Wandalen Startet 11.September.2007 Link til dette innlegget Startet 11.September.2007 Hei Har en Bayliner 3058 :) Skal sette i motor men er litt forvirret over valg av drev Har bare hørt at jeg ikke bør velge Bravo 3 dersom båten veier mere en 4000kg. Men hva er forskjellen mellom Bravo 1 og Bravo 2 ? Og når bør jeg velge X versjonen? Kan jeg feks bruke et Bravo 1 derv og Mercruser 4.2L 250HK på denne båten? Ser de selger nye 300Hk motorer med Bravo 1. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Det er spesielt ved bruk av bravo 3 i kombinasjon med diesel at du kan få problem. Fordelen med bravo 3 er duopropell og at drevet er bygget for litt for fart. Bravo 2 er det som tåler mest, har hatt det i kombinasjon med 330hk bensin, funker fint men med bravo 3 får man litt raskere akslerasjon. Bravo 1 brukes på litt mindre motorer, eks. 5.0l og 5.7l opptil ca. 250hk. X drevet er samme som over men forsterket for å tåle diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Fant denne siden.. Kanskje den forklarer litt.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Yankee Svart 11.September.2007 Link til dette innlegget Svart 11.September.2007 Ser jeg ikke svarte på spørsmålet om 4.2l. Den blir vel litt for lang i din båt tror jeg. Hva slag drev står det på båten? Kan du velge, så vil jeg anbefale bravo 2 på denne båten, gjerne x dersom du velger diesel motor. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 13.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Ser jeg ikke svarte på spørsmålet om 4.2l. Den blir vel litt for lang i din båt tror jeg. Vilken motor ville vere perfekt ? Noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.September.2007 Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Jeg trodde 3058 var dobbel installasjon jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2007 Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 (redigert) Vilken motor ville vere perfekt ? Noen ideer? Det må vel være 270 hk V6-dieselen til VW marine det. Hvis målet var en kort motor. Leste rykter om at V8-utgaven var planlagt, og det neste blir vel V12'ern "V6 kraftpakken du tidligere har funnet i luksusbiler som bl.a Audi A6, A8 og VW Touareg er nå også tilgjengelig for bruk i båt. Med Mercruiser hekkaggregat er dette den optimale motor for hurtiggående fritidsbåter. En ny modell, TDI 265-6 kommer til høsten 2007." http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=6211 http://www.saim-group.com/PDF/TDI270_6_it.pdf http://www.volkswagen-marine.no/ Siden har vært under utvikling leeenge (men den tyske funker jo selv om den ikke er oppdatert på nyheter) http://www.volkswagen-marine.com Redigert 13.September.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Men hva er forskjellen mellom Bravo 1 og Bravo 2 ? Og når bør jeg velge X versjonen? Litt forenklet kan du si som følger: Bravo 1 = high performance singel prop for lett rask båt. Laget for å gi minst mulig motstand i vannet. (40 knop++) Bravo 2 = kraftig singel prop drev for store tunge båter med kraftig maskin Bravo 3 = duoprop for båter under 4,5 tonn i singel installasjon. Passer også til større båter med dobbel installasjon Alle drevene leveres også i en X utgave som er forsterket for bruk til dieselmotor. Til din båt hadde jeg gått for Bravo 2 aller helst Bravo 2X. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Yankee Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Hva som er ideellt motorvalg er det sikkert mange meninger om. Det er veldig vanlig å sette i Stayr på grunn av at den har en kort nok sekser. du bør ha 256 hk utgaven. Stayr går på høyt turtall, dreiemomentet blir derfor lavt på drevet og du kan bruke drevet du eventuelt har til bensinmotoren. På disse kanter, Agder, leverer Mandal Marien motorer til bra pris. se www.mandalmarine.no Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Du bør velge disse drevene. Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Jeg trodde 3058 var dobbel installasjon jeg? Riktig det :) Men jeg skal bare ha 1 motor i denne, støper igjen hullene asws Steyer er også sterkt vurdert ja :) man jeg drømmer fortsatt om Mercuser 4.2L vet den er litt lang så jeg må nokk til med motorsaga. Jobber daglig med syrefast så jeg lager en ny tank på 2 timer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 (redigert) Steyr går på høyt turtall, dreiemomentet blir derfor lavt på drevet og du kan bruke drevet du eventuelt har til bensinmotoren. Lavt dreiemoment? Riktig det :) Men jeg skal bare ha 1 motor i denne, støper igjen hullene asws Steyer er også sterkt vurdert ja :) man jeg drømmer fortsatt om Mercuser 4.2L vet den er litt lang så jeg må nokk til med motorsaga. Orginalt står det vel to V8 inntil 250hk hver i denne, så skal du ha en motor ville jeg ikke hatt mindre enn 300hk. Jeg vurderte tidligere å ta inn denne båten og da var det 2xSteyr 144 som var i vurderingen. Er det så mye å spare på å ha en motor fremfor 2? En skal støpe igjen, en skal ha nytt hull, kansje nye motorfester. Det er digg å ha to motorer når en går til og fra kai iallefall, ha det i mente Når det gjelder toppfart vil nok en motor med samme ytelse gi bedre fart. Når det er sagt så mener jeg Steyr har en sprekere motor på gang nå bassert på samme blokken som 236/256, hør med Univa når den er klar for levering. Fant en på Finn her med en motor: Link Den står oppgitt til maks 23 knop og det er nok på full pupp, jeg mener en slik båt bør cruise i denne farten. En annen som ikke er sjøsatt har 2x160hk og skryter iallefall på seg 32 knop, den bør iallefall ha en fin cruisefart: Link Redigert 14.September.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 (redigert) Lavt dreiemoment? Mindre sylindervolum (3,2 liter på steyr) og høyere maksturtall gir lavere dreiemoment og dermed lavere belastning på drevet, men betyr også noe lengre tid før man er oppe i plan. Med tungt lastet båt kan det dermed kanskje bli et problem? Redigert 14.September.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Wandalen Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Lavt dreiemoment?Orginalt står det vel to V8 inntil 250hk hver i denne, så skal du ha en motor ville jeg ikke hatt mindre enn 300hk. 2x220 orginalt veldig tung i bakenden. Mercruiser forhandleren her sa han helst ville bruke fast axel når motorene ble 300hk og oppover, men ikke hvet jeg. Jeg vurderte tidligere å ta inn denne båten og da var det 2xSteyr 144 som var i vurderingen. Er det så mye å spare på å ha en motor fremfor 2? En skal støpe igjen, en skal ha nytt hull, kansje nye motorfester. Støpeigjen og lage nye fester er ingen problem jeg har støpt litt før Kjøpe 2 motorer er dyrere . Og det er vel dyrere og eie også skulle jeg tro olje skift og service etc.. tja spiller ingen rolle det da jeg har bare bestemt meg for og bruke 1 stk motor. Og selfølgelig montere baugpropell som manøvrerings kompensasjon. Fant en på Finn her med en motor: LinkDen står oppgitt til maks 23 knop og det er nok på full pupp, jeg mener en slik båt bør cruise i denne farten. Steyer 246 ca 220HK er nok i minste laget. En annen som ikke er sjøsatt har 2x160hk og skryter iallefall på seg 32 knop, den bør iallefall ha en fin cruisefart:Link 32 knop ? Tja... 2 stk peninsular blir nok litt tung bak da tenker jeg , de motorene er vel generelt litt tunge har jeg hørt. Takker for gode svar og innspill Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 15.September.2007 Link til dette innlegget Svart 15.September.2007 Mindre sylindervolum (3,2 liter på steyr) og høyere maksturtall gir lavere dreiemoment og dermed lavere belastning på drevet, men betyr også noe lengre tid før man er oppe i plan. Med tungt lastet båt kan det dermed kanskje bli et problem? Joda, det er forsåvidt riktig som