Crescent 535 HT Startet 11.September.2007 Link til dette innlegget Startet 11.September.2007 Hva kan dette komme av? Når jeg ligger på marsj (2500 o/min) lukter det ikke spesielt, men når jeg gir full gass (2800) begynner det etter få sekunder å lukte svidd av eksosen. Jeg tror det er eksosen som lukter. I tillegg ryker det hvitt, ikke så mye, men litt. Det er ikke noen problemer med kjølingen. Effekten virker å være grei, og gangen høres grei ut. Trenger jeg og bry meg, eller bør jeg ikke kjøre på fullt? Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Bør helst ikke lukte svidd...! Kjenn etter om det kan være selve eksosslangen som er varm,særlig i overgang mot eksosbendet! Hvis det er hvit "røyk", har jeg mest tro på damp og det kan tyde på dårlig impeller? Er den ferskvanns eller sjøvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 LITE SJØVANN I EKSOSEN TROR jeg .ops Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Crescent 535 HT Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Takk for kjapp respons. Den er saltvannskjølt. Kanskje jeg bør se på impelleren. Må jeg ha ny pakning dersom jeg åpner og sjekker? I tillegg hadde jeg tenkt å rense kjølekanalene. Jeg så i en annen tråd at det gikk an å bruke eddik. Noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hvis der er pakning og den ryker, lager du bare en ny en av vanlig gråpapir. Smør i såfall den nye pakningen med et tynt lag grease slik at den fester seg til pumpehuset! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 (redigert) Du skal ikke kjøre full turtall på denne maks er 2800.Kjøre på ca 2500 ellers så piner du motoren ,i hvertfall ikke mer enn opp til 2800 og ned med en gang igjen ca 2500.Fikk dette råde selv fra Yanmar Norge.Og ellers så kan du ta og rense kanalene med systemrens for løsnet mye dritt da.MvhBjørn Redigert 11.September.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Crescent 535 HT Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Men man kan kjøre på 2500 over tid? Det har jeg brukt å gjøre. Lukter ikke da. Eller er det for høyt marsj-turtall? Jeg har tidligere hørt at man kan marsje på 2500. Noen som vet noe om eddikblanding for rens? Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 11.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hvis der er pakning og den ryker, lager du bare en ny en av vanlig gråpapir.Smør i såfall den nye pakningen med et tynt lag grease slik at den fester seg til pumpehuset! Hva med å bruke pakningspapir fra f.eks Biltema og skjære til i riktig str.? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Sikkert beste sort det da, men det må ikke være for tykt, da bringer ikke pumpen det den skal! Vannet slipper i så fall forbi mellom endelokk og impeller! Ellers har jeg hørt at systemrens er effektivt for rensing av kjølekanaler. Ha stoffet i en pøs og la det sirkulere gjennom motoren. Ta av slangen fra bunnkranen (sugesiden) og sett slange på stussen som kjøler eksosbendet og hold dette i bøtta mens du kjører motoren til systemet er fullt. Har ikke gjort dette selv med systemrens men hvis du søker her på forumet får du eksakt input! Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Tror ikke Yanmar har papirpakning på sjøvannspumpen. Jeg mener den har O ring som vanligvis kan brukes om igjen. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Ikke bry deg. Det er helt normalt med hvit røyk når man kjører den motoren for fult. ( Mye damp som kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Ola_Dunk skøyer med deg 3QM'en spesielt, må passes nøye mht. temperatur. Toppene på disse er svært ømfindtlige for overoppheting. Svært mange motorer har sprukket i toppen mellom ventilsetene, med det resultatet at de løse ventilsetene løsner og faller ned på stempeltoppen og kan i tillegg gjøre stor skade på stempel og sylinderforing. Har du mistanke om at motoren er for varm bør derfor dette sjekkes nøye. Impelleren er naturlig å begynne med. Svilukt KAN også komme av at propellen er noe tung og at sotrøyken som oppstår sammen med damp, oppfattes som svilukt! Ville heller ikke kjørt den noe over 2500 omdr. så lenge problemet ikke er lokalisert! Utover dette er 3QM en flott og driftsikker motor. Synd det ikke er temp.måler som standard utstyr på disse, men det kan med hell ettermonteres! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 (redigert) Til pakning til vann pumpen kan du bruke vanlig pakningsement som selges på tube ikke noe problem dette .Ja du kan fint kjøre på 2500 i turtall ikke noe mer er og anbefale.MvhBjørn Redigert 11.September.