OT-flyktning Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade. Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye. (Hadde det ikke vært for at skum er :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....) Sitér dette innlegget Link to post
Flem340 Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade. Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye. (Hadde det ikke vært for at skum er :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....) Hvorfor er skum :nono: :nono:??? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade. Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye. (Hadde det ikke vært for at skum er :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....) Fy, fy, fy, Andreas. Du bare MÅ lese den linken jeg la ut et par hakk lenger oppe. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Trykkluft i tanken ! Meget skummelt, plutslig har tanken kuleform. Det er snakk om store krefter om man ukritisk kjører nedpå luft med 6 til 8 bar trykk. Kanskje tryggere å bruke en fotpumpe a la luftmadrass da det ikke skal mye overtrykk til for å tømme tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Trykkluft i tanken ! Meget skummelt, plutslig har tanken kuleform. Det er snakk om store krefter om man ukritisk kjører nedpå luft med 6 til 8 bar trykk. Kanskje tryggere å bruke en fotpumpe a la luftmadrass da det ikke skal mye overtrykk til for å tømme tanken. Har du en brukbar kompressor, så kan trykket inn reguleres. I tillegg, hvis tanken min er halvfull, er der plass til 200L luft, så der går en stund før en er opp i 6 bar. Men, hadde en klart det, og så åpnet for diesel, så hadde der blitt vei i vellinga Men, er enige i at det bør komme på banen, da det kan være en mulig fare her. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hvis det er en luring her og som i tillegg fulgte med i fysikktimen så kan han jo regne ut hvor mye trykk som skal til for å løfte væske i et rør med diameter på 8mm i en høyde på 60cm Forøvrig så trykkprøvde jeg min tank med 10 bar før jeg satt den i båten, ikke noe problem. Tror nok den kan bli utsatt for langt større påkjenninger i båten Trykket som må overvinnes bestemmes av høyden på væskesøylen. trykk = tettheten på væsken * tyngdens akselerasjon (g) * høyden på væskesøylen tetthet måles i g/cm^3, g= 9.81 m/s^2, høyden i meter. Diesel har vel en tetthet på om lag 0.83, noe som gir et trykk på 4,9 kPa eller 0.049bar. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Forøvrig så trykkprøvde jeg min tank med 10 bar før jeg satt den i båten, ikke noe problem. Tror nok den kan bli utsatt for langt større påkjenninger i båten Hvis du satte luft med 10 bar på en stengt båttank av litt størrelse - da tror jeg at du bør takke din Skaper for at du fortsatt er i stand til å skrive på baatplassen! Det du hadde foran deg da var nemlig en "bombe" med ganske anseelig sprengkraft. Av gode grunner foretas trykkprøving vanligvis med vann som ikke komprimeres - og derfor heller ikke utvider seg - slik som luft vil gjøre. Derfor: ACHTUNG, ACHTUNG - ikke fall for fristelsen til å trykkprøve tanker med flere bar trykkluft - det kan få fatale konsekvenser! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hei igjen ss, ja det var beroligende å høre, puh! For når du har tettet stussene med tape og holdt et håndkle rundt pistolen - da er det jo ikke så dramatiske trykk du har klart å akkumulere i tanken. Bare for å ha nevnt det: med 10 bar så ville trykket på den lille 2" stussen som du holdt i hånden ha vært i størrelsesorden 200 kg - og det er litt mye å holde for hånd.... Grunnen for mitt skriveri var primært å advare de som måtte falle for fristelsen til å trykkprøve tette tanker med luft; det kan nemlig være direkte livsfarlig! Bare til sammenligning så har jeg to startluftflasker ombord i Poseidon, hver på 135 liter. De er laget av 10mm stålrør med diameter ca 300mm og de har sfæriske endelokk. Disse er testet - med vann - på 30 bar og pumpes vanligvis opp til 20 bar med startluft. Når det gjelder dine forgjeves forsøk på å oppnå kontakt med de høyerer sfærer, så ser det ut for at vi har hatt like lite hell med oss begge to, uten at det føles som noe stort savn.... Lykke til, med tette tanker! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hei. Vel, vel, 10 bar? På mandag skal jeg teste noen LitiumIon batterier under 120 bar trykk på jobben! Det er ikke i luft, men i en silikonvæske. Og da tetter jeg ikke med tape. Lokket, ca. 25cm i diameter, på trykkbeholderen skrues fast med 25 bolter på over 10mm. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.