MS Victoria Startet 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2004 Har en halvplaner med syrefast profilror og flaps. Begge deler har vært ubehandlet til nå. Da jeg tok båten opp i høst var det endel ru på ror og flaps. Har nå planer om å overflatebehandle roret og flapsene og trenger noen tips på hvilken prosedyre og evt. stoff jeg bør bruke for best mulig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Ser at ingen har svart deg ennå. Kanskje fordi samme problemstilling nylig var diskutert i denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...035578;start=10 Som du vil se der, så blir det anbefalt pussing og behandling av stålet med saltsyreoppløsning. Deretter påføring to strøk med to-komponents epoxyprimer. Til slutt bunnstoffet, som du gjerne påfører før siste strøk primer er helt tørt. Lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2004 Puss flapsene ned med sandpapir. Du fjerner da driten og lager samtidig ørsmå riper i stålet. Så vasker du med 30% saltsyre, skyller og primer slik Skvulpen sier. Jeg tror det er viktig å prime like etter syrevasken slik at oksidbelegget ikke regenereres, men jeg vet ikke om det stemmer. Denne behandlingen fikk mine flaps til ikke å flasse. Hvis du bruker en kost, så tenk på at noen koster smelter (plastbust), andre farger av i kontakt med syren. Og igjen. Saltsyre er farlige greier. Det etser hull i hud og øyne hvis det får anledning. Bruk verneutstyr, skyll med rikelig mengder vann. Ha en bøtte med vann iblandet en skje kaustisk soda i nærheten. Jeg vet ikke hvor mye hjelp det er i det, men det er garantert mer hjelp enn ingenting. Tankegangen er at en base nøytraliserer syre bedre enn nøytralt vann. Med en skje kaustisk soda blir dette som sterkt såpevann. Det er meget mulig etsprimer som grunning også virker, men jeg har ikke prøvd. Saltsyre har jeg prøvd. Det virker. Du ser faktisk at stålet forandrer grånyanse når du tar syra på. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.