Jump to content

Den fordømte jolla

Astor

Recommended Posts

Den fordømte jolla!! :headbang:

Mange har vel brukt dette uttrykket gjennom årtier. Jolla som mange ganger er mer til besvær enn til nytte.

Vi hadde jolle når gutta var i den rette alderen. Så ble den solgt. Og aldri skal jeg ha en jolle bak min båt. I hvertfall ikke hengende bak i en eller annen form, til besvær hver gang man skal benytte badeplattformen eller ilandstige fra samme.

Skal jeg en gang finne på å ha jolle skal den ligge på en dertil egnet plass ombord og måtte heises ut når behovet måtte komme.

Men hva pokker skal jeg med en jolle? Man fremskaffer da ikke et behov for å stige ned i en mindre komfotabel flytende gjenstand? Er det livbåt man søker etter, allle de som har jolle med på turen?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Vi har vel ikke alle samme behovet. Hvor ofte er du ute å setter garn i kveldinga og er ute å drar det før frokost? Hvor ofte ligger du ute i skjærgården og har behov for å reise å handle mere mat? Hvor ofte tar du med deg mor på en liten kveldstur? Jolla betyr masse for båtlivet for enkelte av oss.

Butikken

Dykking

Garn og krabbeteiner

Morro

Lokal safari

Dregging

Ro i land når en ligger på svai

Fender

Fotografering

Livbåt

Jollen er igrunn ikke i veien for noe, den står ytterst på badeplatformen og har ett stag på hver side, skal en i land via badeplatformen løsner en det ene staget i løpet av sekunder, badestigen kan også brukes når jollen står oppreist men fungerer best med jollen nede. Det tar ett par minutter å dra opp jollen og feste stagene, det er gjerne det siste en gjør før spakene brukes.

100_0956.jpg

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Kommer kanskje også an på hva slag jolle man drar etter seg. Hadde tidligere en i hardplast og den var plagsom. Bl.a. ble jeg dritlei dunkingen mot skutesiden. Gummijolla merker jeg ikke noe til, hverken under fart eller ved landligge. Strammer opp tauet litt like før fortøyning - så går resten av seg selv.

Astor skrev:
Men hva pokker skal jeg med en jolle............... Er det livbåt man søker etter, allle de som har jolle med på turen?

Vi har alle forskjellige behov, og ikke alle mener at jolla er til plage.

1) barn leker, og har sine første opplevelser med å føre sin egen farkost

2) transport til butikk

3) transport til/fra land (noen ligger på svai vet du)

4) fiske - sette garn osv

En jolle vil adri bli en alternativ livbåt, men kan være kjekk å ha hvis du ikke har redningsflåte ombord...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg skal innrømme at med stort sett voksne ombord, så blir ikke jolla så veldig mye brukt. Jeg syns imidlertid at en liten oppdagelsestur i ny og ne', rekognosering etter fine fortøyningsplasser, en liten handletur eller en tur med makrellsnøret forsvarer jollearrangementet. Jeg har fått laget et "jollestativ" som gjør at den ikke påvirker bruken av verken badestigen eller ankeret. Jolla henger alltid på "stativet" når vi er underveis.

i_havna_.jpg

Som det fremgår av nærbildet nedenfor, er stativet justerbart utover, samt at snapdavidfestene på stativet kan justeres sideveis, og dermed tilpasses forskjellige jollestørrelser/avstander mellom snapdavidfestene på jolla. På bildet nedenfor er ikke den nedfellbare badestigen montert. Den er imidlertid festet på badeplattformen, helt til styrbord - utenfor jollestativet. Noen syns kanskje opplegget er litt dominerende og "støtfanger-aktig", men det fungerer veldig bra! :smiley:

jollestativ_002.jpg

Er enig med Astor, jollen bør heises ned fra sin faste plass på dekket når man har bruk for den... etter mitt syn er jollen kjekk å ha.... ungene kan bruke den for å irritere gamle sure grinebitere i havna, vi kan bruke den til teinesetting, butikken, utforske nye områder i skjærgården osv

Er glad jeg ser muligheter og ikke problemer med jollen :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Astor skrev:
Men hva pokker skal jeg med en jolle? Man fremskaffer da ikke et behov for å stige ned i en mindre komfotabel flytende gjenstand?

Jolla kan være til bry, men på lengre turer trenger man selvsagt å ha en jolle, hvertfall hvis man ser på båtlivet som en form for frilufsliv.

Jeg ligger mye på svai, fordi jeg ikke er så veldig begeistret for maritime parkeringsplasser slik som Astor, og skulle jeg velge å ligge fortyøyd på en slik parkeringsplass -noe jeg desverre gjør en del, dels pga latskap, og dels pga admiralens dårlige helse - så har jeg hvertfall mulighet til å utøve en viss form for friluftsliv vha jolla. Det forutsetter at det er en skjærgård i nærheten.

Hvis båtlivet består av å ligge klynget sammen i en byhavn trenger man selvsagt ikke noen jolle. Man trenger egentlig ikke noen båt heller. En bobil på en parkeringsplass hadde da vært langt mer praktisk, og det er sikkert mulig å ha både VHF'er og AIS'er og andre duppeditter i en bobil også.

