Jump to content

Den fordømte jolla

Astor

Recommended Posts

Er det ikke Kuleseidkanalen det egentlig heter på vestsida?

Kulleseidkanalen ligger på vestsida, og Røyksundkanalen på vestsida. Og begge har bro over seg... Ser kanskje høyere ut på bildet enn den egentlig er da...

Selv har jeg jolle hjemme i garasjen, men har den kun med på lengre turer. Grunnen er at jeg ikke har badeplattform å legge den på, så den må hjem for hver gang den har vært i bruk. Og med lengde på 285 og vekt på 42kg så er den litt uhåndterlig kan man si! Har planer om å lage badeplattform, alternativt kjøpe mindre jolle. Men først må ny motor på plass i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg drar ikke på langtur uten jolle igjen. Savnet den flere ganger når vi skulle halde, ville ta en oppdagelsestur, vaske skutesiden på seilbåten finne fine oppankringsplasser OSV... Hvor mye striger en 7-fots jolle på slep?

Noen som har en liten billig jolle til salgs? er inneressert i alt.. :yesnod: (også gammle stygge.... gratis.. :wink: )

Du hadde jo båt med deg da :lol:

Men hva pokker skal jeg med en jolle? Man fremskaffer da ikke et behov for å stige ned i en mindre komfotabel flytende gjenstand? Er det livbåt man søker etter, allle de som har jolle med på turen?

:eek: Men Astor da!!??

Det kan vel hende at jolla er komfortabel nok og kjærkommen hvis det brenner i skjorteflaket ditt, eller at vannet siver inn i moderfartøyet (kan lett skje under isbryting)!! Selv om en ut fra denne uttalelsen forstår at du for det meste ligger fortøyd ved gjestebrygger i indre Oslofjord, synes jeg din påstand virket noe underlig. :cryin:

Jolla er vel grei å ha til å ordne fortøyningene i uthavner, samt å komme til land når man ligger på svai. Antall ankringsplasser øker når man ligger på svai. Når der det høstsalg på RIBer, Seatronic selger denne til kr 6.950:

Plastimar Siros 275. Båten har oppblåsbar kjøl og tredørk som gir gode slepe og styreegenskaper. Den kan rulles sammen som en sovepose når en tar ut dørken. Denne båten er meget robust og solid med meget gode sjøegenskaper pga de store tubene. Leveres komplett med Tretofte, årer, pumpe og bag. Utvendig mål: HxB 275x158cm. Innvendig mål: HxB 175x70cm

Vekt 41Kg- Max motor: 10HK Godkjent for 4 personer

Jeg har før hatt RIB med tung,enkel kjøl (Narwhal), dobbel bunn og bunn med kiler. Har nå lyst til å prøve med oppblåsbar kjøl. RIBen har fått god omtale av noen jeg kjener.

Jeg fikk det jeg ville, en herlig diskusjon. :wink:

Men jeg fastholder at den dagen jeg skal dra på en jolle så skal den ligge fastsurret på akterhytta og ikke bak, utenpå hekken.

Og en ting til. Båtlivet går i faser. Jolletiden for meg er definitivt forbi. Det blir rett og slett for ukonfertabelt iht. vond kropp.

Joda, jeg ligger mye i gjestehavn i Indre Oslofjord. Det er jo der jeg bor. :cheers:

På svai. Nei. Lite sosialt. :nonod:

Gjerne longside langs en fjellvegg eller svaberg. :seeya:

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Gjerne longside langs en fjellvegg eller svaberg.

Eller kansje helst oppå et svaberg!! :lol:

Å da er man jo trygg på en måte, man kan jo ikke da synke ytterligere!

Du må huske på at GB stikker noe dypere enn NW gjør :wink: !!

Skjønna nesten du var ute etter en diskusjon og ikke var helt seriøs i ditt innlegg :nonod:

Har en båtnabo som berga livet fordi han hadde jolla med seg, men må ærlig innrømme at at det ikke er ALLTID jeg har den med selv heller. :nonod:

Når du får deg trawler Astor, vil du kanskje finne gleden og roen ved å ligge på svai med anker, og å ta lettbåten til brygga/havna ved behov, for så å kunne trekke seg tilbake til et godt liv ombord.

