Jump to content

Ny motor, Sabb Iveco ?


Trond C

Recommended Posts

Hei. Jeg vurderer å kjøpe ny motor i båten, Saga 7000. Det er jo mange moment for og mot det, ikke minst er det neppe noe økonomisk kjempegrep :rolleyes:

I dag er det en VP md21b i rimelig god stand, men den sliter på marsjturtall 3900, fortjener hvile, og vi kommer i himmelen om vi får marsjfarten opp fra 8,5 knop til f.eks. rundt 15. Liker båten, som passer i størrelse og alt for oss. Tenker da på ny motor og litt oppgradering ellers.

 

Har tenkt at båten kan gjøre seg nytte av rundt 85 - 100 hk, at krefter over det gir en fart som båten ikke egner seg for. Har bedt om tilbud fra Sabben, som tross alt holder til i Bergen, og får vel snart svar.

 

Ut fra Sabbs link til Iveco ser det ut til at en firesylindret 87-hester er det som passer - de to neste er for store og tunge, og så går det opp i 145 hester.

Det er denne jeg tenker på:

 

IM00181_4341SRM87.jpg

 

Iveco 87 hk Link til spesifikasjoner mv.

 

Er det noen som har erfaring eller synspunkter på denne motoren, eventuelt kontra andre? Støy har betydning, motoren er delvis over dørken under en godt isolert kasse, men motoren vi har gir mye støy selv om den i utgangspunktet ikke er blandt de verste, marsjturtallet bråker uansett. Motorkassen setter også sine begrensninger på størrelsen, det er ikke plass til så mye som stikker ut. Den siden av motoren som vises på bildet over er den jeg lett kommer til - arbeid på andre siden, med dieselpumpe og andre goodies må i stor grad foretas med speil og fingerspitzgefühl grunnet vegg mot pentry/førerstol mv. Det vet jeg av erfaring :smiley: men med tålmodighet går alt.

 

Det ser ut til at Sabben sine priser er relativt lave ut fra de annonsene jeg har sett på andre Ivecoer. Samtidig ser det ut til at motoren er ganske tradisjonell, ikke noe flerventilgreier, commonrail, pumpedyser eller lignende, men jeg trenger vel neppe det i denne båten.

 

Er det noen som har fått pris på montering av en innenbordsmotor som kan sammenlignes? Det er vel forresten vanskelig å sammenligne - avhenger av hvordan motorfester må modifiseres osv. Hvis jeg kan lage/forandre motorfestene selv - er oppretting av motor en heksekunst man ikke skal forsøke seg på?

Jeg har i dag aksling på 30 mm fra West Mekan fra 1981, i det metall de vanligvis brukte den gang går jeg ut fra - noen som vet om denne sannsynligvis vil kunne brukes om jeg får opp fra 61 hk til rundt 90?

 

Det ble mye av litt forskjellig dette, men jeg er takknemlig for innspill.

Link to post

Har selv en NEF 250,så langt så er dette en veldig grei motor.

Fantastisk når det gjelder støy og er startvillig og røykfri uansett temperatur,og marsjer på et lavt turtall.

Dette er en Common Rail så den er ikke sammenlignbar med den du ser på,men har snakket litt med andre som har Sabb Iveco og det er stort sett kun positive tilbakemeldinger.

Sabb Bergen tar i tillegg ettermarkedet seriøst,har fått god service der,men heller slett service hos min lokale Sabb forhandler(uten å nevne navn).

Du skal ikke frykte å gå for denne motoren sett fra mitt ståsted.

Lykke til med motorvalg

Link to post

Du kan spare en del penger på å legge til rette for enklest mulig montering av ny motor, f.eks. ved selv å ta ut gammel motor, demontere de gamle festene, evnt. fjerne tilstøtende innredning.

Jeg fikk selv montert en 40 hk Sabb Iveco hos Sabb i Bergen i sommer og betalte 12.750,- for selve jobben, -viser til dette innlegget.

 

Ta en titt også på denne tråden: Erfaringer Sabb Iveco

 

Jeg demonterte de fire vinkeljernene som min gamle Penta hvilte på, pusset vekk rust og malte de med noe antirustmiddel. Verkstedet valgte derimot å sette på nye aluminiumsskinner (en på hver side). Tror ikke jeg betalte noe for dem :rolleyes:

 

Ellers er mitt inntrykk at Iveco og Lombardini har et lavt støynivå og er kjent for dette.

Min blogg på baatplassen.
Link to post

Hei,

 

har selv den samme motoren men i 60hk utgave (dvs uten turbo). Ingen problemer med å anbefale denne. Ikke minst er de ytre byggemålene beskjedne, noe som er en fordel for en motor som får delvis innkledning i motorkasse. (Mer isolasjon eller mindre kasse...)

 

Jeg foretok hele byttejobben selv med komplett nye motorfundamenter (glassfiberjobb), ny aksling, hylse propell etc. Tok litt tid, men hadde min far som god og erfaren medhjelper. Jeg ville appelert litt til SABB'en sin gode service og forsøkt å se hva du kunne gjøre på forhånd selv (demontering gammel motor, fjerning av motorfester etc.) og forsøkt å komme til en enighet både på pris og arbeidets omfang. Selv har jeg ikke benyttet SABB'en på verkstedsarbeider, men har hørt rykter om at de er noen fingerneme ivrige personer som gjør godt arbeid for en rimelig penge. SABB'en var dessuten veldig imøtekommende både på pris og utvalg når det gjaldt alt det "andre" jeg behøvde til motorbyttet som slanger, koblinger, gjennomføringer, fittings etc. Var ingen andre butikker i Bergensområdet som kunne matche prisen SABB'en gav.

Oso

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...