Med bobil slipper man dessuten å bekymre seg over all de 100.000 pinnebåtene som drar rundt med seil oppe og motoren igang, og som ikke kan sjøveisreglene hver gang man skal forflytte seg til neste parkeringsplass.

Jeg har jolle i hovedsak av to grunner: Det kan være kjekt å ha som midlertidig flyte-redskap om moderskipet skulle gå ned (selvsagt med alle begrensninger det er med en jolle- som ikke kan erstatte redningsflåte) og det er en godt bidrag til at barna skal få et interessant båtliv. Nå kan ikke barna mine kjøre selv, men de lærer å ro, er med på små utflukter til fiskeplasser, handling, kjøpe is etc. Til å med kona synes det er trivelig å være med, selvom to voksne og tre barn i gummibåten er trangt. :smiley:

Jolla kan kanskje være i veien - derfor har jeg montert vanlige davitere. Det er ikke pent - men det er praktisk. Jolla kommer raskt opp og ned, og befinner seg på plass når jeg ønsker det. I tillegg blokkerer den ikke plattform eller badestige om noen skulle ramle i vannet og må opp igjen.

bliss X skrev:
Jolla kan være til bry, men på lengre turer trenger man selvsagt å ha en jolle, hvertfall hvis man ser på båtlivet som en form for frilufsliv.

Jeg ligger mye på svai, fordi jeg ikke er så veldig begeistret for maritime parkeringsplasser slik som Astor, og skulle jeg velge å ligge fortyøyd på en slik parkeringsplass -noe jeg desverre gjør en del, dels pga latskap, og dels pga admiralens dårlige helse - så har jeg hvertfall mulighet til å utøve en viss form for friluftsliv vha jolla. Det forutsetter at det er en skjærgård i nærheten.

Hvis båtlivet består av å ligge klynget sammen i en byhavn trenger man selvsagt ikke noen jolle. Man trenger egentlig ikke noen båt heller. En bobil på en parkeringsplass hadde da vært langt mer praktisk, og det er sikkert mulig å ha både VHF'er og AIS'er og andre duppeditter i en bobil også.

Med bobil slipper man dessuten å bekymre seg over all de 100.000 pinnebåtene som drar rundt med seil oppe og motoren igang, og som ikke kan sjøveisreglene hver gang man skal forflytte seg til neste parkeringsplass.

Tiltredes :smiley:

Jeg vokste opp med en Pioneer 10 fot, og har de fleste av mine beste barndomsminner (fra båtlivet i alle fall) tett forbundet med denne.

-Safari

-Handletur

-Bort til kjente litt bortenfor

-Sikkerhet

-Fred for meg selv når ongan skrige å skravle for mye. Tar kanskje med den ene (eller begge to) av bråkebøttene ? Konas tur etterpå om hun vil :smiley:

-Lek for ungene!

bliss X skrev:

:eek::eek::eek::eek:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

På lengre turer har jeg med både jolle i daviter, og oppblåsbar kajakk. Herlig å dra på oppdagelsestur i trange grunne viker hvor man ellers ikke kommer. Og så får man litt mosjon (av padlingen) etter å ha sittet for mye stille på moderskipet. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

bliss X skrev:

For å sitere revyartisten:

"Det er mye deilig frustrasjon i det".

Frøken Fryd skrev:
Røyksund på Bømlo :smiley:
Pokker. Husker ikke så høye broer der, dvs. i selve Røyksund-kanalen? Er det ikke Kuleseidkanalen det egentlig heter på vestsida?

Ellers ser jeg at diskusjonen er i ferd med å spore av (meg god hjelp fra bla. meg). Jeg har selv jolle, men den er aldri med fordi båten er for liten. Har intenst lyst til å ha den med (9.9/15 hk, logger noen-og-tjue GPS-knop), men det blir for mye stress. Nå er håndpenger for gamlebåten på bok, så vi får se om jeg har plass på nybåten (hva nå det blir..).

Redigert av Fantino (see edit history)

Jeg drar ikke på langtur uten jolle igjen. Savnet den flere ganger når vi skulle halde, ville ta en oppdagelsestur, vaske skutesiden på seilbåten finne fine oppankringsplasser OSV... Hvor mye striger en 7-fots jolle på slep?

Noen som har en liten billig jolle til salgs? er inneressert i alt.. :yesnod: (også gammle stygge.... gratis.. :wink: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Fantino skrev:
Husker ikke så høye broer der, dvs. i selve Røyksund-kanalen? Er det ikke Kuleseidkanalen det egentlig heter på vestsida?

Kuleseid er på vestsiden ja, en bro der og på det smaleste, vi var her passert Kuleseid og entrer Røyksund på det smaleste.

Det var ingen klage fra jollen :wink:

Jollen har krysset fensfjorden, tatt oss med på festival 8 nautiske unna båten og ved slipping av båten har durexen sørget for transport hjem! Ellers er det jo morro å bare suse rundt i den og.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...