Du sier noe du Roald.

Akk-ja. Vi kan jo bare begynne å glede oss.

Men inn til San Polê kommer jeg. Gode brygger og vann nok under kjølen.

Tja....mine beste barndomsminer er fra Pioner 8 og etter hvert With 10 Drommedille som mine foredre "basket med" p.g.a. meg. Alikevel, det er da masse nytte i å ha en jolle. Jeg må inrømme at hele badeplatformen er full av en 10 fot RIB og oppe på pushpitten sitter en 35 kg tung 4-takts 10 hk. Snap-daviter gjør forøvrig sjøsettingen av jolla til en lek og forlenger badeplatformen. Ankervinsjen går også klar.

Den eneste grunnen jeg ser til ikke å ha jolle er om man aldri ligger i naturhavn eller på svai.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jolletiden for meg er definitivt forbi. Det blir rett og slett for ukonfertabelt iht. vond kropp.

At det er ukomfortabelt i en liten gummijolle er jeg helt enig i. Kjører jeg alene i båten i litt vind er jeg hel "kake" etter kort tid jeg også. Må legge meg på køya en stund etter det. Å bruke jolle en tur i butikken eller å kjøre pent i ukjent farvann er imidlertid greit. Å fiske fra jolla tror jeg skal slutte med. Blir helt "kake" av det også.

Hadde vært greit med en større jolle hvor man sitter skikkelig, men det blir noe herk å dra med seg.

Får satse på trawler med jolle på "taket". :wink:

Regner med at RoaldBj skal bytte snart og da selger han nok gamlebåten billig. Kan jo betale panten jeg :lol:

Regner med at RoaldBj skal bytte snart og da selger han nok gamlebåten billig. Kan jo betale panten jeg :lol:

Mener å huske at noen sa at han ville om en tid kvitte seg med den for en rimelig penge til et BP-medlem fra Hurum.

Håper dette stemmer.... :crazy:

Det stemmer at jeg har sett litt på denne, en 52 Swift. Men første mulighet for å få tak i den i følge bestillingslistene er visstnok 2010!

clipboard01.jpg

Så jeg får en periode til klare meg med å holde rent dette, dvs salongen på hoveddekk, pluss lettbåten på overdekket. Fordelen med oppblåsbar RIB (kjøl og tuber), er at alt kan klappes sammen. Og på en god trawler har man selvfølgelig kompressor som blåser det hele opp på 1 - 2 - 3. Man kan si at dette burde være i trawler-tråden, men trawlere har også lettbåter som "obligatorisk" utstyr, sammen med redningsflåten.

swift42salong.jpg

Jolla er jo halve turen, Astor!!

Bare enig i det som flere skriver om jollas muligheter til utforskning, friluftsliv, ta seg utstikkere til uframkommelige steder osv. osv. Jolla gjør båtlivet betydelig mye mer spennende.

Vil våge påstanden at jolla i stor grad bidrar til at båtlivet blir noe mer en å være på sjøen, men innbyr til naturopplevelser som ekstra bonus på båtturene!

Leve jolla!! :flag::flag_da::flag_sw::lol:

Jolla jeg har nå er for tiden uten motor, men vi hadde den med på ferie uansett. Det ble den klart mest brukte jolla av barna (Vi reiste tre båter i følge, med unger fra 9 mnd - 14 år). De rodde og hadde det kjempefint med Ruskesara (jolla er sliten...).

Innen nesten sesong er i gang har vi nok en ny jolle m/motor. Det er deilig å slippe og ta snekka inn for å handle hver gang.

Ja til joller :smash:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Her oppe (Svalbard) er det dårlig med gjestehavner, og mange steder så langgrunt at det kun er svai + jolle som gjelder. På lørdag lå jeg ankret opp på 2 meters dyp, sikkert 100 meter fra land.

Så jolla er en nødvendighet. Har en Achilles på 2.70 som jeg akkurat får ombord i Yamarinen, da hviler den på rekkene bak. Andre har jolla på cabintaket, andre stående på dekk. Og noen på slep eller i davit.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...