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Slagskibet Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Gråpapir og grease fungerer utmerket ! Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Hei har samme motor som deg.kommer noe hvit røyk når jeg kjører på fullt turtall (2900 viser turtelleren) gir seg med en gang jeg setter ned farten.Har ikke hørt at det skulle være skadelig å kjøre på fullt turtall selvsagt ikke hele tiden,men jeg har da gått på 2800-2900 rpm i en 20-30 min uten at motoren har tatt skade så langt. Har bra kjøling og skifter impeller hvert år,men funderer på å kjøre systemrens Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Har hatt en 2QM20 som er identisk motor men med kun to sylindre , hvis du skrur opp endelokket på topplokket der det sitter en zink kan du enkelt se innover i toppen om det er mye saltavleiringer . Jeg brukte systemrens regelmessig fordi sprekker i topplokket som følge av overoppheting omtrent er det eneste som kan ta knekken på disse motorene og nytt topplokk er kollossalt dyrt . Bruk kraftig blanding systemrens og la det stå i minst 3 døgn og jeg kan love deg at du vil bli overrasket når du inspiserer inni toppen etterpå,det blir gullende rent , det koster omtrent ingenting i forhold til sprukket topplokk . Impeller til denne motoren får du på Biltema , jeg brukte kun BT impeller på min motor og kan ikke si at jeg merket noe negativt med å bruke den , og jeg mener bestemt at på denne motoren brukte jeg kun vannfast fett som pakning . Jeg kjørte min motor på full peis ganske ofte men sjelden over en time i slengen , men jeg var jo skråsikker på at kjølingen var ok,men aldri noe svilukt som jeg kan huske. Stell pent med denne motoren og gi den god kjøling og god olje så varer den nesten evig . Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Her var det mange gode tilbakemeldinger. Jeg har en ettermontert tempmåler som viser fra 40 grader. Problemet er at der den står (ved siden av den originale alarmgiveren) er det så kaldt at det ikke gir utslag. Selv når jeg har gått på 2500 i en time er det nesten så det kun er "fingervarmt" der. Oppe på topplokket er det derimot varmere. Der er det slik at jeg ikke kan holde hånden der lengre enn noen sekunder. Dette går jeg ut fra er normalt. Alarmen til denne motoren slår vel inn på 65 grader? Fins det tempmålere som viser temp lavere enn 40 grader, eller kan jeg montere giver et annet sted slik at jeg får utslag på måleren? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Du kan koble ut alarmen og sette i en vanlig tempra tur giver,gjorde dette selv kjøpte på biltema til bil og med en overgang så gjengerne passet.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
arkmarin Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Sjekk om reimen til dynamoen er stram. Slirer den , så lukter det svidd. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Svilukt KAN også komme av at propellen er noe tung og at sotrøyken som oppstår sammen med damp, oppfattes som svilukt! Ville jeg da fått turtallet opp på 2800? Røyken som kommer er hvit. Sjekk om reimen til dynamoen er stram. Slirer den , så lukter det svidd. Da ville det vel luktet svidd hele tiden? Ikke bare når jeg overstiger 2500? Sitér dette innlegget Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Du kan koble ut alarmen og sette i en vanlig tempra tur giver,gjorde dette selv kjøpte på biltema til bil og med en overgang så gjengerne passet.MvhBjørn Men setter du den der alarmgiveren står? Der er det vel så kaldt at det ikke gir utslag på en måler som begynner på 40 grader? Jeg liker å få et utslag, også når alt fungerer. Da vet du at måleren virker, og gir deg beskjed den dagen noe er galt. Skjønte du hva jeg mente? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Ja jeg forstår,har runt 50 grader jeg nå,men du kan jo sette på en t plugg på en av slangene og sette nippel der.MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Crescent 535 HT Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Ja det var ikke dumt. God ide. Vet du noen som selger slike nipler? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Biltema har sånne med gjenger på bare skru temp giver i den ene og den andre videre osv mvhBjørn Redigert 12.September.2007 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.