Spirit Startet 14.September.2007 Del på Facebook Startet 14.September.2007 Hei Lurer på om det er flere som har fått tlf fra tollvesenet om at de kommer til å kreve mer HK avgift? Det har visst fått med seg at det har kommet "common rail" motorer på markedet. Det jeg lurer på nå er om det kun gjelder enkelte merker. Jeg tok inn en FNM fra Italia og nå krever de mer avgift. Hva skal de nå gjøre med alle Steyr, Volvo, etc som er bygd opp på samme vis. Alle påhengsmotorene som i virkligheten er 15 hk men som er tunet ned til 9,9Hk for å unngå avgift. Må ærlig si at Tollvesenet provoserer meg så nå vurderer jeg å annmelde de for tjenesteforsømmelse. Trodde de hadde annet å gjøre på enn å krype for hun "derre" kjerringa i regjeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Blitt oppringt av "Willy Røret"? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
roaldbj Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Dette ville jeg foreløbig tatt med ro. Det er importøren som nok får oppgaven her. Sørg for at absolutt alt i en slik sak er nøye dokumentert med brev og kontrollert referanseperson hos Tolldir. Ikke se bort fra at noen "prøver seg her" til lett-tjente penger. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Ingen Willy i røret her desverre. Fikk nettopp time hos tollvesenet. De får litt av en jobb å utføre, det er tatt inn mange motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Det er importøren som nok får oppgaven her. Siden Spirit nevner FNM, og at det er han som er kontaktet av tollvesenet, antar jeg at det er en motor importert ved hjelp av et norsk tredjepartsfirma, slik at det er Spirit som i dette tilfellet er importøren. Redigert 14.September.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
MT. Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Hos FNM er det hver enkelt kjøper som er importør, såvidt jeg forstår. Privatpersoner slipper visstnok å betale ett eller annet. Og KD-Trading annonserer jo formelig med at motorene kan importeres med lavere effekt på papiret. Men her står de overfor litt av en jobb. Hvordan skal de dokumentere at motoren er importert med annen effekt enn hva som faktisk tas ut? Det er jo ikke så enkelt å hekte på svinghjulseffektmåler, er det det da? Og om så skjønt, er det jo bare å ha dobbelt sett med printkort i motorstyringa, også switche en bryter ved kontroll? Volvos D-serie burde jo egentlig blitt levert med doble kort, så man kan slå over knappen og komme seg til land når det første har brent... Men det er en annen historie. Dette blir jo nøyaktig samme sak på landeveien. Hvor mange commonrail-dieselbiler har original motoreffekt her til lands? Under 10%, helt sikkert. Du ser jo hvertfall ikke en Audi, VW, BMW eller Volvo-diesel av nyere type som ikke ryker som f**n. De ryker faktisk mer enn sine 15 år gamle artsfrender. Vel vel. Håper dere er fornøyd med valget, gutter. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Spirit Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Det stemmer at jeg har importert motoren selv. (ikke ved hjelp av norsk firma) Reglene skal være like enten det er privatpersoner eller firmaer som importerer. Motoren er tatt inn som 90 hester og kan chippes opp ved behov, som alle andre common rail motorer. Redigert 14.September.2007 av Spirit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Motoren er tatt inn som 90 hester og kan chippes opp ved behov, som alle andrecommon rail motorer. Tror nok det er her problemet ligger. Om det er reklamert med dette blir du trolig fanget av reglene. Er sikkert en interessant juridisk sak når du selv er importør, men kontakt er formidlet av et firma. På side 18 i Tollvesenets runskriv om Avgift på båtmotorer 2007 finnes følgende tekst. Jeg blir ikke forundret om chip-tuning kommer inn under dette. Avgiftsgrunnlag (jf. forskriften § 3-15-2) Dersom båtmotorens effekt kan økes uten at ekstra deler er nødvendig (f.eks. ved å fjerne en plombe), skal den effekten legges til grunn for avgiftsberegningen. Ellers så høres det ut som (2) i teksten under er forsøkt omgått. § 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning (1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for. (2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Jeg kan ikke finne noen 90-hester i FNM serien. Du har vel ikke oppgitt for liten ytelse??? