Jump to content

Alternativ til Nimbus Nova HT/Nord Star Patrol/Targa

Fantino

Recommended Posts

Er i markedet etter ny båt, og kikker på følgende: Nord Star 31 Patrol, Targa 30' og oppover, Nimbus 33/35 Nova HT. Nå er spesielt den siste temmelig ukristelig priset, og det er heller ikke mange eksemplarer til salgs (i alle fall innelands). Det er heller ikke flust av de andre. Lurer derfor på om noen har forslag til alternativ båt i noenlunde samme størrelse som disse og som som har/er:

walkaround - gjerne med dør på siden/sidene

2 lugarer - helst med dør mot begge

fornuftig toalettløsning, dvs. mulig å dusje på "folkevis"

hardtop (med bakvegg, kanskje mer korrekt å kalle det "lukket båt")

generelt kraftig bygd, ikke youghurt-beger

marsjfart min. 25 knop, gjerne mer

gjerne "jegerbru" eller lignende, men ikke noe krav

Redigert av Fantino (see edit history)

Minor 34 WA er jo konge, men kongepris også... Vil ikke anbefale å kjøpe disse båtene nye, det er smalt marked og jeg ser at mange må gå kraftig ned i pris for å få solgt. Vet bla om en NS31 som det har blitt jobbet mye med å få solgt til et par hundertusen lapper under nypris, men ikke mulig... Det er supre båter, enormt praktiske, men det blir for lite innvendig plass i forhold til pris for 95% av de som kjøper båt i denne prisklassen. Bruk derimot, en helt annen verden.

Personlig liker jeg svært godt NS28, men den er liten innvendig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Minor 34 WA er jo konge, men kongepris også... Vil ikke anbefale å kjøpe disse båtene nye, det er smalt marked og jeg ser at mange må gå kraftig ned i pris for å få solgt. Vet bla om en NS31 som det har blitt jobbet mye med å få solgt til et par hundertusen lapper under nypris, men ikke mulig... Det er supre båter, enormt praktiske, men det blir for lite innvendig plass i forhold til pris for 95% av de som kjøper båt i denne prisklassen. Bruk derimot, en helt annen verden.

Personlig liker jeg svært godt NS28, men den er liten innvendig...

Minor ser konge ut ja, men er visst lite på bruktmarkedet. Trikset er kanskje å se på Nimbus-prislista først, for så å svitsje raskt til Minor-prislista? :eek: Når det gjelder den NS31'en: Er det den i Bergen, i Øystese eller den i Oslo? :smiley:
Minor ser konge ut ja, men er visst lite på bruktmarkedet. Trikset er kanskje å se på Nimbus-prislista først, for så å svitsje raskt til Minor-prislista? Når det gjelder den NS31'en: Er det den i Bergen, i Øystese eller den i Oslo?

Nimbus er kostbart, ja. Jeg var smart nok i vår til å ta en tur med fruen i Dolviken da hun i starten ikke ville ha seilbåt så skulle vi se om det ikke fantes motorbåter som vi kunne ta oss råd til, så ille som jeg ville ha det til kunne det nå ikke være... Først så vi på Saga 315, 1.4 mill. Altfor dyr og dessuten var den gammeldags sa hun, vel tenkte jeg. Jeg har jo sagt at nye motorbåter er latterlig dyre. Så av sted til Yacht Marine og ombord i Nimbus 320, jeg sa ingenting. Vel, DEN båten likte hun og så spurte hun selger om prisen, for sikkerhetsskyld la hun til at "du får bare ta pris inkl. alt av plotter og vinsj og det der"... "Ja, nei", sa selger, "da blir det fort 1.8 mill" sa han...:) Vi så ikke på flere motorbåter etter det! Vel, så her er vi med kontrakt på seilbåt til halve prisen... :yesnod:

Men det var en avsporing ja, NS 31en ligger på Fitjar... D6 310, bøtter og spann av utstyr... Hvit skrog, (ville aldri hatt noe annet mpt hvor krevende det er å holde et farget skrog pent).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Fikk prislista på Minor 34/37, og ser at det må et par lottogevinster til der også :eek: Trodde kanskje de la seg noe lavere enn Nimbus (basert på en 2004-prisliste jeg fant), men det var bare såvidt. Bortsett fra prisen så blir vel Anytec og Delta litt for røffe. Mener at det ikke er dass i flere av Anytec'ene, og Delta'en er veldig smal. Er vel et gammel cigarette-skrog som det er satt "korvkiosk" på..

(redigert: Det var Delta 32 jeg hadde sett på - den var veldig smal. En meter ekstra på 40'en gjør seg jo..)

(red2: Kikket litt nærmere på Delta 40'en nå. Den var mildt sagt snasen)

(red3: Fant endelig en prisreferanse på den største Anytec'en. Jeg visste at de var langt utenfor rekkevidde, men 6.5 mill er jo helt :eek: )

Går heller og tar meg en :drink: og gjør klar for overlevering av gamlebåten i morgen :puke::cryin::cool:

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Tror Nordstar 31 foteren som er nevnt er lagt ut på Finn nå.
Det stemmer. Var og kikket på den for noen uker siden. Selv om det ikke ble den er flunkende nytt "søsterskip" nettopp kontrahert, ref. oppdatert avatar...

Takker forresten for alle gode tips i denne tråden. De gjorde "valgets kvaler" noe lettere, men de siste ukene har vært tilbrakt med intens grubling over alternativene før avgjørelsen falt.

Red: Det var en annen som lå på finn.no, men jeg har faktisk kikket på begge :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...