Jump to content

HK agift beregnet for mer enn vi har


Spirit

Recommended Posts

Sakset fra KD-tradings hjemmeside:

 

HPE 250 multipoint injection 20V

 

NOK pris ved EUR 8,08

 

90hk med drev adapter......NOK 155 130,-

 

250hk med drev adapter......NOK 181 880,-

 

Forskjellen i effekten ligger i motorstyrings programmene..........

 

Merk ................. etter siste setning.

 

Det kan neppe bli gjort tydeligere at du her blir foreslått å kjøpe en 250 hk motor, betale avgift for 90 hk for så å bruke den med 250 hk.

Det er vel det du også har tenkt å gjøre?

 

Jeg synes dette er FOR gjennomsiktig. INGEN ville kjøpt denne motoren dersom de bare trenger 90 hk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Mnage lover effekt øking på motorer, men det er ikke mere lovlig av den grunn... Problemet i dette tilfelle er det er norks fonhadler som tilbyr dette og attpåtil reklmerer for denne muligheten.. Det er en vesen forskjell etter mitt syn..

 

Hverken VW eller Volvo Penta reklemere med denne muligheten i sine annonser etter hva jeg huske... og selv om en med uorginal chsip tuning kan oppnår tilnæremt samme effekt som de orginale så er ikke dette nødvendigvis den eneste forkjellen på orginal og ikke orginal..

 

Men etter hva jeg kan se så har du papirer på at du har 90 hk og da ikke fra KD Trading(som har avslørt seg selv med denne annonsen) så er det ikke noe å bekymre seg over, du har ditt på det tørre... og er det noen tvil så kan du bare tilby Tollvesnet om måling effekten på motoren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Mnage lover effekt øking på motorer, men det er ikke mere lovlig av den grunn...

 

Ikke for å pirke, men presisere; Det er vel lovlig å chiptune(?), men da må man oppgi dette til myndighetene og betale "prisen". Eller tar jeg feil? Det vil vel også ha en (negativ) efekt på bestemmelser på garanti og reklamasjon.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Ikke for å pirke, men presisere;

Fanden hvor dum jeg var, jeg trodde i min naivitet at denne tråden dreide seg at myndighetene ville ha mere penger i avgifter... Glemte å presisere dette i mitt innlegg slik at "flisespikking" ikke dukket opp... Må nok skjerpe meg med presisjonsnivået på innleggen i fremtiden skjønner jeg :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nils Pils da, hvem har sagt at noen skal lures??

Hvis maskinen blir chippet opp skal det selvfølgelig betales avgifter, blir ikke

avgiften betalt snakker vi om lureri.

Hvem er ansvarlig for alle de 30000 9,9 som har blitt 15 hk? Hvorfor er ikke disse

krevd for avgift?

Vi får se hva advokatene sier? he he

 

Heia:

:flag::flag::flag:

Redigert av Spirit (see edit history)
Link to post
... jeg trodde i min naivitet at denne tråden dreide seg at myndighetene ville ha mere penger i avgifter...

 

Her tar du nok også feil! :wink: Myndighetenes oppgave er vel å kreve inn de avgifter som skal betales i henhold til de regler som er vedtatt av det politiske miljø/systemet, hverken mer eller mindre! Ser ikke noe galt i det, faktisk jobben deres. Men en diskusjon om avgiftene er for høye eller om vi får for lite for det vi betaler inn til fellesskapet, nei det hører ikke hjemme i denne tråden! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Her tar du nok også feil! :wink:

Der er jeg nok ikke enig deg, etter mitt syn dreier denne tråden seg om at myndighetene ønsker mere penger i avgifter enn det som er innbetalt for denne 90 hesteren... så jeg er ikke enig i at jeg tar feil, men det fremkom vel ikke klart nok frem for enkelte denne gangen heller.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Ikke for å pirke, men presisere; Det er vel lovlig å chiptune(?), men da må man oppgi dette til myndighetene og betale "prisen". Eller tar jeg feil? Det vil vel også ha en (negativ) efekt på bestemmelser på garanti og reklamasjon.

 

Hva gjelder bil kreves det også en godkjenning av TÜV eller annet tilsvarende organ, eller bilens produsent.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hei

Har ikke hørt noe mer fra tollvesenet.

Nå sto jo en kar fra tollvesenet frem og sa at det ikke var ulovligt å chippe motorene i etterkant. Så min tolkning er grei, når den har vært i bruk noen timer så er det fritt frem.

Artikkelen ligger på ett av innleggene på båtplassen, husker ikke headingen.

 

Spirit

:flag::flag:

Link to post
  • 2 år senere...

Jeg husker ikke riktig hva jeg har skrevet om dette tidligere.

Jeg har vel "sponset" staten med endel båtlapper.

Saken er den at motorene ombord i siste båt var Yanmar 6 LYA-STE som på svinghjulet har 370 HK men på giret har 340 HK.

I USA oppgis motorkraften til 370 HK (har ingen konsekvens for statlige avgifter) mens den i Norge oppgis til 340 HK (har konsekvens for statlige avgifter).

Med to motorer ombord betalte jeg altså 370 HK minus 340 HK = 30 HK x 2 motorer = 60 HK avgifter for mye.

Jeg og flere andre kjøpere tok dette opp med importøren av båten i Norge (Normar i Son) men fikk null respons. Dette trass i at jeg alltid har hatt en god kommunikasjon med Normar.

Dette viser også hvor lite energi enkelte norske båtimportører legger i å bistå oss kjøpere.

Norske båtprodusenter som bruker tilsvarende motor, bl.a. Scand Boats, fikk umiddelbart aksept for at HK skulle beregnes ut fra giret.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...