du skriver. Men Steyr 256 har maks dreiemoment ved 2800 rpm, 500 Nm river den avgårde med og det kjennes. Jeg har 256'en i min båt og toppen av momentkurven er absolutt på riktige plassen. Toppen ligger akkurat i området hvor jeg skyver båten opp i plan. Hvor fort båten min legger seg i plan er alt etter hvor hard jeg er på labben, ting skjer momentant og folk går på ræv i båten om jeg ikke er forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 16.September.2007 Link til dette innlegget Svart 16.September.2007 Hvordan er du fornøyd med støybilde med din steyr 256? Andre erfaringer du kan meddele når det gjelder denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.September.2007 Link til dette innlegget Svart 16.September.2007 Turboen hans lager litt lyd, spesiellt når han har passert deg og du trodde selv du hadde god fart... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 16.September.2007 Link til dette innlegget Svart 16.September.2007 Det må vel være 270 hk V6-dieselen til VW marine det. Hvis målet var en kort motor.Leste rykter om at V8-utgaven var planlagt, og det neste blir vel V12'ern Hvis jeg legger min VAG-skepsis til side, så må jo dette være noen ultraøkonomiske motorer når man ser på forbruk. Men service og deler er kanskje litt verre.. Bruker de folka fra VAG-bilforhandler her..?? Og det er vel bare og be til Gud om at du ikke får dyse-havari her. For Gen3 piezo-dyser koster noen skjorter pr. stykk... Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Hvordan er du fornøyd med støybilde med din steyr 256? Andre erfaringer du kan meddele når det gjelder denne motoren? Litt mer støy enn bensineren jeg tok ut av båten er det, men ikke mye å snakke om. Jeg har kjøpt 4 slike blymatter som Maritim selger som jeg har limt opp for å isolere litt ekstra. Jeg har i tillegg limt på en pakning under maskinromsluken for å dempe litt turbolyd som lakk ut i karmen. Nå er det rolig å fint ombord og lyden er bare fin å ha i bakgrunnen. Motoren høres faktisk bare vakker ut selv om jeg kjører helt opp i 4400 rpm, får ikke inntrykk av at maskinen har det vondt på noen måte. Den bare brommer og båten skyter fart.. Motoren er lettstartet selv etter mine 4 uker på jobb i nordsjøen og den røyker fint lite. Trives med den jeg, ikke tvil om det. Steyr kan på det varmeste anbefales..!! Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Litt mer støy enn bensineren jeg tok ut av båten er det, men ikke mye å snakke om. Jeg har kjøpt 4 slike blymatter som Maritim selger som jeg har limt opp for å isolere litt ekstra. Jeg har i tillegg limt på en pakning under maskinromsluken for å dempe litt turbolyd som lakk ut i karmen. Nå er det rolig å fint ombord og lyden er bare fin å ha i bakgrunnen. Motoren høres faktisk bare vakker ut selv om jeg kjører helt opp i 4400 rpm, får ikke inntrykk av at maskinen har det vondt på noen måte. Den bare brommer og båten skyter fart.. Motoren er lettstartet selv etter mine 4 uker på jobb i nordsjøen og den røyker fint lite. Trives med den jeg, ikke tvil om det. Steyr kan på det varmeste anbefales..!! Steyr sine motorer kan vist også kjøres opp til 130 grader...Pga monoblokk i stedet for blokk og toppblokk. Siden motorene ikke har vannpumpe, kan de tørrkjøres på tomgang i 15 minutter. Motoren får kjølevann fra vannjeten, og kan derfor startes allerede høyt over havflaten. Problemet med impellere som fryser fast i vannpumpa er dermed eliminert. Monoblokkmotorene er langt mindre sensitive for høye temperaturer enn motorer med blokk og topplokk, og tåler derfor å bli kjørt uten kjøling helt opp i 130 grader uten at det oppstår deformasjoner. Er vel også en grunn til at de brukes av Norsafe!! http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...25?