Jump to content

Yanmar 3QM30 - Lukter svidd på full gass

Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hva kan dette komme av? Når jeg ligger på marsj (2500 o/min) lukter det ikke spesielt, men når jeg gir full gass (2800) begynner det etter få sekunder å lukte svidd av eksosen. Jeg tror det er eksosen som lukter. I tillegg ryker det hvitt, ikke så mye, men litt. Det er ikke noen problemer med kjølingen. Effekten virker å være grei, og gangen høres grei ut. Trenger jeg og bry meg, eller bør jeg ikke kjøre på fullt? Noen innspill?

Du skal ikke kjøre full turtall på denne maks er 2800.Kjøre på ca 2500 ellers så piner du motoren ,i hvertfall ikke mer enn opp til 2800 og ned med en gang igjen ca 2500.Fikk dette råde selv fra Yanmar Norge.Og ellers så kan du ta og rense kanalene med systemrens for løsnet mye dritt da.MvhBjørn :wink:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Sikkert beste sort det da, men det må ikke være for tykt, da bringer ikke pumpen det den skal!

Vannet slipper i så fall forbi mellom endelokk og impeller!

Ellers har jeg hørt at systemrens er effektivt for rensing av kjølekanaler.

Ha stoffet i en pøs og la det sirkulere gjennom motoren.

Ta av slangen fra bunnkranen (sugesiden) og sett slange på stussen som kjøler eksosbendet og hold dette i bøtta mens du kjører motoren til systemet er fullt.

Har ikke gjort dette selv med systemrens men hvis du søker her på forumet får du eksakt input! :yesnod:

Ola_Dunk skøyer med deg :yesnod:

3QM'en spesielt, må passes nøye mht. temperatur. Toppene på disse er svært ømfindtlige for overoppheting.

Svært mange motorer har sprukket i toppen mellom ventilsetene, med det resultatet at de løse ventilsetene løsner og faller ned på stempeltoppen og kan i tillegg gjøre stor skade på stempel og sylinderforing.

Har du mistanke om at motoren er for varm bør derfor dette sjekkes nøye.

Impelleren er naturlig å begynne med.

Svilukt KAN også komme av at propellen er noe tung og at sotrøyken som oppstår sammen med damp, oppfattes som svilukt!

Ville heller ikke kjørt den noe over 2500 omdr. så lenge problemet ikke er lokalisert!

Utover dette er 3QM en flott og driftsikker motor.

Synd det ikke er temp.måler som standard utstyr på disse, men det kan med hell ettermonteres!

:sailing:

Hei har samme motor som deg.kommer noe hvit røyk når jeg kjører på fullt turtall (2900 viser turtelleren)

gir seg med en gang jeg setter ned farten.Har ikke hørt at det skulle være skadelig å kjøre på fullt turtall :confused:

selvsagt ikke hele tiden,men jeg har da gått på 2800-2900 rpm i en 20-30 min uten at motoren har tatt skade så langt.

Har bra kjøling og skifter impeller hvert år,men funderer på å kjøre systemrens

Har hatt en 2QM20 som er identisk motor men med kun to sylindre , hvis du skrur opp endelokket på topplokket der det sitter en zink kan du enkelt se innover i toppen om det er mye saltavleiringer .

Jeg brukte systemrens regelmessig fordi sprekker i topplokket som følge av overoppheting omtrent er det eneste som kan ta knekken på disse motorene og nytt topplokk er kollossalt dyrt . Bruk kraftig blanding systemrens og la det stå i minst 3 døgn og jeg kan love deg at du vil bli overrasket når du inspiserer inni toppen etterpå,det blir gullende rent , det koster omtrent ingenting i forhold til sprukket topplokk .

Impeller til denne motoren får du på Biltema , jeg brukte kun BT impeller på min motor og kan ikke si at jeg merket noe negativt med å bruke den , og jeg mener bestemt at på denne motoren brukte jeg kun vannfast fett som pakning .

Jeg kjørte min motor på full peis ganske ofte men sjelden over en time i slengen , men jeg var jo skråsikker på at kjølingen var ok,men aldri noe svilukt som jeg kan huske.

Stell pent med denne motoren og gi den god kjøling og god olje så varer den nesten evig . :smiley:

Her var det mange gode tilbakemeldinger. Jeg har en ettermontert tempmåler som viser fra 40 grader. Problemet er at der den står (ved siden av den originale alarmgiveren) er det så kaldt at det ikke gir utslag. Selv når jeg har gått på 2500 i en time er det nesten så det kun er "fingervarmt" der. Oppe på topplokket er det derimot varmere. Der er det slik at jeg ikke kan holde hånden der lengre enn noen sekunder. Dette går jeg ut fra er normalt. Alarmen til denne motoren slår vel inn på 65 grader? Fins det tempmålere som viser temp lavere enn 40 grader, eller kan jeg montere giver et annet sted slik at jeg får utslag på måleren?

Svilukt KAN også komme av at propellen er noe tung og at sotrøyken som oppstår sammen med damp, oppfattes som svilukt!

Ville jeg da fått turtallet opp på 2800? Røyken som kommer er hvit.

Sjekk om reimen til dynamoen er stram. Slirer den , så lukter det svidd.

Da ville det vel luktet svidd hele tiden? Ikke bare når jeg overstiger 2500?

Du kan koble ut alarmen og sette i en vanlig tempra tur giver,gjorde dette selv kjøpte på biltema til bil og med en overgang så gjengerne passet.MvhBjørn :flag:

Men setter du den der alarmgiveren står? Der er det vel så kaldt at det ikke gir utslag på en måler som begynner på 40 grader? Jeg liker å få et utslag, også når alt fungerer. Da vet du at måleren virker, og gir deg beskjed den dagen noe er galt. Skjønte du hva jeg mente?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...