Jump to content

Er lader skadelig for batteriene mine hvis den står på lenge ?

Worry II

Recommended Posts

Det er helt avhengig av om det er en automatisk lader som går over på vedlikeholdslading når batteriene er fulle. Du kan jo sjekke om batterispenningen faller til ca 13.5 volt noen timer etter batteriene er fulladet. Slår den seg over på vedlikehold kan den stå på så lenge du vil. Vær oppmerksom på at enkelte ladere ikke liker kjøleskap og denslags som har en litt høy startstrøm, denne kan få laderen ut av vedlikehold og over på full lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg hadde faktisk problemer med kjøleskapet i helgen... laderen stod på, men kjøleskaper fikk ikke nok strøm, og meteret viste 13,8 volt. Kom en lav pipetone, så sa startet laderen i 1 sekund.. så ga den opp.. Stemmer nok det du sier med for høy startstrøm ! Kanske det ikke er så lurt å ha kjøleskapet på ! Laderen er en 25 Amp Quick av bedere kvalitet som går automatisk til vedlikeholdslading !

Redigert av Worry II (see edit history)

:confused:

"Er lader skadelig for batteriene mine hvis den står på lenge ?"

Dette har jeg også lurt på. Mener å ha lest (Ladac ?) at laderen ikke burde stå på kontinuerlig. Det ble sagt at det kunne gjøre blyplatene harde og mindre mottakelige for lading, dvs. resultatet blir svekket kapasitet.

Flere som har innspill til dette ?

mvh

Haba

Hvis du skal bygge en båt og bygge en batterikasse, må du planlegge en batterieksplosjon. Først når du har tatt høyde for alle de feil som kan oppstå, har du en god batteri installasjon.

En seriøs fabrikant av ladere til båt har tatt høyde for det meste, og derfor virker de også bedre. En god lader bør kunne tåle en simultan belastning i størrelsesorden 50 % eller mer av laderens kapasitet uten å forstyrre ladeforløpet til batteriene.

En god marinelader har ofte bedre egenskaper enn spesial ladere til UPS anlegg, og kan stå på i årevis uten problemer. Jeg snakker da om en god lader og ikke ”en god lader”.

Var hos en av de største batterileverandørene her om dagen, de var forbannet på alle de dårlige marineladerne som førte til masse unødvendige reklamasjonskrav. Har ikke tenkt så mye på akkurat dette, men kanskje de har rett?

at laderen ikke burde stå på kontinuerlig. Det ble sagt at det kunne gjøre blyplatene harde og mindre mottakelige for lading, dvs. resultatet blir svekket kapasitet.

Hvis en lader klarer fornuftig vedlikeholdlading da kan den stå på i hele tida.

Så skal den holde omtrent 13,5Volt, men skal helst går på desulfatering av og til.

Dette betyr at bly-syre batterier skal helst får litt overspenning av og til,

slik at både blysulfatet blir løst av platene og syren mikser seg med vannet igjen.

Ladere som er gode :wink: kunne gjøre dette helautomatisk i løpet av en tid, f.eks. alle 10 dager.

Ladere som ikke gjør det, men lader i hele tida til nærmest 14,4 Volt,

koker batteriene i hele tida = batteriene mister vann.

I verreste fall koker batteriene tomt for vann.

I så fall sulfaterer platene meget rask.

En slik plate kan også både vri seg og bli så vårmt at batteriene kan "lyse" litt,

senere etter kortsluttning av platene.

Men uansett hva som skjer er en slik batteri ofte dødsdømt hvis dette skjer.

At blyplatene kan bli hardere har jeg ikke hørt noe om, slik bly kan ikke bli mer tett.

Kanskje at det ha vært meningen at blyplatene lokker seg på overflaten.

I så fall er det riktig at slike plater ikke er så mottakelig for strøm lengere,

men dette er sulfatering som er det samme effekt som ved for lite lading over lengre tid.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Visst laderen lader konstant med 25a er det skadelig. Dette kommer av at det laderen vil slite med å presse strømmen igjennom batteriet når det er fullt og batteriet blir varmt og det sliter selvfølgelig på batteriet. Tror dette skal være riktig? Noen som kan rette meg isåfall? Dette gjelder for ladere uten noen vedlikeholdslading mekanisme! :wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...