johna Startet 11.September.2007 Del på Facebook Startet 11.September.2007 (redigert) Har et lite problem med perkinsen min som jeg håper noen har ett godt svar på. Når jeg stiller inn turtallet ved varm motor så stiller jeg det inn på ca 700 omdreininger.Kjører lene med det,slakker av,gir gass og turer på.Etter en stund, når jeg slakker av farten så detter turtallet ned på 2-300 omdreininger.Stiller det da opp til 700 igjen.kjører videre,slakker ned på turtallet, gir gass, opp og ned.Så etter en stund så begynner turtallet å jage opp igjen, med det resultat at jeg må stille ned turtallet igjen.Og sånt fortsetter det.HVA KAN DETTE VÆRE????Har kontrolert dysene.Skiftet filtre.Skiftet diesel-slanger.Skiftet kobber-ringer på dysene.Er det noen som har noen gode råd? John Erik Redigert 11.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Det er sansynlig ar det er simmerringen i dieselpumpa ,den går med varriabelt trykk. Er det dette så må pumpa til servise. Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 11.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2007 Hadde håpet på noe enklere Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Det er sansynlig ar det er simmerringen i dieselpumpa ,den går med varriabelt trykk. Jeg er usikker på hva du mener. Går dieselpumpa med variabelt trykk eller går simmerringen i stykker med variabelt trykk. Uansett så går pumpa med variabelt trykk på lavtrykksiden. Hvis simmerringen lekker, noe som er meget usannsynlig, vil det lekke dieselolje ned i bunnpannen. Det kan du se og lukte på peilepinnen. Til johna: Har du et bilde av pumpa, så er det lettere å kunne svare deg. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Hei Du sier du har skiftet slanger og diverse? Mener du da at du også har skiftet slanger og sjekket returen? Mener at CAV dieselpumpen som står på denne motoren er av rotasjonstypen og at denne regulerer på retur trykket. Er det noe galt på returen? Eks en oppsvulming innvendig i en slange kan det kanskje utarte seg på denne måten med variabelt turtal på tung gang. Nevner dette fordi det er så lett å overse dieselreturen når en har trøbbel. Mener også at det på "Tårnet" på pumpen er en justering av noe tungangs greier men dette kan jeg ikke si så mye om. Tror det blir kalt tungangsdemper? Sikkert noen her på forumet som kan mer om dette. Hilen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
fiskekroken Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Jeg skulle skrevet tettninger pumpehuset ikke simmerring, pumpen leverer variabelt trykk til dysene. jeg hadde samme symtomer på samme motor for tre båter siden. Sandvik servise Kr sand ordnet dette. de satt også diagnosen, ring dem så møter du hygglige folk som vet hva de prater om. Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Til Baisiken.Slik ser dieselpumpen ut.Håper det er til hjelp.Og ellers:Takk for forslag(Håper på flere ) Gitt blod på tann..... Redigert 12.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Som du ser så er toppen på pumpen ny.Den ble byttet i fjor, og det var en stund etter denne ble byttet at problemene kom .Til informasjon:Det er bare på tomgang at den går ned på turtall.Hvis jeg gir litt gass mens den står i frigir og lar den gå på 1000 omd. så går den som en klokke.Det er først når jeg legger den helt ned på tomgang at den synker evt. stiger. Redigert 12.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 12.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Hei igjen Som du sier er toppen på pumpen ny. Hvem skiftet den? Ett versted? Ivertfall på den nye delen eller der omkring mener jeg det skal det være en justering for ett eller annet for tomgang. Mener å huske en kan justere hvor fort maskinen skal gå ned på tomgang. Dette var det jeg kunne bidra med Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Toppen, som er ny, er regulatoren. Dette er en hydraulisk regulator som styres av det interne trykket i pumpa. I tillegg er det 2-3 fjærer i regulatoren som styres av gasshendelen. Det er kombinasjon av fjærforspenning og hydraulisk trykkvariasjon som regulerer motorturtallet. Siden feilen oppsto etter bytte av regulator ville jeg i første omgang ta av regulatoren og levere den inn til et spesialverksted for å se om alle delene er rett montert. Regulatoren er festet men 2 skruer og er enkel å ta ut, men du må være pinlig nøyaktig med å holde arbeidsområdet rent. Du løfter regulatoren rett opp og det er ingen deler som faller av. