jumbo Startet 12.September.2007 Link til dette innlegget Startet 12.September.2007 Har et lite spørsmål til dere VHF-racere. Bakgrunn (GPP): Jeg fikk nylig en President PM 1000 WP VHF til bursdagen av mine beste venner. ( slapp helt av, alle papirer er på plass ). Har riktignok ikke fått brukt den sånn hinsides mye enda, men er stort sett fornøyd. Det eneste jeg har å utsette på den er at jeg ikke hører hva som sies når motoren har litt turtall. Men den har utgang til eksra håndsett, så der skal vi nok finne på noe. Uansett; En lys idé om å smelle opp en ekstra antenne for å bedre rekkevidden resulterte i en tur på Maritim, se seg ut en passende pisk og forsøke å finnene en kontakt som passet til aparatet. Det fant vi ikke i butikkhyllene, og karen i butikken skulle sjekke det opp for meg. Som sagt så gjort, og tidlig neste morgen låg en mail i innboksen min med melding om at en sånn plugg ikke var å oppdrive.... utfordring: ...Derfor tenkte jeg at jeg kansje skulle kjøpe meg en ekstra orginalantenne til selve telefonen, pelle den frahverandre og bruke kontakten derfra til den lange pisken. Lar det seg gjøre på noen fornuftig måte, eller er det et dødfødt prosjekt? har noen koblet ekstra antenne på denne VHFen? Noen som har noen gode tips og råd i denne sammenhengen? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Merkelig at en slik plugg ikke finnes, hvis du poster bilde her så tipper jeg det er noen som vet hvor slik plugg kan skaffes...... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Permo i Fredikstad har mange typer overganger. Jeg kjøpte overgang til min bærbare der. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Allan E Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Ta noen bilder med og uten eksisterende antenne og send en mail til www.permo.no De er faghandel på slikt og yter god service. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Hvis koblingen mellom gummipisken og håndapparatet ser slik ut (gummipisken snudd opp-ned): er det en overgang fra PL til SMA du må ha: Den antennen du så hos Maritim er meget upraktisk å koble direkte på håndapparatet. Må monteres fast med kabel til håndapparatet. Overgangen forutsetter at det er en PL plugg i enden av coaxen. NB: Jeg er forresten ikke sikker på om bildet av overgangen er den riktige overgangen (litt vanskelig å se), men du må i alle fall ha en overgang. Redigert 12.September.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Jeg kjøpte overgang til min bærbare der. Hvilken bærbar har du? Jeg har opplegg for fast VHF, og sertifikat. Men har ikke sumlet meg til å anskaffe apparatet. Om jeg kan kjøpe en bærbar og oppnå brukbar rekkevidde på en enkel måte skal det gjøres ASAP. Følger interessert med på denne tråden; dukker det opp en kombinasjon bærbar med plugg som gir bedre rekkevidde skal det gjøres i løpet vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Spørsmålet er om "Presidenten" har avtagbar antenne, hvis ikke så kan du glemme det. Som andre sier så er det "knotete" å ha en fast antenne på en bærbar VHF, kjøp deg en fastmontert VHF med skikkelig antenne, og bruk den bærbare som backup. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 12.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 (redigert) Takker for svar. Skal ta et bilde når jeg kommer hjem. Zach: Min kontakt på apparatet er nedfelt. og de overgangene de hadde på maritim var for tykke mener jeg. Edit: Presidenten har avtagbar antenne, derfor idéen om ekstra antenne.. fastmontert vhf er ikke aktuelt. Redigert 12.September.2007 av jumbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.September.2007 Link til dette innlegget Svart 12.September.2007 Sjekk hos Permo under Produkter/Plugger og overganger: Permo (behøver kanske ikke være oppdatert). Snakk med folkene der, og evt. send bilde - så får du sikkert hjelp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 13.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Ok... slik ser apparatet.. skal sende bilde til Permo, og høre om de har noe lurt.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.September.2007 Link til dette innlegget Svart 13.September.2007 Hej Jumbo ser ut som en sma-kontakt........ELFA säljer sådana oxo. o så en kort koaxkabel o vanlig PL-kontakt i andre enden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.