekunst man ikke skal forsøke seg på? Jeg har i dag aksling på 30 mm fra West Mekan fra 1981, i det metall de vanligvis brukte den gang går jeg ut fra - noen som vet om denne sannsynligvis vil kunne brukes om jeg får opp fra 61 hk til rundt 90? Det ble mye av litt forskjellig dette, men jeg er takknemlig for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Gas Svart 10.September.2007 Del på Facebook Svart 10.September.2007 Har selv en NEF 250,så langt så er dette en veldig grei motor. Fantastisk når det gjelder støy og er startvillig og røykfri uansett temperatur,og marsjer på et lavt turtall. Dette er en Common Rail så den er ikke sammenlignbar med den du ser på,men har snakket litt med andre som har Sabb Iveco og det er stort sett kun positive tilbakemeldinger. Sabb Bergen tar i tillegg ettermarkedet seriøst,har fått god service der,men heller slett service hos min lokale Sabb forhandler(uten å nevne navn). Du skal ikke frykte å gå for denne motoren sett fra mitt ståsted. Lykke til med motorvalg Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Er det noen som har fått pris på montering av en innenbordsmotor som kan sammenlignes? Som du sier er det vanskelig å sammenlikne.... Jeg ga 57.000 for montering av ny 40 HK Lombardini (Iveco) i fjor. (Holmen Yachtværft i Asker). Dette inkluderte nytt fundament og ny aksling og rensing av dieseltank . Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Du kan spare en del penger på å legge til rette for enklest mulig montering av ny motor, f.eks. ved selv å ta ut gammel motor, demontere de gamle festene, evnt. fjerne tilstøtende innredning. Jeg fikk selv montert en 40 hk Sabb Iveco hos Sabb i Bergen i sommer og betalte 12.750,- for selve jobben, -viser til dette innlegget. Ta en titt også på denne tråden: Erfaringer Sabb Iveco Jeg demonterte de fire vinkeljernene som min gamle Penta hvilte på, pusset vekk rust og malte de med noe antirustmiddel. Verkstedet valgte derimot å sette på nye aluminiumsskinner (en på hver side). Tror ikke jeg betalte noe for dem Ellers er mitt inntrykk at Iveco og Lombardini har et lavt støynivå og er kjent for dette. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Trond C Svart 11.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2007 Takk for gode innspill ! Jeg jobber videre med prosjektet, håper jeg kommer i mål til våren Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Liten oppdatering. Det kom raskt svar fra Sabben. Motoren i mitt første innlegg, 87 hk diesel, kommer på 106.000,- inkl. avgifter, motorlabber, ledning/instrumentpanel. Synes ikke det er noe å si på det. Må sannsynligvis ha ny litt tykkere aksling. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Det virket svært rimelig , Nogva har kampanje på bla.a. en 85hk Nanni som er en 5 sylindret marinisert Kubotamotor som jeg har hørt mye positivt om , men kampanjeprisen er jo på 126000 da . Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Hei, har selv den samme motoren men i 60hk utgave (dvs uten turbo). Ingen problemer med å anbefale denne. Ikke minst er de ytre byggemålene beskjedne, noe som er en fordel for en motor som får delvis innkledning i motorkasse. (Mer isolasjon eller mindre kasse...) Jeg foretok hele byttejobben selv med komplett nye motorfundamenter (glassfiberjobb), ny aksling, hylse propell etc. Tok litt tid, men hadde min far som god og erfaren medhjelper. Jeg ville appelert litt til SABB'en sin gode service og forsøkt å se hva du kunne gjøre på forhånd selv (demontering gammel motor, fjerning av motorfester etc.) og forsøkt å komme til en enighet både på pris og arbeidets omfang. Selv har jeg ikke benyttet SABB'en på verkstedsarbeider, men har hørt rykter om at de er noen fingerneme ivrige personer som gjør godt arbeid for en rimelig penge. SABB'en var dessuten veldig imøtekommende både på pris og utvalg når det gjaldt alt det "andre" jeg behøvde til motorbyttet som slanger, koblinger, gjennomføringer, fittings etc. Var ingen andre butikker i Bergensområdet som kunne matche prisen SABB'en gav. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.