Jump to content

Bærbar VHF: Plugg til ekstra antenne

jumbo

Recommended Posts

Har et lite spørsmål til dere VHF-racere.

Bakgrunn (GPP):

Jeg fikk nylig en President PM 1000 WP VHF til bursdagen av mine beste venner. ( slapp helt av, alle papirer er på plass ). Har riktignok ikke fått brukt den sånn hinsides mye enda, men er stort sett fornøyd. Det eneste jeg har å utsette på den er at jeg ikke hører hva som sies når motoren har litt turtall. Men den har utgang til eksra håndsett, så der skal vi nok finne på noe.

Uansett; En lys idé om å smelle opp en ekstra antenne for å bedre rekkevidden resulterte i en tur på Maritim, se seg ut en passende pisk og forsøke å finnene en kontakt som passet til aparatet. Det fant vi ikke i butikkhyllene, og karen i butikken skulle sjekke det opp for meg. Som sagt så gjort, og tidlig neste morgen låg en mail i innboksen min med melding om at en sånn plugg ikke var å oppdrive....

utfordring:

...Derfor tenkte jeg at jeg kansje skulle kjøpe meg en ekstra orginalantenne til selve telefonen, pelle den frahverandre og bruke kontakten derfra til den lange pisken. Lar det seg gjøre på noen fornuftig måte, eller er det et dødfødt prosjekt? har noen koblet ekstra antenne på denne VHFen? Noen som har noen gode tips og råd i denne sammenhengen?

Hvis koblingen mellom gummipisken og håndapparatet ser slik ut (gummipisken snudd opp-ned):

sma.jpg

er det en overgang fra PL til SMA du må ha:

overgang.jpg

Den antennen du så hos Maritim er meget upraktisk å koble direkte på håndapparatet. Må monteres fast med kabel til håndapparatet. Overgangen forutsetter at det er en PL plugg i enden av coaxen.

NB: Jeg er forresten ikke sikker på om bildet av overgangen er den riktige overgangen (litt vanskelig å se), men du må i alle fall ha en overgang.

Redigert av Zach (see edit history)
Jeg kjøpte overgang til min bærbare der.

Hvilken bærbar har du?

Jeg har opplegg for fast VHF, og sertifikat. Men har ikke sumlet meg til å anskaffe apparatet. Om jeg kan kjøpe en bærbar og oppnå brukbar rekkevidde på en enkel måte skal det gjøres ASAP.

Følger interessert med på denne tråden; dukker det opp en kombinasjon bærbar med plugg som gir bedre rekkevidde skal det gjøres i løpet vinteren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...