945 Startet 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2004 Var igår ute på båttur for å se til at alt var som det skulle være, i tillegg til at det var vindstille og flott sol. For å komme ut fra båtbua måtte jeg kjøre gjennom litt is. Isen lå som "serk" på sjøen. Spørsmål: Er det skadelig for båten / skroget å kjøre sakte gjennom dette?? Plastbåt.!! Har søkt etter tilsvarende spørsmål i forumet, men kar ikke funnet noe. Mulig jeg er for dårlig til å søke MVH Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
Poseidon Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Frarådes på det sterkeste! Mer enn en trebåt har blitt :diving av tynn issnerk, og plasten er nok ikke stort bedre i så henseende...... Jeg var forresten en liten tur innom i en brakkvannshavn igår, og forhåpentlig kan min lille runde ha gledet/hjulpet noen med mer sårbare båter. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Fiskerne hjemme hos oss "banker rundt" i is-snerk "sarr" som vi kaller det, og tynn stålis halve vinteren med alt fra GH 14 størrelse og opp til vanlige sjarker i glassfiber. Tror ikke det er noen som har hatt problemer så langt. I morges var det 15 kalde, ingen utpå. Jeg var bare nedom som snarest for å se at alt var ok, ligger som vanlig i isen. 3- til 4 cm is rundt båten. Skrev også noe under "våren 2004" litt bakover på denne siden om is. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Vel jeg vil også fraråde dette på det sterkeste. er helt enig Poseidon Det er jo litt avhengig av tykkelsen på hinnen, men har sett hvordan den skjærer opp spesiellt trebåter men også plast.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sebaldus Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Er mange her i området som kjører hardt i isen med plastbåt og snakker varmt om at en plastbåt tåler alt mens en trebåt er livsfarlig i is. Ny, tynn og skarp is er selvsagt det farligste. Har kjørt en del i slik sørpe og den eneste jeg ser at har skjedd er at litt bunnstoff er forsvunnet. Ville uansett holdt lav fart og sett etter om det ble noen skade. Gjør for all del ikke dette med en trebåt da isen kan virke som en sag. Du har et problem hvis båten synker under deg med 1 cm is rundt deg.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Tror ikke det er noen som har hatt problemer så langt.Har også kjørt en god del i is, både med joller og større båter.Det eneste som skjer er at bunnstoffet slites vekk i vannlinjen. Understreker at det her er snakk om plastbåter! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Er det ikke nærliggende at det er mest avhengig av skrogformen hvordan en båt klarer dette? En planende båt er vel formet i baugen at den skyver seg PÅ ISEN akkurat som en isbryter, en depl.-båt, særlig av snekketypen går med in uheldig vinkel mot isen. Sånt sett - siden det ikke er særlig vanlig med planende trebåter - kan man kanskje få inntrykk at trebåter tåler det dårlig, plastbåter bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Stål enda bedre ?? Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sebaldus Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Sånt sett - siden det ikke er særlig vanlig med planende trebåter - kan man kanskje få inntrykk at trebåter tåler det dårlig, plastbåter bedre. Tre er da mykere enn plast? En del plaster jo på litt ekstra i baugen eller lager seg litt ishud selv på en plastbåt. Ville nok ikke kjørt i isen med min splitter nye båt med topp finish. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Jeg har brukt planende plastbåter endel når det har vært is. Når isen blir for tykk, så gir jeg gass så båten legger seg oppå isen. Hvis ikke vekten av båten knuser isen så må man ofte hoppe og vugge litt for å komme gjennom. Har ikke fått noe skader av dette. Har også familie som bor på en øy og må bruke båt hver dag året rundt bortsett fra når isen er tykk nok til å ferdes på. Har ikke hørt om at båten deres har fått skader heller. Men det er nok som Andreas sier. En planende båt bryter isen ved å skyve den nedover, en snekke fungerer mer som en kniv og kan nok være mer utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 :nono: Å kjøre en trebåt uten ishud gjennom selv tynn is er livsfarlig, isen virker som et sagblad på treverk. Glassfiber/plast tåler nok endel is, kjørte selv gjennom et isbelte forrige helg, uten at det var synlige merker etter det, men det er nok ikke å anbefale for den som er litt redd for båten sin, og fy ... for en ekkel lyd! Vær varsom! mvh JanS/ m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Majali Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 trebåt og is...!!! :nono: Jeg måtte flytte en trebåt engang og da var det litt "snerk" på vannet...jeg var ganske uerfaren så vi prøvde, men skjønte snart at dette gikk fryktelig galt, så vi tok kjettingen til dreggen og hang den i sløyfer over baugen og ned i vannet, slik at det mer som sørpe... så vi fikk da kommet oss til land. puhh... var ikke høy i hatten nei..... Da vi så på båten etter de få meterene ble jeg skremt! Har aldri prøvd med plastbåt, men jeg tror ike jeg hadde utsatt den for den kniveggen et sånt tynt islag er.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Tine IV Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Seinast idag måtte jeg ut og rundt havna for og tanke .Var blitt såpass is fra igår at jeg hadde litt problemer med og få fart nok når jeg bakka ut av båsen ,men etter en 3-4 forsøk så gikk det så isen spratt Hadde en 21"plastsnekke før for mange år sia og den kjørte jeg med i isen hele vinteren så sant ikke isen blei for tykk . Aldrig sett ei ripe etter å kjørte hele året men som dere sier ,trebåt og is er ikke mye lurt .Ser i havna der jeg ligger , vi ute og fisker helt til isen sier stopp og dette har vi gjort så lenge jeg kan huske . Jeg fikk brøyta meg fram idag og fikk fylt opp før evt den blir for tykk is her i Horten .Fryser altfor fort på indrehavn ,isen ligger ut til øyene alt i dag.Ufff ikke bra ... Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
carmina Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Her er nesten motstridande meiningar - har sjøl gått med plastsnekke ein del i tynn is og is-sørpe utan å få risp (har sjølsagt kjøljarn), men bunnstoffet forsvinn. Men her må vi gjerne definere is-ord, så vi kan snakke om kvalitet og grenser -. Her er mange lokale ord som er presise der dei blir brukte, så det skulle kanskje gå å sette opp ein skala? Tinkle - den første nydanninga av is på vatnet, seier vi her heime Serk - Snerk - og fleire - Stålis - som er det hardaste, så tilbakedanning til sørpe og fleire - Forslag? mvh Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Sarr, helt ny is, men før det egentlig blir fast is. Sitér dette innlegget Link to post
carmina Svart 19.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2004 Krake, sa gamlingane. Etter tinkle, men før fast is. Usamanhengande. også gammal is som går i oppløysing, men likevel litt fast. Brukt i S. og Fj. Han andre høyrt det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.