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Steyr sine motorer kan vist også kjøres opp til 130 grader...Pga monoblokk i stedet for blokk og toppblokk. Siden motorene ikke har vannpumpe, kan de tørrkjøres på tomgang i 15 minutter. Motoren får kjølevann fra vannjeten, og kan derfor startes allerede høyt over havflaten. Problemet med impellere som fryser fast i vannpumpa er dermed eliminert. Monoblokkmotorene er langt mindre sensitive for høye temperaturer enn motorer med blokk og topplokk, og tåler derfor å bli kjørt uten kjøling helt opp i 130 grader uten at det oppstår deformasjoner. Er vel også en grunn til at de brukes av Norsafe!! Jeg tviler på at det smart å kjøre disse maskinene opp i 130 grader, de koker da slik som de fleste andre maskiner. Når kjølevannet rundt sylindrene koker så mister man kjølingen pga. dampboblene i vannet. Damp leder ikke vekk varmen i fra sylindrene slik som vannet gjør. Sylindrene vil nok varmskjære seg temmmelig fort under slik behandling. Det er også er lite sidesprang at motorene ikke har impellerpumpe for kjølevannet. Dette gjelder KUN motorene som står montert i båter med vannjet. Her bruker man vann i fra vannjetens trykkside til å fore motoren med kjølevann. En vannjet på en MOB-båt er som regel direkte koblet uten gir og vannjeten leverer vann konstant så lenge maskinen går. Denne løsningen kan ikke brukes om det er gir mellom motor og vannjet, man mister da kjøling om man frikobler. Alle maskinene som leveres forberedt for gir eller drev leveres med impellerpumpe som drives av en reim via svingningsdemper i forkant av maskinen. AVX10x1115La heter den reimen på utgavene med sex sylindre, bare sånn siden jeg hadde det i bakhodet. Impelleren trenger tilsyn slik som på de fleste andre maskiner. Steyr er gode maskiner, ikke tvil om det. Men vi behøver jo ikke å påstå at de er helt fantastiske, selv om det faktisk er det de er... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 130 grader er helt feil, motorene reduserer turtallet til 1500rpm (om jeg ikke husker feil) om temperaturen blir for høy, stiger den fortsatt (115grader?) vil motoren slå seg av, enten man vil eller ikke. Jeg har impellere på mine Steyr som Hydrox skriver. Motorene trenger mye kjøling, men oppbyggingen med monoblokk gjør at en får gode kjøleegenskaper på "toppen". Detter blir jo nesten ett helt gods istedet for den tradisjonelle toppakning-løsningen. Steyr er nesten like bra som Brann å gå i kirken. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Bayliner 3058 var opprinnelig laget, og levert, med 2 stk. bensinmotorer. Som alle andre US båter fra den tiden fantes det tilnærmet ingen som var designet for, eller levert med, diesel. Dersom denne båten bare skal ha en motor må du tenkte på følgende: 1) Tilgjengelig moment: Dette er viktig når båten skal i plan. Dersom motor ikke leverer nok moment vil du få problem med å gå til planing (nesten uansett hvor mye HK motoren leverer). 2) Samlet vekt med motor(er). Vil den ligge for lavt nede bak ? Hvordan blir vannlinjen ? Jeg tror ikke at en Steyr 256 vil gjøre nytten i denne båten. Den kan være at Bayliner 3058 (kjenner ikke båten selv) er flat og derfor lett å få i plan, men jeg tror at denne motoren vil være for liten dersom du bare har en motor. Skal du bare ha en motor, vil jeg enten anbefale den nye til CMD (QSD 4.2L) eller en Volvo D6-330/370). CMD er en god del rimeligere enn Volvo og ville nok vært mitt valg. QSD 4.2L har 320 HK og et maks moment på rett over 700 nm på 2600 rpm. Steyr 256 har 250 hk (eller er det 256) og et maks moment på 500 nm ved 2500-2600 rpm. Hestekreftene gir utslag på toppfart mens momentet merkes veldig godt under aksellerasjon og når båt skal opp i plan. Steyr er et godt valg dersom du skal ha 2 motorer, men ikke med en motor (i mine øyne i alle fall). Et råd til slutt: Ikke undermotoriser en båt. Du vil normalt angre på det til slutt og da kan det koste enda mer å rette opp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.