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Hei igjen... Toppen ble byttet av en mekaniker fra Sandnes elektrodiesel så jeg tviler vel heller på at den er montert feil.Men jeg prøver etterhvert å skru den ut og får sjekket det opp.Vurderer om jeg skal få inn "båtdoktoren" som firmaet heter, og får en service på hele pumpen.Men det kommer nok ikke før jeg har fått eliminert bort det andre som det kan være.Lurer litt på det med returen.Om det kan være noe der.Den ene gangen motoren gikk ned på turtall så skrudde jeg opp lufteskruen på pumpen, bare for å se hva som skjedde. Det som skjedde da var at det kom ut en del diesel men samtidig så steg den i turtall igjen.Om det enten kan være noe med returen eller som noen andre har ment så kan det være undertrykk eller overtrykk i tanken......Får bare prøve meg frem.....Blir festlig å se ihvertfall.Ellers, tusen takk for alle gode forslag.....Har fått en ny giv etter dette.... Redigert 13.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Kjekt at du har fått noen gode råd... Prøv med returen rett opp i en kanne og se hvordan det går.. Ellers kan "Båtdoktoren" Geir Hetland kanskje være rett mann,men det koster jo litt. Han har ihvertfall mye kunnskap,og har sikkert vert borte i lignende tilfeller. Er jo en fjær i hatten å finne ut av tingene selv STÅ PÅ John Erik Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 13.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) Hehe....Takk ska du ha Ole..... Redigert 14.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Fiskekroken. Var det en dyr operasjon.Vi snakker en slags service?Ikke overhaling av pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13650/100_0106.jpg Er det noen som vet hva denne skruen er til? Redigert 15.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Persson Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Jag tror att det är inställning av tomgångsdämpningen. Om den inte är korrekt justerad kan motorn dö när man drar ner på gasen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Minner om det som var for min gamle 4.99, også en CAV-pumpe med hydraulisk regulator. Vet ikke om det er det samme hos deg. Legger det ut, så kan du vurdere om det er samme sak på din pumpe. Etter overhaling av pumpa var denne "antistall" feiljustert. Når gassen nærmet seg tomgang, så økte turtallet igjen. Var vrient å justere, veldig følsomt nær riktig innstilling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
johna Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 Takk for gode svar......Har prøvd å stille på skruen, men som det blir sagt så er det utrolig følsomt.Vet ikke om det blir riktig i forhold til regulatoren eller hvordan det skal være.Får bare prøve meg frem.Er det noe slags måleinstrument e.l for å stille inn dette.Forholdet mellom denne toppskruen og regulatoren må vel også stilles inn på ett vis? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Tror ikke det er noe instrumenter for å justere dette. Prinsippet på min motor var å skru ut denne skruen (1 i forrige innlegg), justere tomgnag til et lavt turtall, for så og skru inn (1) til du så vitt hører en økning i turtallet. Turtallsøkninen var knapt synlig på turteller. I prinsippet ser den hydrauliske regulatoren ut som på figuren under. (Har kopiert noe fra en bok på biblioteket en gang. ) Det er fjæren(e) inne i denne sammen med trykket fra "transfer-pumpa" som er regulatoren. Trykket varierer med turtallet. Hvor "antistall"-skruen kommer inn er jeg ikke sikker på, men tror dette er en endestopp for ventilstammen over skiva "R". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 Har scannet det jeg har om virkemåte og rep.anvisninger for CAV fordelerpumpe og lagt i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
johna Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 (redigert) Jens P. Tusen takk for gode svar og absolutt herlige beskrivelser.Det var kjempe snilt av deg.Er evig takknemlig.Skal få prøvd ut dette i morgen så får jeg se......Blir morsomt å se :cheers:Men jeg klarer ikke å åpne linken til virkemåte!!!!klarer du å legge den ut en gang til? Redigert 16.September.2007 av johna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johna Svart 16.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2007 Klarer ikke å åpne linken til "virkemåte".Klarer du å legge den ut en gang til? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.September.2007 Del på Facebook Svart 16.September.2007 (redigert) Edit: Da er begge dokumentene samlet her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=33882 Redigert 17.September.2007 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.