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frøken Fryd Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) Nå kjenner ikke jeg Volvo noe spesiellt, men det nå ikke bare å vri om en bryter her og få 50 hester til iallefall. Det kunne sikkert vert programert om men da må også noen deler byttes og oppgraderes. Motorene blir laget for de hestene en tar ut. På de Italienske motorene er det vel litt enklere vil jeg tro. En Bayliner 2556 med 90hk går ikke så fort (uten at jeg gidder å leke politi og røver) Tar du med deg de sort-kledde ut på en snekke tur så ser de jo fort om du har 90 eller 200hk under panseret Redigert 14.September.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 (redigert) He he Det er godt å se at folk er engasjerte. Jeg er klar over at jeg er forpliktet til å betale avgift hvis effekten økes men samtidig er jeg ikke villig til å godta det hvis ikke det er likhet for loven. Hva med Volvo sin D4 serie som spenner seg fra 225 til ca 310? Påhengsmotorer på 9,9 som alle vet er ca 15HK. Bare noen eksempler. Tollbetjenter har selv biler som er chippet uten å betale avgift for det. Nei her burde det vært ett massivt krav om at HK avgiften burde fjernes siden det kun er Norge som har den. (da må vi ha vekk komunistene som styrer nå) Får de fortsette så vil det bli ett hav av avgifter for båtfolket fremover. Tenk når en 250 Hesters ny motor som er "miljøvennlig" blir belastet avgifter på lik linje med en 20 år gammel motor med samme ytelse. Det er på gang. Redigert 14.September.2007 av Spirit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Så lenge du kan dokumentere med papirer fra fabrikken at den motoren med det motornummeret du har yter 90hk som orginal marinemotor, så hadde jeg tatt dette med knusende ro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 § 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning. (2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet. I de samtalene jeg har hatt med Tolldirektoratet er det den norske dokumentasjonen, enten i form av motordokumenter eller salgsbrosjyrer, som er utgangspunktet for HK-beregning. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 leste i et blad nå: Det er forslag om høyere hk-avgift samt Avgiftsdiesel på båter! Stemmer dette? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ok67 Svart 14.September.2007 Del på Facebook Svart 14.September.2007 Gjør nok det Hilmar2, det er et utvalg som heter noe sånt som særavgiftsutvalget eller noe i den duren som har som oppgave å komme med kreative forslag til nye avgifter Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 (redigert) Jeg prøver en gang til: FNM lager ikke 90 hk motorer i henhold til deres webside: http://www.fnm-marine.com/ Serien er 60 - 100 - 120 - 155 .......... 250 hk. Hvordan kan det ha seg at du da har oppgitt ytelsen til 90 hk? Kanskje tollvesenet ikke er så dumme likevel? Redigert 15.September.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Hvordan kan det ha seg at du da har oppgitt ytelsen til 90 hk?Kanskje tollvesenet ikke er så dumme likevel? Det kan vel tenkes det er en spasiealutgave... i allefall på papiret.... Jeg gjentar meg selv jeg også... såa lenge man har vannfaste papirer fra FNM på at den motoren man har tatt inn yter 90hk som orginal marinemotor så hadde jeg tatt dette med knusende ro.. det er bare å møte opp på møtet med papirene under armen og klaske de i bordet.... Har man ikke orden i boet så hadde jeg nok være noe mere bekymret Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MT. Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 90-hesteren finnes omtalt på sidene til KD Trading. MOTOREN LEVERES I 3 UTGAVER 90-225 ELLER 250HK Hvilken tror dere det lønner seg å importere...? Eller, HAR lønt seg å importere.... Som sagt, håper dere er fornøyd med valget, gutter. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sydvesten Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Er dette dokumentasjonenen som finnes så er det ikke noe tvil om at tollvesnet ønsker å kreve avgift for 250hk... Dette passer jo som hånd i hanske sett mot teksten til Toll og Avgiftsdirektoratet.. Jeg hadde nok vært noe mere slukøret enn tidligere antatt når dette møtet skal finne sted.. snakk om å "skyte seg selv i benet(med tanke på avgift)" av KD Trading med å legge ut denne informasjon... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Så hvis det skulle dreie seg om en FNM HPE 250 holder jeg med tollvesenet her. Det er en 250 hk motor ifølge produsenten. Å oppgi den som 90 hk må være naivt, eller i det minste et dristig fosøk. SÅ lett kan det ikke være å omgå avgiftreglene. Kan overhodet ikke se at FNM (bortsett fra KD Trading?) markedsfører den for annet enn 250 hk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MT. Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Om vi ser bort fra at vi har en prosentvis noe større variasjon i tallene, er jo dette nøyaktig det samme som Møller gjør på personbilene sine. VW/Audi leveres med en 1,9 TDI-motor som kan leveres med 105/ 130/ 150/ 180hk, om jeg ikke husker feil. Kun motorstyringa i forskjell... Forhandlerne selger dette for det det er verdt. "Kjøp med minste motor og sportsunderstell, så oppgraderer vi motoren på neste service mot et ubetydelig vederlag!" Men selvfølgelig lønner det seg for dem på Løvebakken og starte med marinemotorer, siden de er hardere beskattet. Om ikke lenge vil vi se samme sak på bilavgifter også. Det vil komme etterkrav rettet mot reell motoreffekt ift vognkort. Særavgiftsutvalget jobber nok med saken. "Motoreffekten er komplementær som klimafaktor ift kjøpekraft, og bør beskattes deretter. Alle med alufelger og automatchoke eller nyere løsninger, bend over and prepare to be f****d in the a*s!" Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Anonym Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Om vi ser bort fra at vi har en prosentvis noe større variasjon i tallene, er jo dette nøyaktig det samme som Møller gjør på personbilene sine. VW/Audi leveres med en 1,9 TDI-motor som kan leveres med 105/ 130/ 150/ 180hk, om jeg ikke husker feil. Kun motorstyringa i forskjell... Forhandlerne selger dette for det det er verdt. "Kjøp med minste motor og sportsunderstell, så oppgraderer vi motoren på neste service mot et ubetydelig vederlag!" Jeg regner med at du kan dokumentere at de 1,9TDI-maskinene er dønn like. (Det er de nemlig ikke) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Ha ha !! Velkommen til klubben for ikke så intelligente ! For mange år siden chippet jeg en V40 T2. Som det nogenlunde ærlige menneske jeg til tider er så stoppet jeg på Svinesund og drøsste en haug med dokumentasjon på disken. Det gikk forsåvidt greit nok for seg. Men så kom det innkalling til Biltilsynet. Det gikk ikke fullt så bra. Det ble et byråkratisk vannvidd uten like fordi jeg var antagelig var mistentenkt for at det var chippet til mye høyere ytelse enn papirene sa. Etter at de hadde hatt bilen hos teknologen visste det seg at det ikke var tilfelle, med til følge at en grinete Bilsakkyndig lirte av seg ei lekse om at det var flaks for meg at de ikke fant noen uregelmessigheter annet enn en skjult bryter for å redusere effekten når jeg forlot Ørneredet. Etter dette kjøper jeg alt via forhandler og gidder ikke tenke på effektøkning engang. Etter dette har jeg bare handlet skikkelige proletar kjærrer og det skal jeg fortsette med. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Og jeg som kjører rundt i en bil som yter godt over 50% mer enn originalt :) Lovlig er det også, den er heldigvis førstegangsregistrert i Norge før 1.1.96, så man slapp avgifter, måtte bare ha teknisk godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Fortsatt hett tema ser jeg. He he Neste ut er alle Volvo D3-D4-D6 eiere som forsøker å lure staten for avgifter. D3 110-190, D4 225-300, D& opp til 450. Hvordan skal de klare å etterleve det de nå har begynt på?? Jeg for min del forholder meg til papirene fra produsent som sier at jeg har en 90 hesters maskin. Chipper jeg den så får jeg betale avgift slik som alle andre også skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.